Jump to content

landkrabben spør om soving på havet

BamaBreeze

Recommended Posts

Jeg er helt fersk på seilig og sjøliv, men håper å kunne lære litt av hvert her sånn i starten før jeg kjøper en båt. Det jeg lurer på er hva enn gjør når man skal sove til sjøs når det kanskje er en 1-2000 nm igjen. Hva er vanligst, går man vakter da eller for jeg trodde kanskje at ankring ikke funker så bra og at båten vil drive med strømmen ?

Takker for svar :D

Om man har flere personer om bord og skal seile lange distanser, bør man lage et vaktsystem slik at man i tråd med regel 5 om utkikk overholder denne i tillegg til de andre sjøveisreglene. Soloseilere bryter bevisst regel 5, men ikke begrenset til den, da de nødvendigvis må sove, lage mat osv. Og det går tidvis galt.

Regel 5. Utkikk

Ethvert fartøy skal alltid holde ordentlig utkikk ved syn og hørsel så vel som ved alle tilgjengelige midler som er brukbare under de rådende omstendigheter og forhold for å kunne foreta en fullstendig vurdering av situasjonen og faren for sammenstøt.

Ankring fungerer bare der ankeret(eller dreggen) tar bunnen, og på steder som er egnet for ankring.

Det vanlig er at man går vakter når en er flere ombord. Seiler man alene kan man ha klokken på ring hver 20. minutt. En tar da en observasjon hele horisonten rundt og sover i 20 minutter igjen. Dette er ikke noen god løsning, men er man alene, så må man sove. Har man tilstrekkelig med batterikapasitet lar man radar gå med alarm om det oppstår ekko innenfor en innstilt avstand fra båten. Har man AIS kan man også stille alarm på den om båter utstyrt med AIS er på kollisjonskurs.