Jump to content

Forelegg: født i 1995 og for ung for 10 fot og 9.9 hk ?


oslofjord

Recommended Posts

 

"Først opp med lommeboka var en far som måtte innse at junior født i 1995 var for ung til å føre båten.

Båten, en 10-fots "Joda" med 9,9 HK motor, kjørte dessuten altfor fort ut fra Sandvikselva."

 

Merkelig notis i Budstikka . Hvorfor er en ca 15 år gammel person for ung for 10 fot og 9.9 hk ??

 

Er det klausulen om at båten ikke skal kunne gå raskere enn 10 knop som gjør fører for ung for å føre båten ??

Edited by salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det klausulen om at båten ikke skal kunne gå raskere enn 10 knop som gjør fører for ung for å føre båten ??

 

Helt klart :yesnod:

Grensa er maks 10 knop om du er under 16. En 10 foter med 9,9 HK som vell ofte yter opp mot 15HK går normalt mer en to ganger denne grensen.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Noen tankekors.......det sies at fører var født i 1995 altså var vedkomne gammel nok til hypotetisk å alerede ha tatt båtførerprøven ( 14 årsgrense) og faktisk snublende nær å slippe å blande inn faren fordi jo en person født i 1995 når strafferetslig minimumsalder på 15 år i løpet av 2010.

 

Er det nå nulltoleranse for barnebåtpakker med 10-12 fot og 9.9 hk som det finnes tusener av langs kysten netopp fordi barna skulle få en egen lovlig båt ?

 

Hvis det er slik at ungdom i konfirmasjonsalder blir stopper pga alderen i 10 fots båter med 9.9 hk pga alder må man vel anta at småunger i samme båttyper også blir stoppet.(?)

 

 

Hva skal så foreldre med den type barnebåtpakker gjøre ?

 

Skifte ut 10 foteren med en 14 foter for å få ned farten ?

 

Skifte ut 9.9 hk til under 4 hk ??

 

Be junior ta bårpause til 16 årsdagen og skifte til en 20 hk som kan få pappe og junior opp i plan med 10 foteren lovlig uten sertifikat ?

 

Kort sagt er spørsmålet hvordan den store barnebåtparken i praksis skal modifisres/saneres for å ungå barn i planende båt over 10 knop. Et viktig poeng her er vel at det holder ikke om juniori praksis kjører saktere enn 10 knop hvis båten hypotetisk kan komme opp i 11 knop med en svær teåring ombord. De aller minste knøtten klarer vel å komme over 10 knop også med 4 hk på de minste jollene (??) så første utfordringen blir å finne ut hvordan man komer under 10 knop. Kan lettbåtene/landgangsbåtene på vanlige fritidsftøy komme over 10 knop med minstemann ombord og 4-5 hk ??

 

Kjenner ikke den aktuelle saken annnet enn fra notisen, men den difuse 10 knopsgrensen som alle barnebåtpakkeforhandlere er klar over er jo uansett en problemstiling for pappaer med små kapteiner.

Edited by salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Maken til problematisering skal en lete lenge etter...crazy.gif

 

16-årsregelen har vi hatt i flere decennier, og burde være gammelt nytt for de fleste båtbrukere. At forhandlere markedsfører mindre båter med 9,9HK som ungdomsbåter fritar ikke foreldre fra å tenke selv. Jeg våger påstanden om at mange foreldre med viten og vilje vender et blindt øye til kravet om at en båt ikke skal kunne oppnå større fart enn 10 knop med gjeldende båtfører ombord. Hele problemstillingen kan unngås ved å anordne en mekanisk sperre på gasshendelen når mindreårige benytter båten. På flere påhengsmotorer holder det med en enkel kabelstrips. Det er selvfølgelig ikke populært blant de unge håpefulle, men noen ganger må voksne være voksne!

 

Noen tankekors.......det sies at fører var født i 1995 altså var vedkomne gammel nok til hypotetisk å alerede ha tatt båtførerprøven ( 14 årsgrense) og faktisk snublende nær å slippe å blande inn faren fordi jo en person født i 1995 når strafferetslig minimumsalder på 15 år i løpet av 2010.

