Lars Hansen Posted May 25, 2010 Share Posted May 25, 2010 Hei, Har i dag kjøpt meg "ny" båt, en Maxi 108 fra 1982 De jeg har kjøpt båten av, har hatt den siden den var ny. Båten ble levert med vanlig forseil med kroker, men de oppgraderte raskt til rulleforseil. Det originale forseilet ble da pakket vekk, og har ikke vært brukt siden. Nå er rulleseilet modent for utskiftning, og det jeg lurer på er om det har noe for seg å få sydd om originalseilet til rulleforstaget, eller om det er like greit å kjøpe helt nytt... Bli seil dårlige med tiden, dersom de lagres riktig? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Nils Posted May 26, 2010 Share Posted May 26, 2010 Mine seil er sikkert og frå den tida.. Det er vel stort sett sol og mekanisk slitasje som tar knekken på seilet. I forhold til dette kan du jo få eit billig seil ved å sy om seilet du har. Det gamle seilet er ikkje laga for å bli reva på rull, så dersom du vil ha eit segl som står fint også når du har reva, bør du kanskje få sydd eit nytt i staden. Lommeboka bestemmer. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Posted May 27, 2010 Share Posted May 27, 2010 Men du vil vell ikke skifte ut rulleseilet, med orginale seil vell? Vil ikke spandere deg ett nytt rulleseil? Quote If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
Junke Posted May 27, 2010 Share Posted May 27, 2010 Lever det ubrukte seilet til en seilmaker, så kan han ta en skikkelig vurdering av dette Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
arkmarin Posted May 27, 2010 Share Posted May 27, 2010 Om seilet er oppbevart tørt er det nesten som nytt. Om du levere det inn til en seilmaker får du det omsydd til å passe i forstagsprofilen. Det vil aldri bli like god fasong på det delvis innrullet, som et seil beregnet for rulleforstag, men det er fullt ut brukbart til turseiling. Quote Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts