GVH Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 Jeg var i dag ute en tur med båten min, en GH V20 m. Suzuki 140hk. Som nevnt i topic title skjer det noe jeg ikke liker når jeg tilter motoren ned i fart, båten starter å krenge mot babord. det er som om den graver seg ned på siden. Når jeg tiltet motoren ut og fikk løftet baugen retter den seg opp og ligger "mer i vater". Er det noen som har opplevd liknende eller har tips om hva som kan forårsake denne krengningen og hva som kan gjøres? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 det skyldes vrikraften fra propell. Intenting å gjøre med. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
beauty of aqua Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 Er vel ikke så mye og få gjort med det. Hadde det slik på gamlebåten min og.Min teori er at når man tilter drevet inn,så presser man v-bunnen ned,noe som førerer til at båten legger seg på en av sidene til v-bunnen,alt ettersom hvor det er mest vekt,samt hvordan vinden treffer båten. Kansje du har en litt dyp v-bunn... Quote mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post Share on other sites More sharing options...
GVH Posted May 24, 2010 Author Share Posted May 24, 2010 GH V20 har ganske dyp v-bunn, 24grader, men jeg har ikke opplevd dette så markert tidligere. Kan det hjelpe å justere på kavitasjonsfinnen? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
RSL Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 Er du sikker på at motoren er montert helt "loddrett"? Om den ikke er det, kan gearhuset være i senter når motoren er tiltet inn, men vil bevege seg "off-senter" når motoren tiltes ut. Evt så er det vel en styrefinne som kan justeres bak propellen. RSL Quote NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
GVH Posted May 26, 2010 Author Share Posted May 26, 2010 JEg får ta med meg et vater samt justere styrefinnen litt ved neste tur. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Posted May 26, 2010 Share Posted May 26, 2010 Er vel ikke så mye og få gjort med det. Hadde det slik på gamlebåten min og.Min teori er at når man tilter drevet inn,så presser man v-bunnen ned,noe som førerer til at båten legger seg på en av sidene til v-bunnen,alt ettersom hvor det er mest vekt,samt hvordan vinden treffer båten. Kansje du har en litt dyp v-bunn... Er enig i denne konklusjonen. Tror heller ikke vridning av trimfinnen vil ha noen betydning i dette tilfellet. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts