Jump to content

Lading med 2 dynamoer.


Kjetel

Recommended Posts

Har bygget om mitt el anlegg med 2 dynamoer. Fra før sto det en form for skilledioder på dynamoene, slik at begge dynamoene ladet forbruk og start pakkene via skilledioder på selve dynamoen. ( Tror det var ganske vanlig på VP maskiner på slutten av 80-tallet. )den ene dynamoen ble byttet, og da fjernet jeg disse "skillediodene" og satte inn ett BEP laderele. Nå går begge dynamoene inn på laderelet som igjen styrer lading på start og forbruk.

Mitt "ide`nødstilfelle" ( Ja, har små barn, og ser på Playhouse Disney ) her er at når jeg starter den motoren med ny dynamo først, så virker det som om den gamle dynamoen ikke vil virke. Verken turteller eller lading ser ut til å fungere. Kan dette ha med at den andre dynamoen gir høy ladespennning, som går rett inn på den gamle regulatoren og skaper krøll? Er det kanskje noe form for skille som mangler i den gamle dynamoen?? Hvis jeg starter opp motoren med den gamle dynamoen først, så virker alltid turteller og alt..... Ett merkelig tilfelle som jeg håper noen kloke hoder her kan hjelpe meg lit med. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det var på noen båter ikke uvanlig at det var en eller annen form for direkte kryss-kobling slik at den ene dynamoen ladet begge bankene. Tror blant annet Fairline hadde dette som standard, herunder med VP innstallasjoner. Se om ikke det kan være noe slikt som fremdeles går utenom dioden din. Jeg avviklet selv en slik ekstra kobling i fjor når jeg fikk innstallert noe tilsvarende som du har.

Link to post
Share on other sites

Har ikke svar på ditt problem, men kan fortelle hvordan løsningen er i min båt.

 

Har to helt avskillte el-anlegg. Den ene dynamoen leverer til et batteri som kun er tilkoblet startmotor og baugpropell. Den andre dynamoen leverer til en forbruks-batteribank. Begge dynamoene drives av hver sin kilereim, så uansett hva slags tekniske problemer jeg får så er det kun det ene el.anlegget som faller ut.

Om jeg skulle bli fri for strøm på f.eks startbatteriet så har jeg en ekstra hovedbryter som forbinder begge systemene slik at det ene systemet kan låne strøm hos det andre. Dette er bare tenkt brukt i nødsituasjoner.

Systemet er enkelt oppbygd uten elektroniske løsninger som det kan bli feil på, og er veldig oversiktelig og enkelt å forstå. Er meget fornøyd med det og føler meg veldig trygg på at jeg alltid skal kunne få start...

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...