Jump to content

Messing mot aluminium, går det?


TB2855

Recommended Posts

Skal borre opp og sette inn eit nytt stikk for å forbedre luftingen på min aluminiumstank.

Siden tanken er halvfull av diesel, og jeg dermed er lite lystig på sveising, så skal jeg borre eit hull, og sette

inn en rustfri forskruvning. Jeg må da ha mutter på innsiden av tanken, har ikke klart å finne

en rustfri 1/2" mutter, berre en i messing. Som vi vet så reagere stål med aluminium, men mitt

spørsmål er. Regagerer aluminium også mot messing?

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post
Share on other sites

Ingen problem det vel? Skal tanken inneholde syrer eller senkes i sjøvann kunne nok korrosjon blit tema.

Ta feks nesten "alle" dieselfilterholdere på markedet, til og med Racor, er aluminiumhus og slangenippler i messing (der "løse" slanger benyttes) :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Gå til en rørforhandler eller spør en rørlegger om en 1/2" skjøtemuffe i sort stål, bør ikke bruke messing mot alu, da messingen "spiser" alu.

Ha en fin dag

Link to post
Share on other sites

I denne settingen så vil dette ikke medføre store problemer siden en trenger en elektrolytt for at galvanisk korrosjon skal foregå.. Diesel er ikke en elektrolytt i denne sammenhengen... Hadde du dyttet dette ned i saltvann, så hadde saken stilt seg annerledes..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

I denne settingen så vil dette ikke medføre store problemer siden en trenger en elektrolytt for at galvanisk korrosjon skal foregå.. Diesel er ikke en elektrolytt i denne sammenhengen... Hadde du dyttet dette ned i saltvann, så hadde saken stilt seg annerledes..

 

Men er reaksjonene mellom aluminum og andre metaller galvanisk?

Har hørt om stålbolter som "spiser opp" alminiumet, selv uten fuktighet. :confused:

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post
Share on other sites

Er det miljø for tæring, så vil det svakeste angripes, og så det neste i spenningsrekka....osv.

Men er det ikkje miljø for tæring, så er det ikkje.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg tok likegodt å dreide ut en rustfri skive sjøl.

skive.jpg

 

Messing-rustfritt-aluminium-rustfritt, det skal går bra.

skive2.jpg

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post
Share on other sites

Tenk om motoren i bilen din hadde ofret seg for karosseriet

 

Dette her vet dere nok litt lite om. Rover laget en gang biler med aluminiumskarosseri på ramme i stål. På de bilene som ikke gikk i ørken, ramle karosseriene ned på ramma, om man ikke tok åtgjerder i tide.

 

Ellers så har de som hevder at man må ha en elektrolytt tilstede for å sette av en galvanisk tæring rett. Denne elekrolytten skal man imidlertid være klar over kan være maskert. Dvs, det skal veldig lite til, det kan være en liten drypplekkasje nå og da, osv.

Link to post
Share on other sites

Rustfritt stål ligger over kobber og sink (messing) i spenningsrekka. Da tror jeg heller jeg ville brukt messing mot aluminiumen.

Rustfritt reagerer ikke med aluminium, det blir brukt rustfrie poppnagler for å

å poppe sammen alminiumsplater, å det holder "evig".

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post
Share on other sites

Rustfritt reagerer ikke med aluminium, det blir brukt rustfrie poppnagler for å

å poppe sammen alminiumsplater, å det holder "evig".

 

Det er denslags uttalser som senker seriøsiteten til et forum som dette. Grunnen til at det varer en tid, er at aluminiumen opptrer som en stor anode i forhold til den katodiske popnaglen. Jeg hadde samme forhold der støykassetter var poppet opp i et trappehus i salin atmosfære. Der varte evigheten i fire år før støykassettene startet å ramle ned. Man skal være klar over at alt går dukken før eller senere. Men med relativt liten innsikt og beskjedne midler, kan man få saker til å vare svært lenge.

 

Ellers så kan kondens og skitt på aluminiumen være en slik maskering av elektrolytt som kjemikeren korrekt fremholder.

Link to post
Share on other sites

Jeg har opplevd at en rustfri skru på 6 mm tærte et hull i en aluminiumsplate, hullet var da blitt ca 5 cm i diameter. Rustfritt stål tærer både på aluminium og svart stål. Derfor brukes det alltid teflon mellom rustfritt og al/stål på offshore innstallasjoner. Men etter min erfaring, så skal ikke messing reagere med aluminium. Man må ikke forveksle messing og kopper. Men som navt over, så brukes messing nippler på aluminiumsbokser. Men det ligger da en teflon / gummipakning på nippelen.

Link to post
Share on other sites

Bruk en messingforskruvning og messing mutter. Legg teflonpakning under mutteren og under kransen på forskruingen, så har du isolert materialene fra hverandre. Du kan selvsakt også bruke annen type pakning.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Kvifor ikkje bruka ein gjennomføring og nippel av nylon?

Eg trur nylon toler diesel, men det kan kjemkaren svara på.

Nylon toler vel òg dei mekaniske kreftene?

I så fall så er vel det det enklaste, rimlegaste og beste?

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Usikker på om diesel tar nylon....er ikke så aggessivt mot polymere forbindelser som bensin ihvertfall.

 

 

...lenge siden jeg har styret med dette :crazy:

Link to post
Share on other sites

Hva er aliminium. Hvis jeg ikke er feilinformert så finnes aliminum i en mengde kvaliteter, så det spørs hva man har når man skal vurdere faren for tæring.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...