enrico Startet 25.August.2004 Del på Facebook Startet 25.August.2004 Jeg har desverre begynt å tenke på hvor skipet skal tilbringe den mørkeste årstid og om det er verdt pengene å fortsatt lagre innendørs på kaldtlager. Bortsett fra fukt/kondens og annen dritt som alle kjenner til , skjer det påviselig noen økt" aldringsprosess" på skroget ved å ligge ute ? Får vi igjen pengene i form av økt annenhåndsverdi ? ser ut som om "alle lagrer" innendørs som skal selge båt fortiden og regner med at 90% faker med dette. ka dokker tru om dette ? Sitér dette innlegget Link to post
kew Svart 25.August.2004 Del på Facebook Svart 25.August.2004 Forrige båten (Agder840) lå lagret inne siden den var ny i 98. Avgjørende for vårt valg var at den lå trygt i alle henseende. Muligens mindre kondens (?) - men slapp med langt mindre rengjøring om våren. Vi solgte (til prisforlangende) båten for samme som vi kjøpte den for ny. Usikker på hvorvidt innelagring påvirket kjøperne, da båten var pen og velholdt. Har forøvrig en GH 14 på hytta som har ligget i naustet viterstid - ca 25 år. Har vanskelig for å se at denne er vesentlig bedre i gelcoaten enn andre GH-er. (Synes forøvrig det blir færre av dem etterhvert, så de jeg ser er kanskje bedre behandlet?) Andre erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
LEJ Svart 25.August.2004 Del på Facebook Svart 25.August.2004 Jeg har min båt inne i oppvarmet lager. Synes det er ok, da slipper du å gjøre noe spesielt med båten om høsten bortsett fra å vaske den, samt ta service på motoren. Jeg oppfatter også at den er mindre tyveriutsatt (har utenbordsmotor) så lenge den ligger inne. Det har nok også noe med at de to gangene jeg har prøvd utendørs så har det skjedd noe negativt. Jeg betaler ca. 10.000 for å levere fra meg nøkkelen om høsten og hente den igjen ferdig stoffet, sjøsatt og polert fra fenderlisten og ned om våren. Sitér dette innlegget Link to post
kristian Svart 25.August.2004 Del på Facebook Svart 25.August.2004 Alt har sin pris, båten er laget får å ligge ute. Det gjør den om sommeren også Fordeler med å ligge ute er pris. Ulemper er presening, stativ, og at man bør fjerne ting ombord som kan bli stjålet eller hvis man er uheldig, bli utsatt for jordslag. Sitér dette innlegget Link to post
Tom J. Svart 25.August.2004 Del på Facebook Svart 25.August.2004 Har båten stående på et lager som har innetemp. rundt 0-5°C. Sover mye bedre om vinteren når det er -30°C ute enn tidligere da jeg hadde den stående i hagen. For vår del synes vi det er verdt pengene. Men så er ikke båten større enn 17 fot heller da. Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 25.August.2004 Del på Facebook Svart 25.August.2004 Tror ikke innendørs lagring kan forsvares med tanke på merverdi ved videresalg. Opplag innendørs for en båt opptil 30 fot kommer fort på mellom 10- 20.000,- avhengig av hvor mye du vil gjøre selv. Har du en skikkelig presening har iallefall ikke min fått noe større slitasje av utendørs opplag en om den hadde vært lagret inne. Sitér dette innlegget Link to post
Akira Maru Svart 25.August.2004 Del på Facebook Svart 25.August.2004 Enig Swande! Båten står ute, med forsvarlig vedlikehold er dette ikke noe spørsmål i det hele tatt. MEN, skal man utføre noe vinterstid, utbedringer o.l. er det avgjort at man kan regne på om det lønner seg med kostnaden med å stå i oppvarmet, tilgjengelig lokale! Selv vurderer jeg dette vinteren 2005-06 Sitér dette innlegget 2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo Link to post
Festina Lente IV Svart 26.August.2004 Del på Facebook Svart 26.August.2004 Problemet er at man får sjelden lov til å arbeide på båten vinterstid når den står på varmt lager. Allt, til og med vinterkonservering av motor skal eieren av lageret gjøre. Eller i alle fall ta betalt for. En kamerat av meg som hadde båten innendørs i Sandefjord i vinter har aldri hatt så mye problemer med båten sin noen sommer tidligere. Årsak, mangler ved vinterkonserveringen. Han satt igjen med en regning på kr 45 000,00 og en båt som måtte kostes på før han kunne flytte den fra Sandefjord. I løpet av sesongen påløp ytterligere problemer og utgifter. Nei, la båten ligge ute, helst i sjøen, og ta ansvar for vinteropplaget og konserveringen selv. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Lotus Svart 26.August.2004 Del på Facebook Svart 26.August.2004 Bortsett fra fukt/kondens og annen dritt som alle kjenner til ........Der sa du det. Bare fjern 'bortsett fra' og du har en kjempegrunn til å lagre innendørs. Kaldtlager med strøm og lys og mulighet for er kraftig varmeovn ved f.eks. plastarbeider. Er drøm. En tørr drøm og en dyr drøm. Og slitasjen utendørs? Selv under en solid pressening tærer en lang vintersesong på. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
enrico Svart 27.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2004 da har jeg fått flere bekreftelser på at det dyreste som regel er det beste i dette tilfelle. da får jeg vel fortsette med innendørs lagring så lenge lommeboka tåler det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.