T.G Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 Jeg har en båt med en 1987 Suzuki 85hk bak. Ønsker å installere stereo og høytalere i den, er usikker på hvor mye watt jeg kan sette inn uten at jeg bruker mere strøm en motoren lader. Ifølge manualen lader motoren 7amp. Kan jeg kun ha stereo + 2 høytalere eller også installere forsterker. Fint om noen kunne hjelpe meg. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
SuperGnisten Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 Kan no ihverfall ha stereo og høytalere.. høytalerene tar ikke strøm direkte.. spilleren brukker sikkert ikke mer en 1-2 amper på full knusing.. Effektforsterker tviler eg litt mer på. Har tenkt på det sjøl, men de bruker uhorvelig mye strøm.. Blir god gang med en god spiller og noen 6x9 høytalere.. Quote sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post Share on other sites More sharing options...
S/Y Ørnen Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 Strømforbruket varierer etter hvor høyt du spiller, her er et sitat fra båtliv: Strømslukere På en motorbåt som bruker stereoanlegget mens motoren går er ikke strømforbruket noe stort tema. Men i uthavner eller på en seilbåt som seiler må man ta strømforbruket i betraktning. Et moderne stereoanlegg har ofte kraftige forsterkere og jo høyere volum jo mer strøm trekker den. Vi målte strømforbruket på det apparatet vi monterte, og konstaterte at den brukte rundt 2-3 ampere ved et høyt volum. Fabrikanten opplyser at den kan trekke maksimalt 15 ampere. Med lyden slått helt ned målte vi rundt 0,6 ampere forbruk. du finner artikkelen her: stereo i båt En annen ting er at en slik motor og dynamo kan gi ganske mye elektrisk støy og "ujevn/uren" strøm, det kan hende du må støydempe med kondensatorer, og det hadde kanskje lønt seg å kjøpe et motorsykkelbatteri i mellom som utjevner spenningen, om du ikke har adgang til å koble til startbatteriet. Uansett vil et ekstra lite batteri spare startbatteriet slik at det ikke tømmes. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
T.G Posted May 25, 2010 Author Share Posted May 25, 2010 Jeg har tenk å koble til stereoen på startbatteriet, men er redd for å belaste det for mye slik at det blir tomt bare du spiller i 10 min uten motoren i gang. Samtidig vil jeg ha mest mulig lyd. Det er ikke akkurat noen stille firetakter som sitte bakpå. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Pkas Posted June 1, 2010 Share Posted June 1, 2010 (edited) Hei! har også lurt på dette med stereo. Har nettop kjøpt en uttern D55 som jeg har planer om å bygge inn en cd spiller og 2x6,5" høytalere. Hvordan er det å koble dette til et ekstra batteri (siden jeg ikke vil bruke av startbatteriet)? er dette mye jobb? Takker for svar.. Mvh en båt rookie.. Edited June 1, 2010 by Pkas (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Posted June 1, 2010 Share Posted June 1, 2010 Mye å mye jobb, hvis det er utenbordsmotor på denne, og gjerne av eldre årgang? er det begrenset hvor mye lading disse leverer. Skal du inn med ett forbruksbatteri i tilleg til startbatteriet du har fra før, må du ha en batterivelger bryter som sørger for lading til begge batterier under drift og muligheten for å separere batteriene under stilligge, slik at du ikke tapper fra startbatteriert. Du får også brytere som ordner dette automatisk på beordring fra spenningen. Uannsett med mindre det er snakk om å spille mye under stilligge ser jeg ikke helt poenget med å installere ett forbruksbatteri kun for et standard lydanlegg uten ekstern forsterker og subbass system. Videre hvorvidt det er mye arbeid beror på plasseringsvennlighet og dine egne kunnskaper på feltet. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Wankel Posted June 2, 2010 Share Posted June 2, 2010 Hvem selger en OK CD/iPod/MP3 spille til båt ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Marexius Posted June 2, 2010 Share Posted June 2, 2010 Eg skal koble til både forsterker og høytalere til lastebilbateri som er koblet på ein toyota dynamo som står på min sabb 8 hk. bil pleier jo å gå med 2-3 rpm, svinghjulet mit går med ca 1200-1500. men det som er ''cluet'' er at svinghjulet mit er nesten ein halv meter i diameter og dynamoen min er kanskje 4-5 cm :P veit ikkje korleis detta reknast ut men det hadde vert fint med ein tilbake melding om eventuel hjelpsom innformaskjon.' Marius. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts