Jump to content

Johnson Endeavour Hva er spesielt med dem?


Daffy

Recommended Posts

Har kjøpt en Flipper 470S med Johnson 35 Endeavour (96 modell)på.

Noen som har peiling på disse motorene?

Jeg mener å huske at dette er en type arbeidsklassemotor men er ikke helt sikker.

er det bare 35 som heter endeavour eller finnes det andre størrelser også.

Har forstått at denne 35 hk kommer som vanlig også.

Da med oil Injection som jeg har forstått fungerer veldig dårlig.

Er ikke spor av dette på denne.

På denne er det el start og power trim/tilt...

 

Regner med at jeg kommer til å bytte den i noe større etterhvert og da kan det jo være greit å vite hva som er spesielt med motoren.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

såvidt jeg husker var det bare den 3-syl modellen som hadde det navnet - samt Evinrudes tilsvarende Elan.

 

Hadde en sånn 97mod på en Bella 440R, det var en motor med stille og jevn fin gange når den gikk. Min hadde trøbbel med "crank position sensor" , og gikk av og til på alle 3 sylindre, enkete ganger på 2 , og til tider på 0.

 

Den var ikke noe råskinn mtp. dreiemoment, og det sammen med problemene (3 sesonger med trøbbel!) gjorde at jeg byttet ut motoren med en yamaha F40. Toppfart økte fra 26-27knop , samt at akselrasjon ble mye bedre.

 

Det var oil injection på min, med både ekstern og intern tank. Bare den interne som var i bruk på min. Kan være at den kom på 97mod - eller at det er fjernet på din - VRO systemet til OMC hadde vel ikke det beste renomeet..? (Av onde tunger kalt "Very Rarely Oiled")

 

 

Edited by ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Dette høres jo ikke lovende ut ivar.

Selger har byttet ut tennpluggkablene med noen som er til bil.

Etter som jeg forsto har han bestilt nye originale.

 

Jeg hadde en prøvetur i går og den startet momentant og gikk relativt pent men jeg synes kanskje ikke det var så veldig futt i den nei.

Nå sitter den jo på en 15 foter også da og det er slett ikke sikkert at det er riktig propell.

Vi var 3 personer ombord og jeg tipper nok at den gjorde kanskje 25 knop.

Selger sa han hadde målt den til 30 ved siden av en med knopsmåler.

Men da var han nok alene i tillegg til at den måleren er jo ikke bestandig riktig.

 

Vel vel... Får håpe den fungerer bra en stund...

 

Skal se litt mer etter spor fra oil Injection

Når jeg tenker etter fant jeg to gjengede hull på styrbordsiden av motor.

Var det der tanken satt i så fall?

Edited by Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Min svigerfar hadde en slik. Skar den to ganger på garanti,og da ble oljetanken koblet ut. Var i kontakt med Olle Tejesen pga at motoren trakk luft(de senket akterspeilet på en Hansvik 455) Han sa at han likte ikke den originale

4 bladspropellen som var på. Ellers hadde motoren en fin gange syntes jeg.

Link to post
Share on other sites

demonterte motoren i 2001, så husker ikke hvordan oljetanken stod.

 

25 knop høres ikke så galt ut , tipper flipperen er ganske lettdrevet ift størrelsen. (Bellaen var vel 330kg i tørrvekt)

 

Var med 2 propeller da jeg kjøpte båten, begge original OMC 4 blader, 10.5x14" og 10.5x16". Disse var butte i bladene, kaviterte lett og ga dårlig aks. Kjøpte en Michigan 15" fra Winrace, den fungerte bedre. Ser TKB viser til samme problem - er enig i at org propellene er søppel!

 

Vil tippe du bør ha en 3 bladers 14" Hva slags turtall fikk den på topp? Mener den skulle ha opptil 56-5700 på topp.

 

Ang kavitering: da jeg monterte F40'en så hevet jeg etterhvert motoren 3 hull uten at den mistet grepet m/ std alu prop - den satt som støpt i vannet.

 

 

Edited by ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Det er 3 bladers propell på den. Målene har jeg ikke sett på.

Jeg har ikke turteller så jeg vet ikke hva det er på.

Mener jeg så ett sted at det skulle være 5200-5800.

 

Ifølge flipperbat.se veier båten 240 kg

De sier også at den skal gjøre 27 knop med 40 hk og 2 personer.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

de motorene kom med turteller / trimindikator osv som standard, så da har den tydeligvis blitt borte underveis... 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

såpass ja

Jeg vet at han har kjøpt den brukt av Son marina som nå er konkurs så den er nok vrien å oppspore...

hadde jo vært greit å hatt det instrumentet da...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

tror jeg har en trimindikator liggende (samt en ny fjernkontroll) , min kom med dobbelt opp av endel utstyr.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 1 month later...

Trimindikator er kanskje det man har minst bruk for.

Du fikk sikkert de instrumentene jeg ikke har :)

 

Vet du hvilken kabel som gir signal til turteller?

Jeg har nemlig en Yamaha turteller liggende så det skulle jo være mulig å bruke den...

 

Fikk målt litt i dag.

2 personer GPS målt varierte mellom 46 og 44 km/t

det vil si 24-25 knop...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...