Erik Posted May 25, 2010 Share Posted May 25, 2010 (edited) Min "trofaste" evinrude 6 Hk 2 takt fra 80 tallet (tror jeg) har fått knekt fjær i startsnor mekanismen, og anser det som lite sannsynlig å få tak i reserve deler til den. Ihvertfall på denne siden av båtsesongen. Så jeg vurderer sterkt å skaffe meg en ny påhenger. Sist jeg hadde jolla på sjøen var hengende etter snekka, nå skal den henge etter seilbåt, så motoren vil tas av om ombord i moderskipet ved seilas mye oftere. Vekt er derfor en viktig faktor. Den gamle motoren er på 25 Kg, tror det må være en maks grense for hva jeg orker drive å løfte på hver dag i ferien. 2 taktere er jo ikke i salg lenger, så da må jeg se på 4 taktere. Ser at Parsun har 5 Hk på 25 Kg. Den gamle 6 Hk fikk såvidt båten i plan. Vil 5 Hk klare jobben like godt (siden den er 4 takt), eller er det tvilsomt? Valget står egentlig mellom : Ca 5 Hk som er opp mot max vekt 25 Kg dersom båten vil gå i plan med det. Eller en lett motor på kanskje 2,5 Hk, dersom jeg uansett ikke vil komme i plan. Eller kanskje en eldre brukt 2 takter som veier mindre, hvis det dukker opp noe på finn.no med det første. Er også på jakt etter forhandlere. Det er en lokal Parsun forhandler i Stavanger distriktet, men er sterkt i tvil om de er gode nok. Er det andre påhenger forhandlere i Stavanger distriktet jeg bør sjekke pris hos på mer kjente merker , eller kan jeg ta sjansen på disse Parsun motorene ? Motoren skal stå på en Zodiak Zoom 310 S. PS : Den gamle motoren er langstammet. Skal som nevnt stå på en gummibåt, vil ikke da en kortsatmmet motoer være vel så effektivt ?? Edited May 25, 2010 by Erik (see edit history) Quote Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Posted May 25, 2010 Share Posted May 25, 2010 De omc motorene ble produsert omtrent uforandret i mange år, burde ikke være noe problem å få tak i deler. Hvis jeg skulle hatt motor til en Zodiac på 3.10 så ville jeg ha sett etter en 2T 8/9.8hk Tohatsu, den veier 27kg. Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Posted May 26, 2010 Share Posted May 26, 2010 Masse nyere totaktere til salgs. Ennå annonseres overliggere(iaffal i vinter) Kort stamme er vanligst på gummibåter ja :-) Quote Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Erik Posted May 27, 2010 Author Share Posted May 27, 2010 Baatplassen var nede i går , så jeg måtte rett og slett ty til det dramatiske skritt å dra ut i verden og snakke med forhandlere og fagfolk . Var ikke langåpent i går, så begrenset hva jeg rakk over, men sitter foreløpig med tre alternativ (alle nye motorer, 4T) : Alternativ 1 : Suzuki 6 Hk på noe over 20 Kg. Denne bør få båten i plan da den gamle 6 Hk 2T gjorde det. Er det noen der ute som har motorer i denne vektklassen og som jevnlig driver og løfter dem opp på seilbåtripa (det er ganske høyt altså..) ? Denne koster 9000,- Løfta litt på den, tror det skal gå, men det blir ett slit. Redselen for å komme i ubalanse og skade moderskipet eller miste den på havet er reell.. Kan man evt bruke opphalet til seilet å hjelpe/sikre seg med hvis man er alene, eller er det for tungt og kan ødelegge riggen ? Alternativ 2 Parsun 5 Hk 24 Kg Pris 5900,- Usikker på om denne får båten i plan, men de har tilbudt at jeg kan komme og teste på min egen jolle før evt kjøp. 24 Kg er dog mye å løfte på altså.. Men hyggelig pris. Alternativ 3 Tohatshu 2,5 Hk på 15 Kg. Pris 4999 (Kampanje) Dette er en motor som løftes opp i høyden med en hånd, så det er jo behagelig, men det er kun innebygget tank, og greier vel neppe mer enn knapt dorgefart med den. Vil en kortstammet motor gi en bedre planingsvillighet en den gamle langstammede tro, eller spiller dette kun en rolle på vekta ? Iflg forhanler er kortstammer midt på 40 Cm tallet (ca 45 cm) mens langstammet er for akterskip midt på 50 Cm tallet (Rundt 55 cm). Akterskipet på jolla er 38 Cm, så definitift kort da altså. Hva synes dere ? Hva har dere valgt hos dere ? Er det forhandlere i Stavanger jeg bør sjekke med før jeg handler ? Hvor kan jeg være heldig å finne 2T overliggere ? 27 Kg anser jeg for å være i meste laget da. Har allerede snakket med en som solgte sin egen brukte påhenger på 27 Kg nettopp fordi den var for tung å drive å løfte på. Vedkommende skulle gå for en 2,5 Hk motor til seilbåt jolla si når han hadde solgt den gamle. Quote Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørne Posted May 27, 2010 Share Posted May 27, 2010 Stavanger båtsenter på Hundvåg(tidligere Yachtsenteret) har kampanje på Suzuki 6 hk til kr 8390,- Jeg kjøpte nettopp en, veier 26 kg med olje, gikk meget bra til å være 6 hk og ikke minst veldig rolig gange. Ring tlf. 51869030 og spør etter Kjell Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
eirikrab Posted May 27, 2010 Share Posted May 27, 2010 Jeg har kjøpt ny motor til vår jolle. Valget falt på ny Yamaha F9,9F som veier 39 kg. Voksen plugg er det, men helt greit da det er påhengsfeste på badeplattformen. Snapdavitere holder båten på plass så det hjelper en del. Å løfte denne motoren opp i seilbåten ser jeg på som "umulig". Mitt inntrykk er at 4t er dauere enn 2t slik at jeg føler man må ha litt mer effekt om man velger 4t. Med meg, kona og dattera på 4 så kommer den greit opp i plan og gir oppmot 16 knop vil jeg tro. Med meg og en kamerat (totalt ca 200 kg) så tar det ei stund før den kommer opp i plan samt at vi må legge oss fremover for å "hjelpe" til... Hadde vel leita etter en nyere brukt 6 hk 2t visst det var grei størrelse. Lykke til! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
index Posted May 27, 2010 Share Posted May 27, 2010 Er det noen der ute som har motorer i denne vektklassen og som jevnlig driver og løfter dem opp på seilbåtripa (det er ganske høyt altså..) ? Har ikke du en sånn pinne midt i båten med en bom stikkende ut da? Det burde vel være en ypperlig kran til å løfte motoren opp og ned med? Eller overser jeg noe her? Mener virkelig å ha hørt at man har dratt folk opp av sjøen ved hjelp av bommen? Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Erik Posted May 27, 2010 Author Share Posted May 27, 2010 Stavanger båtsenter på Hundvåg(tidligere Yachtsenteret) har kampanje på Suzuki 6 hk til kr 8390,- Jeg kjøpte nettopp en, veier 26 kg med olje, gikk meget bra til å være 6 hk og ikke minst veldig rolig gange. Ring tlf. 51869030 og spør etter Kjell Det var en hyggelig pris, men 26 Kg altså ? Fikk løfte litt på en som lå på en palle i går, kjentes ikke så tung ut, og de påsto litt over 20 Kg. Er det forskjell på disse motorene fra samme produsent tro ? Quote Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Posted May 27, 2010 Share Posted May 27, 2010 (edited) Det er samme motoren ! Skyter inn at Suzukien ikke leveres med ekstern tank (men har tilkoblingsmulighet for ekstern), om du trenger det ? Den har intern tank ! Mercury og Tohatsu sine 6-hk leveres med ekstern tank, og har ikke intern ! Koster ca. det samme ! Samme vekt også ! Edited May 27, 2010 by Worry II (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Erik Posted May 27, 2010 Author Share Posted May 27, 2010 Har ikke du en sånn pinne midt i båten med en bom stikkende ut da? Det burde vel være en ypperlig kran til å løfte motoren opp og ned med? Eller overser jeg noe her? Mener virkelig å ha hørt at man har dratt folk opp av sjøen ved hjelp av bommen? Jo, tenkte litt på det. Bommen rekker ikke helt bak til rekka i hekken der jeg skal ha motoren, så full løfte kraft får jeg neppe, men kunne kanskje sikre motoren via opphalet og via en midlertidig talje via bommen ihvertfall, så jeg ikke mister den på sjøen mens jeg sliter med det. Er 4T dauere enn 2T altså ? (Jeg trodde kanskje motsatt) Da kan jeg bare glemme 5 Hk da, og ikke sikkert 6 Hk gjør susen heller (og da orker jeg hvertfall ikke løfte på 26 Kg 2 ganger om dagen i ferien. Hmmm.. Begynner å helle mot 2,5 Hk i stedet. Er det noen med erfaring fra det ? Kommer man seg opp i dorge fart (3 Knop) ? Kommer man seg hjem selv om det blåser opp motvind/sjø og man har tatt seg en rusletur ? Quote Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post Share on other sites More sharing options...