 

Det spiller ingen rolle om en har tatt båtførerprøven i en alder av 14 år. Rettighetene som beviset gir deg inntreffer allikevel ikke før du har fylt 16 år.

Og du skal ikke se bort fra at politiet innvolverte far på grunn av hans ansvar som reder (båteier). Forskriftens paragraf 3 sier:

 

"§ 3. Eierens og førerens plikter

Eieren og føreren skal sørge for at bestemmelsene i denne forskriften blir fulgt. Eieren plikter å forvisse seg om at den som bruker båten, fyller vilkårene for å føre den. "

 

Hvis faren er båtens rette eier, har han selv brutt reglene og får et forelegg.

Link to post
Share on other sites

 

Er det nå nulltoleranse for barnebåtpakker med 10-12 fot og 9.9 hk som det finnes tusener av langs kysten netopp fordi barna skulle få en egen lovlig båt ?

 

Hva skal så foreldre med den type barnebåtpakker gjøre ?

 

Skifte ut 9.9 hk til under 4 hk ??

 

De aller minste knøtten klarer vel å komme over 10 knop også med 4 hk på de minste jollene (??) så første utfordringen blir å finne ut hvordan man komer under 10 knop. Kan lettbåtene/landgangsbåtene på vanlige fritidsftøy komme over 10 knop med minstemann ombord og 4-5 hk ??

 

10 knop er for lavt!

Grunnlaget for å mene dette, er at vi kjøpte en 7 fots gummijolle i fjor, med en Suzuki DF 2,5Hk på.

Når pjokken på 6 år kjører denne, gjør den 11,5 knop. Med den minste motoren til Suzuki bakpå...

Link to post
Share on other sites

10 knop er for lavt!

Grunnlaget for å mene dette, er at vi kjøpte en 7 fots gummijolle i fjor, med en Suzuki DF 2,5Hk på.

Når pjokken på 6 år kjører denne, gjør den 11,5 knop. Med den minste motoren til Suzuki bakpå...

Ingen problem med 9,9 hk på ei liten gummijolle. Det er bare å lage en mekanisk sperre for gasspådrag slik at den ikke gjør over 10 knop. Denne kan fjernes når en som har lov å kjøre fortere vil leke seg. Det kan f.eks være blikkplate e.l. som hindrer full gasspådrag.

Link to post
Share on other sites

Eller en kan lære ungene/ungdommene hvordan de skal oppføre seg på sjøen.

 

Kanskje det hadde vørt en ide å "blombere" bilgassen til 18-20 åringene også. En bil kommer jo lett opp i det doble av fartsgrensene i dette landet, uansett biltype.

 

Og angående forelegg: Har en brutt loven, ja, kan det brukes skjønn, nei. Har sønnen lært at en ikke skal bruke fart i trafikkert farvann, jeg tror ja!!

 

Lær podene godt sjøvett/sjømannskap.

 

Ser helt klart problemet med at båtene KAN gå fortere enn grensene som er satt, men dette blir vel igjen likt bilkjøring.

 

Dersom ungene lærer å oppføre seg blant folk, (les: trafikkert farvann), får de heller "lure" seg til å prøve gassen der det ikke er trafikk.

 

Mener nå jeg! :)

 

God helg!!

Link to post
Share on other sites

Kan sikkert diskuteres i det vide å det brede om det er rett, men nå har vi da en gang fått ett regelverk, og når politiet nå går ut så tideligt i sesongen å stopper/"tar" ett par stykker, så la oss håpe at det har en prevantiv virkning.

 

Ser vel også ut som om mange har glemt den gamle regelen om alder/hastighet/motorstørrelse nå som regelen om båtførerbevis har kommet.

 

Er veldig enig med de som skriver at mye av ansvaret viler på oss voksne, vi MÅ lære bort folkeskikk/sjømanskap tideligt til våre åpfulle.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Kanskje det hadde vørt en ide å "blombere" bilgassen til 18-20 åringene også. En bil kommer jo lett opp i det doble av fartsgrensene i dette landet, uansett biltype.

 

Et problem her er at bilen har gir, så det er ikke bare maxfarten som bli redusert: Bilen blir direkte farlig å kjøre! Så der har du i det minste en forskjell...

 

Ellers så synes jeg det er helt greit å ha begrensninger for barn under 16 år når det gjelder båt, så slipper vi i det minste å se 12-13 åringer med 150hk og null kontroll. Hva er egentlig problemet med å forholde seg til dagens regelverk? :confused:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg våger påstanden om at mange foreldre med viten og vilje vender et blindt øye til kravet om at en båt ikke skal kunne oppnå større fart enn 10 knop med gjeldende båtfører ombord.

 

Ingen tvil, etter min mening, at du har helt rett i dette. Har selv også gjort meg skyldig her i mange år og det med åpne øyne uten dårlig samvittighet (har vel ingen sådan da vil sikkert noe hevde?). Men faktum er vel også at det er svært lite ulykker med denne aldersgruppen/båttypen og innlegg etter innlegg snakker jo om alle de smårike, småfeite og halvgamle idiotene som har for mye penger og for lite vett (interessant kombinasjon, men det er en annen diskusjon)middeladrende menn som kjøper sin første båt på 40 fot, ser seg hverken til høyre eller venstre (sb/bb) og er en fare for både seg selv og alle andre. At det ikke er noe særlig statistisk grunnlag for disse påstandene er også en annen sak.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

jeg har en 8 foter med 4 hester, den går 15 knop. Så en gummibåt med 9,9 (15) hester skal være rimelig stor før den ikke klarer 10 knop. Tviler på det finnes så store gummibåter. Kanskje en annen sak når det gjelder plastbåter, men jeg vil tro en 17 fots plastbåt også går over 10 knop med 9,9 hester.

 

Man kan vel generelt si at planer det så går det over 10 knop.. enig?

Edited by jensemann2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er vel i all enkelhet også hva politiet baserer sine observasjoner på - joller som planer gjør mere enn ti knop. Stemmer også godt med en tidligere 10 fots gummibåt vi hadde som planet selv med en gammel 3,5hk, gjorde 13,5 knop målt med gps.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

ÅÅÅÅÅÅÅ Da tro jeg du hadde blodtrimmet johnson eggeskallet ditt. Synes det er helt greit at folk som er under 16 holder seg under 10 knop. Men de bør få kjøre en båt som kan gå fortere for all enkelhets skyld.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

... Hva er egentlig problemet med å forholde seg til dagens regelverk? :confused:

Det burde ikke være noe problem, men jeg mener at når hvalpen på 13 kjører jollen i 12 knop så er han en mye mindre fare for seg selv og omgivelsene enn han idioten på et ellernnet mellom 20-40 som kommer dundrende i 40knop+ på vannscooteren sin...

Hvorfor er det slik at det er så mange som "er etter" ungene som kjører litt over denne grensen samtidig ikke har noe problem med vannscootere som i utgangspunktet er forbudt å bruke i Norge, det er jo samme regelverket?

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Så det er egentlig snekke som er det riktige for de under 16? Jeg tror jeg hadde mer kontroll med pioneerjollen med diverse motorer mellom 1,5 og 6 hester enn jeg hadde hatt i en snekke på den tiden..

Link to post
Share on other sites

...jeg mener at når hvalpen på 13 kjører jollen i 12 knop så er han en mye mindre fare for seg selv og omgivelsene enn han idioten på et ellernnet mellom 20-40 som kommer dundrende i 40knop+ på vannscooteren sin...

Hvorfor er det slik at det er så mange som "er etter" ungene som kjører litt over denne grensen...

TrondT

Og hvis grensen var 12 knop, mener du at 15 knop ikke er noe problem. Er det ikke slik at et sted må det settes en grense, og at noen alltid vil syns at et par knop til ikke burde gjøre noe? Og den litt paranoide oppfatningen om at så mange "er etter" ungene, kjenner jeg igjen fra da guttungen kjøpte seg sin første moped. 2,5hk og maks 50km/t var jo selvfølgelig bare tull, så her måtte det trimmes. Og når de blir tatt i 80km/t, klager de over at politiet bare er ute etter å "ta dem".

Jeg velger å tro at regler er satt ut i fra en relativt gjennomtenkt vurdering, og bør følges.

Edited by Dalton (see edit history)

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

ÅÅÅÅÅÅÅ Da tro jeg du hadde blodtrimmet johnson eggeskallet ditt.

 

Gammel og sliten jammahaha!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hvorfor kan ikke 15åringer kjører raskere en akkurat 18.52 km/t (10 knop). Hvis det metriske system hadde blitt inført i forskriftene hadde neppe grensen blit netopp 18.82 km/t.

Muligens 20 km/t, 25 km/t eller 15 km/t ja eller kanskje 10 km/t. Dette er jo byråkratenes skivebordsforskifter og byråkrater liker runde tall.....10 fot, 10 hk og 10 knop...lett og huske for småunger og et er ryddig ut på papiret.

Problemet er når de som skal håndheve lovverket tar fram millimetermålet slik at 14/15 åringer ikke får føre småjoller med 9,9 hk og 7 fotere med 2.5 hk blir kun lovlige for voksne eller kjukke tenåringer som ikke kommer opp i plan.

 

10 knopsgrensen er ikke tilpasset realitene og når når kartet ikke stemmer med terrenget forandrer man ikke terrenget.....

 

Byråkratene bør ta med seg et barnebarn og håndholdt gps med fartmåler å finne ut hvordan realitene er barnas småbåtverden er...altså i virkelighetens verden hvor 10 knop er et pent tall......som virker veldig tilfeldig.

Edited by salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Problemet er når de som skal håndheve lovverket tar fram millimetermålet

 

 

Gjør de det da? Jeg trodde de konsentrete seg om de som tydelig kjører alt for fort og ikke tar hensyn til sine omgivelser. Kjenner du noen som har blitt tatt for å ha en båt som går 11,2 knop?

 

Her jeg bor har dette bare akademisk interesse, politiet har ikke båt og har heller aldri hatt det. Men ellers vil jeg tro at om man oppfører seg fint så slipper man greit unna selv om båten går både 11, 12 og 15 knop. Har man derimot en båt som oser 30-40 knop, ja da tiltrekker man seg nok litt oppmerksomhet...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kjøp en snekke til de håpefulle, med en 10hk Sabb! En lærer både å behandle båt, vedlikehold osv. Kan i tilleg ha med seg hele vennegjengen på båttur, helt lovlig! I tilleg slipper foreldre krav om bensinpenger hver eneste soldag :)

Link to post
Share on other sites

15-åringen som ble tatt i Sandvika kjørte jo for fort i tillegg til at han var for ung. Så jeg er ikke så sikker på om han hadde blitt stoppa hvis han bare hadde puttret rolig ut av elva...

Link to post
Share on other sites

10 knopsgrensen er ikke tilpasset realitene og når når kartet ikke stemmer med terrenget forandrer man ikke terrenget.

10 knops grensen er meget godt tilpasset realitetene slik jeg og mange andre ser det. En grense bør det være og 10 knop er helt ok. Å begynne å blande inn km/t i det maritime vokabularet hører ingen steds hjemme.

Link to post
Share on other sites

"Politiet tauet båten og gutten til den nye gjestebryggen der guttens far måtte overta."står det i saken.

 

Er det slik at denne ungdommen ikke kunne putre med politieskorte for egen motor men måtte taues inn til kai for å holde seg på riktig side av loven...???

 

Spørsmålet er hva den ungdommen og faren har lært av episoden.....ydmykelsen å bli tauet til kai...muligens med masse tilskuere med foreldrene ventende på brygga ?

 

Hadde vedkomne og faren blitt bedre eller verre båtfolk om sønnen bare fikk en alvorsprat isteden ?

 

Hva er det vennekretsen lærer av denne episoden ?

 

Håper ungdommen får en rib med 250 hk til 16 årsdagen slik at han også i fremtiden blir en båtentusiast....

Edited by salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...