Mulligan Svart 29.Mai.2010 Del på Facebook Svart 29.Mai.2010 "Politiet tauet båten og gutten Jeg kan skjønne behovet for å taue båten, men hvorfor den stakkars gutten skulle taues finner jeg ingen logisk forklaring på. Er det en del av straffen for slik kjøring? En moderne variant av eldre tiders kjølhaling? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 29.Mai.2010 Del på Facebook Svart 29.Mai.2010 Spørsmålet er hva den ungdommen og faren har lært av episoden..... Tja, forhåpentligvis at skal poden kjøre båt så får han gjøre det på lovlig vis. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 29.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2010 (redigert) .....7 fots gummijolle i fjor, med en Suzuki DF 2,5Hk på. Når pjokken på 6 år kjører denne, gjør den 11,5 knop. Med den minste motoren til Suzuki bakpå... Det er jo åpnebart av dette og flere andre inlegg at barna som er på ferie i familiens seilbåt/motorbåt ikke kan bruke slepejolle med påhenger uten at eieren av jolla bryter forskrifter. Samtidig synes det som om mange i tråden mener alle lovbrudd på 10 knopsregelen skal taes hardt. Hvis man går for nulltoleranselinjem sier man samtidig at barnefamilier ikke kan la barna bruke slepejolla og at hytteungdommene i prasis må gi opp båtlivet(eller gå over til seiling.) Nulltoleranse for 10 knopsregel kan ikke kombineres med det yrende ungdombåtlivet. Her må man velge om barn og undom skal ha mulighet til å putre med jolle eller ikke. Dette dreier seg overhode ikke om god eller dårlig sjømanskap for regelen er jo at barn man ikke kan putre i 2 knop med en jolle som hypotetisk kan komme opp i 11 knop. Redigert 29.Mai.2010 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.Mai.2010 Del på Facebook Svart 29.Mai.2010 Lukker øynene Og satser på det går bra økonomisk uten forelegg. Ungan er opplært til å kjøre fint i havn, og ta hensyn, slik at de ikkje blir lagt merke til som urokråker. Gummien vår med 5hk på disponerer jentungen på 11 fritt(ikkje målt hastighet), og fjortisen har egen 11 foter med 9,9 og kjører i 22knop. Det er sunnere og gøyere for ungane å ha det slik en å ligge i AC med dvd heile dagen. Vi er på sjøen for å kose oss, rekreasjon. Fritida er for verdifull til å megle mellom nintendo-kjedsome kranglende barn. Gummien slenges i snapdaviter på modeskipet, og jolla fortøyes på utsiden. At jentungen på 11 år, lovlig kan kjøre denne http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=21374090 hjelper ikkje fordi eg ikkje kan betale båtplass for 3 båter, eg kan ikkje dra den opp i fjæresteinene enkelt for vedlikehold osv. Og eg måtte bygd på garasjen noko sinnsykt for vinterlagring. Så det så. Driter akkurat like mykje i den regelen som nå eg kjører forbi ein campingbil som allerede ligger i 80km/t på Haukeli Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
o.b.lix Svart 29.Mai.2010 Del på Facebook Svart 29.Mai.2010 Lukker øynene Og satser på det går bra økonomisk uten forelegg. Ungan er opplært til å kjøre fint i havn, og ta hensyn, slik at de ikkje blir lagt merke til som urokråker. Gummien vår med 5hk på disponerer jentungen på 11 fritt(ikkje målt hastighet), og fjortisen har egen 11 foter med 9,9 og kjører i 22knop. Slik satser vi også. Lærte å kjøre påhenger (9.9) før jeg kunne sykle, men lærte båtvett samtidig. Og dette skal mine håpefulle også få lære - derfor har nå fjortisen fått jolle med 9.9, mens 8-åring ror enda. (De får ikke kjøre større motor enn de kan starte selv). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.