Erik Posted May 27, 2010 Author Share Posted May 27, 2010 Det er samme motoren ! Skyter inn at Suzukien ikke leveres med ekstern tank (men har tilkoblingsmulighet for ekstern), om du trenger det ? Den har intern tank ! Mercury og Tohatsu sine 6-hk leveres med ekstern tank, og har ikke intern ! Koster ca. det samme ! Samme vekt også ! Ser for meg at ekstern tank er en fordel, så slipper jeg vekten av drivstoff når jeg skal løfte på det. Quote Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Posted May 27, 2010 Share Posted May 27, 2010 2T er vassere enn 4T, uten tvil ! Jeg har fulgt med på Finn siden jul etter en så ny som mulig 2T 6 eller 8HK, og i går fikk jeg handlet (de blir solgt med en gang!!) ! Kjørte tur retur Oslo-Kristiansand, 68 mil ens ærend for å hente en Johnson 2T 8HK (7500,- for en 2005-modell) Denne veier 23 kilo !! Problemet med den lille motoren er at du blir liggende i en fart som gjør at du blir spruta ned av småbølger ! Du bør jo opp i plan ! Åsså så myyye morsommere :-) En ny 8HK veier jo 37 kilo... Det er stooor forskjell ! Jeg ville gått for 6HK Mercury eller Tohatsu (med ekstern tank, så du slipper å fylle hele tiden) Den vekta 26-28 kilo klarer du å løfte ! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
o.b.lix Posted May 27, 2010 Share Posted May 27, 2010 Hmmm.. Begynner å helle mot 2,5 Hk i stedet. Er det noen med erfaring fra det ? Kommer man seg opp i dorge fart (3 Knop) ? En kompis har en selva gummibåt på ca 3 meter, og en yamaha 2,5 4t. Denne går vel i 10-12 knop med en (lett) voksen ombord. Med litt mer last, faller farten til det halve. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Erik Posted May 27, 2010 Author Share Posted May 27, 2010 En kompis har en selva gummibåt på ca 3 meter, og en yamaha 2,5 4t. Denne går vel i 10-12 knop med en (lett) voksen ombord. Med litt mer last, faller farten til det halve. Kødder du ? Hvis det er tilfelle er jeg ikke engang i tvil. Da blir det 15 Kg motor på 2,5 Hk. . Så for meg 3 knopp og problemer i motvind jeg Men 10-12 knop må jo være planefart da. Kan ikke se for meg at båten planer med så liten motor ? Men holder den 5-6 Knop så er det godt nok for meg og verdt innspart vekt tror jeg. Andre med 2,5 Hk erfaringer ? Quote Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post Share on other sites More sharing options...
o.b.lix Posted May 27, 2010 Share Posted May 27, 2010 Men 10-12 knop må jo være planefart da. Kan ikke se for meg at båten planer med så liten motor ? Joda, gjorde nok det, men da måtte mannen sitte helt fremme (uten å nå moter) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
knetrom Posted May 27, 2010 Share Posted May 27, 2010 Da kan du få deg en sånn her eller bare et kosteskaft med en festeanordning som lett lar seg fjerne, og så kommer du i plan også. http://biltema.no/no/Bat/Sikkerhetsutstyr/Ovrig/Rorkultforlenger/ Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Erik Posted May 27, 2010 Author Share Posted May 27, 2010 Da kan du få deg en sånn her eller bare et kosteskaft med en festeanordning som lett lar seg fjerne, og så kommer du i plan også. http://biltema.no/no/Bat/Sikkerhetsutstyr/Ovrig/Rorkultforlenger/ Har vel ikke akurat ambisjoner om å komme i plan med 2,5 Hk uansett da, men dersom den greier 5-6 knop med last (f.eks 2 voksne ?? ) så skal jeg være mer enn fornøyd. Så kan jeg heller se om jeg får tak i deler til den gamle 6 hk motoren etterhvert hvis jeg får det travelt til høsten, og da vil en sånn forlenger være praktisk Er det flere som har erfaringer med 2,5 Hk ? Er det virkelig realistisk med 5-6 knop med en slik ? Quote Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post Share on other sites More sharing options...
Erik Posted May 28, 2010 Author Share Posted May 28, 2010 Leste en test i gårkveld. Der slepte de en 27 foter etter jolle med 2,5 Hk i 2 Knop. Og fikk en 8 tonn stålbåt opp i 3 knop med 2,5 Hk på hekken. Så da er kanskje 5 Knop på 3 meter jolle realistisk da ?? Hvis ikke noen har negative opplevelser med dette tror jeg at jeg handler meg en sånn i ettermidag. Takk for alle innspill. Quote Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Posted May 28, 2010 Share Posted May 28, 2010 Jeg har et innspill til imot 2,5 hesteren, et tankekors kanskje... Om unga skal lære seg å kjøre båt... Disse har ikke revers ! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Erik Posted May 28, 2010 Author Share Posted May 28, 2010 Guttungen er 16 og sjelden med ut lenger, så det er ikke ett problem Quote Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post Share on other sites More sharing options...
knetrom Posted May 28, 2010 Share Posted May 28, 2010 Jeg kjørte sånn liten påhengs uten revers som guttunge, syntes det var kjempegøy å måtte snu motoren for å bakke, så det hadde gjerne ikke vært problem for trådstarter uansett? Hadde ikke du tilbud om å prøve motoren på din båt? Eller var det en annen? Om 2,5 hk er nok til 2-3 knop på store drog bør virkelig din lille fis klare 5-6 knop, men det er jo vanskelig å gjette seg til sånt uten å prøve :) Tror uansett du blir glad i den lille motoren når du skal løfte den, hehe Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Erik Posted May 28, 2010 Author Share Posted May 28, 2010 Hadde ikke du tilbud om å prøve motoren på din båt? Eller var det en annen? Det var en Parsun på 5 Hk hos en annen forhandler som holdt til på en kaikant. Om 2,5 hk er nok til 2-3 knop på store drog bør virkelig din lille fis klare 5-6 knop, men det er jo vanskelig å gjette seg til sånt uten å prøve :) Tror uansett du blir glad i den lille motoren når du skal løfte den, hehe Ser for meg at store båter med fortrenger skrog er nokså lettdrevne (selbåten min på 31 fot og mange tonn gjør 7 Knop med 18 Hk.) mens gummibåten med sitt flate og budte skrog kanskje ikke er like lettdrevet med litt last ?? Men det er snakk om 5000,- og jeg kommer meg hvertfall til land med bikkja med den vil jeg tro, og finner jeg at jeg må ha en annen løsning etterhvert får jeg heller selge den igjen tror jeg. Hvor mange timer må en slik motor kjøres inn da tro ? Quote Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post Share on other sites More sharing options...
Erik Posted May 29, 2010 Author Share Posted May 29, 2010 Da ble det 2,5 Hk Tohatshu. Fikk den for 4000,- pga en skade i deksel. Har ikke testet på full fres (vil være litt snill med den i starten), men tror den skal greie å holde sin 5 Knop selv med litt last ja Og den var MER en tung nok å sjonglere opp og ned mellom jolle og moderskip Quote Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post Share on other sites More sharing options...
småbåtentusiasten Posted May 29, 2010 Share Posted May 29, 2010 Vanvittig skrivebordsvedtak å pålegge også småmotorer å være 4-takt: Mye vekt og lite dreiemoment. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Posted May 30, 2010 Share Posted May 30, 2010 (edited) Kan du ikke kjøpe deg en Motor Bracket og feste på akteren då? Så bare til og sette motoren rett oppå, og skru til tvinnene, enkelt og greit! MOTOR BRACKET: Edited May 30, 2010 by Sjømann.22 (see edit history) Quote If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts