kjetil72 Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 heisan plages litt med å få selcoen til å plane fint, vil ikke opp med baugen fra sjøen. tilter jeg motoren mere drar propellen luft. har en 1978 mod evinrude 55 hk på den nå. hadde tidligere en kortstammet mercury 500 på den, monterte evinruden i samme høyden (måtte heve den 7-8 cm) "flyndra" på undervannshuset er omtrent på høyde med kjølen på båten. det jeg lurer på er hvordan vil båten oppføre seg hvis jeg senker motoren slik at flyndra blir 7-8cm under kjølen på båten. flere som har sagt at båten blir uberegnelig og farlig å gå med da. noen med innspill/erfaring, da gjerne med omtrent samme oppsett. båten er da en helplaner bilde av båten : https://baatplassen.no/bildearkiv/28/28034/dsc00032.jpg Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 kan være at propellen din er dårlig, normalt skal den ha greit grep hvis plata er i høyde med bunnen og trimmet parallellt. Båten gikk helt fint med gamle motoren? Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetil72 Posted May 24, 2010 Author Share Posted May 24, 2010 nei den gikk omtrent likens med mercen... muligens noe høyere toppfart nå og mye kraftigere :) propellen har nok sett sine beste dager,ja.. har planer om å montere turteller i båten for å se hvilket turtal den ligger på nå. (motoren har stått på en 18 fots båt tidligere) så muligens den skulle vært høyere girt nå...??? ligger nå med ca halve båtlegnden ned i sjøen ved full speed.. og da med motoren så høyt jeg tør. pga. at propellen drar luft. senker jeg motoren slik at jeg er trygg på at den ikke drar luft ligger båten enda mere nede i sjøen. vet ikke farta, men tipper 27-28 knop... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Posted May 24, 2010 Share Posted May 24, 2010 kan muligens være at båten er litt innhul under, f.eks etter å stått lenge lagret eller på henger med mangelfull oppstøtting under. Er det fortsatt skum i båten? Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetil72 Posted May 24, 2010 Author Share Posted May 24, 2010 den har ligget opp-ned på land i lengre tid før jeg overtok den. skummet er fjernet og dørken er hevet ette det jeg ble fortalt av forrige eier. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Brodern Posted May 25, 2010 Share Posted May 25, 2010 Sjekk om den er litt "banan" i formen, omtrent midt på under. Se på den fra siden. Høres ut som den er bøyd under. Og da går den også dårlig i sjøen + at den oppfører seg litt snodig når du svinger. Quote Føkk deg... Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetil72 Posted May 25, 2010 Author Share Posted May 25, 2010 (edited) dobbel post... Edited May 25, 2010 by kjetil72 (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetil72 Posted May 25, 2010 Author Share Posted May 25, 2010 mener den skal være ganske så rett under. (har ikke sett etter det da:)) er montert 2 ekstra kjøler på den. var vist noe med ekstra avstiving når skummet ble fjernet. skal være to langsgående under dørken også. når jeg svinger i fart er det engentlig minimalt den legger seg over.. "vil heller si den skrenser" men den tar egentlig svingene bra i forhold til andre helplanere jeg har prøvd.... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Brodern Posted May 25, 2010 Share Posted May 25, 2010 Den skal legge seg over. Bruttern har en 14 fot selco med 40hk, og den legger seg så langt over at fenderlista går nesten ned til vannet. Det er et klart tegn på at bunnen i båten har feil geometri når den oppfører seg som du nevner. Da går den som et tog i svingene, litt nervøst, og dårlig gjennom bølgene. Du vil også merke at den slår mye, den går for rett i vannet. Jeg er nesten sikker på at båten din har skjev under. en selco går nydelig i sjøen selv om den er flat bak. Når skroget er i orden vel og merke :) Quote Føkk deg... Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Posted May 25, 2010 Share Posted May 25, 2010 enig med Brodern i at båter bør legge seg over i sving. En båt som småskrenser bortover vannet kan plutselig finne på å slippe taket med hekken , for så å ta tak igjen. Og da kan det skje at folk blir slengt på havet... Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetil72 Posted May 25, 2010 Author Share Posted May 25, 2010 skal sjekke bunnen. kan de ekstra kjølene og være problemet eller delaktig til det?? mistenker og at det kan være lagt noe "lodd" framme under dørken. når den ligger i fortøyningen med motoren oppe, så ligger den helt beint i vannet. burde vel ligge litt dypere bak....??? med gammelmotoren (mercury 500)lå den heller litt lavere med baugen. må kanskje prøve åfinne en gammel sjøulk til å sjekke skroget. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Brodern Posted May 25, 2010 Share Posted May 25, 2010 den gamle Mercuryen veier vel rundt 82kg ? Kan hende noen har lodda den ned foran pga planingsterskel eller noe slikt. Men det skal ikke bety så veldig mye under toppfart. Og båten skal legge seg over. Det er fint om du tar bilde av undersiden, både bakfra og siden. Da er det mye lettere å se hva vi snakker om her :) Bruttern er en fæling på Selco, skal spørre han. Hva slags Merc 500 hadde du ? 4syl ? Jeg trenger undervannshus serru :) Quote Føkk deg... Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetil72 Posted May 25, 2010 Author Share Posted May 25, 2010 her ser du mercuryen, hadde 2 delemotorer som var sort med enn del chrome (alle 4.syl. to av de tidlig 60tall og en sen 60tall??) har desverre gitt bort alle tre motorene til en kollega av meg. kan høre med han om han kan avse ett undervannshus (hvis det er mulig å demontere de da) har ett skrogbilde av båten legger det ved. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Brodern Posted May 25, 2010 Share Posted May 25, 2010 Ja det hadde vært knall. Motoren min er en 67 modell. På det ene bildet så synes jeg bunnen på båten er veldig svai/innhul. Det kan nok være årsaken til at den faller ned på nesa. Skal studere bildene nøyere :) Quote Føkk deg... Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetil72 Posted May 25, 2010 Author Share Posted May 25, 2010 takker og bukker for all hjelp er helt grønn på hvordan skrog skal eller burde være Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Brodern Posted May 25, 2010 Share Posted May 25, 2010 Jeg har tipsa bruttern om denne båten. Jeg synes hele det bakre partiet ser innhult ut på bildet. Se på bildet så ser du at den buler inn på begge sider bakerst, fra midten og ut. Quote Føkk deg... Link to post Share on other sites More sharing options...
Brodern Posted May 25, 2010 Share Posted May 25, 2010 Glemte å skrive at de fleste selcoer overplaner med langstammet motor. Sjekk at kavitasjonsplata på motoren (de finnene som stikker ut på undervannshuset) står parallelt med bunnen på båten, og helst noen cm lavere. Hvis bunnen er innhul vil den suge seg fast til vannet, og båten går på trynet :) Quote Føkk deg... Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Posted May 25, 2010 Share Posted May 25, 2010 jeg syns også det ser litt sånn ut. En mulig årsak kan være at båten lå for dårlig oppstøttet når jobben med å ta ut skummet osv ble gjort. Ville også trodd at med motor + batteri + tank bak, så burde båten ligge litt lavere med hekken. Kan jo tyde på at det er lagt inn noe ballast foran... Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetil72 Posted May 25, 2010 Author Share Posted May 25, 2010 finnene ligger omtrent i samme høyde som bunnen på båten. har hevet motoren ca 7-8 cm for å få de finnene i samme høyde som de var med mercury motoren på båten. evinruden må være omtrent midt mellom lang og kort stammet....??? kan det bli bedre hvis motoren senkes litt? isåfall hvor mye? må ha tank,batteri og alt annet så langt bak som mulig,ja.. noen som har råd/tips om hva som kan gjøres med bunnen eller er løpet kjørt for denne?? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts