Jump to content

Messing mot aluminium, går det?

TB2855

Recommended Posts

Det er denslags uttalser som senker seriøsiteten til et forum som dette. Grunnen til at det varer en tid, er at aluminiumen opptrer som en stor anode i forhold til den katodiske popnaglen. Jeg hadde samme forhold der støykassetter var poppet opp i et trappehus i salin atmosfære. Der varte evigheten i fire år før støykassettene startet å ramle ned. Man skal være klar over at alt går dukken før eller senere. Men med relativt liten innsikt og beskjedne midler, kan man få saker til å vare svært lenge.

Ellers så kan kondens og skitt på aluminiumen være en slik maskering av elektrolytt som kjemikeren korrekt fremholder.

Forstår du ikke at ting som er skrevet i hermetegn altså "evig" betyr at det ikke nødvendigvis står evig, men at det er ironisk ment? :headbang:

Men seriøstet du. Det er meningen at vi i dette forumet skal dele erfaringer. Jeg vet om eit alminiumsskilt som vart poppet opp med rustfrie nagler, som har hengt ute i all slags ver i snart 20 år, å det ser ut for at det kommer til å stå enda lenger. Derfor mener jeg å ha dekning for å si at dette står "evig".

Ingen ting varer evig. :cheers:

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Naturligvis forstår jeg det. Men når den slags påstander kommer ut uten motforestilling, så kan andre som ikke er særlig bevandret innen material gå fem på. Mulig at skiltet ditt står bra. Kassettene som jeg kjenner til, stod ikke bra. Det vanlige er at det ikke går bra å blande kopper, jern, rustfritt etc. med aluminium. Dessuten har miljøet stor betydning.

Story: Man skulle lage spesielle effekter da man bygget Grieghallen i Bergen. Jern var greia. For man hadde bygget en hoppbakke i Luluå i jern. Der rustet konstruksjonen til en pen patina, og så stoppet rusten. Oksidskiktet (rustlaget) var tilstrekkelig beskyttelse. Det var denne erfaringen arkitekten tok med seg over til Bergen. Det ingen tenkte særlig på var Bergens saline atmosfære. Luleå er rene ørkenen til sammenligning. Rusten på Grieghallen stoppet ikke like villig som i Luleå. Poenget her er viktigheten av omkringliggende faktorer, og at båtene våre for en stor grad er i saltvann.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...