alden Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 Har problemer med lekasje i nivåtanken for drevolje. Virker ikke som om tank eller slange lekker men kan virke som om tanken "renner over" av og til. Har ikke overfylt tanken, men har fylt til merke. Rimelig sikker på at det ikke er lekasje i drevet, da oljen alltid har vært helt fin. Fungerer jo greit men mye arbeide å tørke opp det oljeklisset. Ikke enkelt å komme til heller. Noen som har erfaringer her. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
KaRsK Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 Tror kanskje det kan være at lokket ikke tetter slik det skal lengre Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
nordslett Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 Hei Har du vært av med drevet i senere tid? har opplevd at o-ring rundt ventil for oljen inn i trasnom blir skadet under montering. når du da kjører presses sjøvann inn og opp i eksp.tank. enten det eller så lekker drevet vann inn under kjøring. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
alden Posted May 25, 2010 Author Share Posted May 25, 2010 Takk for svar. Ja, må kanskje prøve å bytte lokket. Kan være så enkelt. Har ikke vann i olja, så det kan det ikke være. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Posted May 25, 2010 Share Posted May 25, 2010 (edited) Hvis oljen renner over har du problemer med at oljen i drevet blir for varmt......en bekjent hadde samme problem og der gikk drevet til hel....før han skjønte hva som var galt. Kanskje trenger du ekstra kjøling....men båten din er ikke for tung for bravo drev skulle en tro. Hvor stor er motor og hva slags bravo drev har du ? Edited May 25, 2010 by Trophy (see edit history) Quote Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
alden Posted May 27, 2010 Author Share Posted May 27, 2010 Hei.Nei båten burde ikke være for tung, ca 2200kg. Motor er 4,2 ES 250hk. Drevet er bravo 3 XR mener jeg det heter.Er ikke det dieselutgaven. Må sjekke, men har ikke pappirene her nå. Båten har ikke gått gått i plan over lang tid heller. Kanskje maks 20-30 minutter. Kjører ikke så lange strekk normalt. Kanskje jeg trenger drevdusj. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Posted May 27, 2010 Share Posted May 27, 2010 Da er det vel garantisak....Er vel mulig å sjekke om oljen har kokt ? Quote Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
alden Posted May 27, 2010 Author Share Posted May 27, 2010 Hei. Kjøpte ikke båten ny, og fabrikken gikk konkurs. Har vist startet opp igjen nå, men har vell ikke noe garantiansvar nå. Ikke samme selskap heller. Ble nå "oppkjøpt" av de gammle eierne på Evje tror jeg.Ser de skriver på nettsida at de nå kan hjelpe med deler eller formidle konakt med de rette folkene om det er noe med båtene de produserte. Har vell fem års reklamasjonsrett ovenfor Mercruiser Norge vill jeg tro. Får ta meg en tur inn til forhandleren lokalt å prate med de. Har kanskje hvert borti liknende tidligere. Har god erfaring med dem fra tidligere. Kjøpte ny mindre båt der som det ble litt klabb med. De var veldig flinke til å ordne opp på alle måter med både båt og motor. Hvet ikke helt om jeg kan kreve reklamasjon her. Men som sagt så virker jo alt ellers fint og gleder meg til ny sesong. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Manzon Posted May 27, 2010 Share Posted May 27, 2010 Hei har hatt akkurat samme problemet i min båt. Problemet viste seg å være sprekker i bunnen av tanken. Når oljen var kald holdt den tett, men når oljen ble varmet opp så begynnte den å lekke. Jeg løste det med å kjøpe en vinduspyler tank på biltema. Ett midlertidig tiltak så nå går på andre året. Tett er det iallefall. Kan iallefall være lurt å sjekke. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Posted May 28, 2010 Share Posted May 28, 2010 Bravo 3 er kjent for dette og skal skyldes at drevet går varmt og oljen nærmest koker over. Hvordan ser toppen av drevet ut, er det hvite avleiringer på øvre del? Dette er i så fall symptom på det samme. Drevdusj skal hjelpe. Jeg hadde antydning til det samme på en Sea Ray 240 med samme vekt som din, Steyr 246 og bravo 3x. Jeg monterte drevdusj og mener det hjalp uten at jeg logget det skikkelig. Quote 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
alden Posted May 31, 2010 Author Share Posted May 31, 2010 Hei. Takk for svar. Har ikke sett antydning til bellegg enda. Får sjekke tanken nøyere. Så sabla vondt å komme til. Er jo festa helt bak på motoren. Luka er hengslet i bakkant og åpner bare opp ca 45grader. Ville flytte den men slangen var ikke lang nokk til å rekke karmen til luka. Må prøve å lage en brakket her, så kan jeg i det minste se den uten å krype helt nedi. sånn som det er i dag så rekker jeg bare så vidt inn der. Må bare føle meg frem med fingrene, for så å løsne "strikket" som holder den fast. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts