Jump to content

Bavaria 32 cruiser seilbåt ligger ikke rett i vannet


tsor

Recommended Posts

Er den lykkelige eier av en ny Bavaria 32 cruiser. Men en ting plager meg volsomt...den ligger ikke "i vater".

Det medfører at det forpiggen er ubrukelig i orginal stand, den må bygges opp noen cm i hodeenden for at man ikke skal våkne med alt blodet i hodet. Det lar seg fikse...

Avrenning fra dusj og søl bak toalettet blir også liggende og må tørkes opp manuelt. I praksis blir ikke dusjen på toalettrommet brukt fordi det er så mye arbeid å tørke opp etterpå. Dette er det kanskje verre å gjøre noe med?

 

Ved henvendelse til Lunde Båt får jeg som svar at ingen Bavaria ligger "i vater". Er dette et kjent problem?

Redigert av tsor (see edit history)
Link to post

Jeg synes ikke man skal skylde på den stakkars båten her. Riktig ballastering av båten påligger eieren. Han som satt og regnet på hydrostatikk og trim på denne båten har ganske sikkert lagt inn i formlene sine at båten skal ha et tungt anker med beslag og noen hundre kilo kjetting i baugen slik det er vanlig alle andre steder enn i Norge.

Riktig ballastering av båten er en del av grunntrimmen. En båt som er altfor lett i baugen seiler skjelden godt.

Link to post

Takk for tips! Nei, har ikke vinsj/kjetting/anker forut ennå men dette står på listen :)

Men vil dette virkelig utgjøre så mye? Ser for meg 15kg anker, 50 m. kjetting (ca.50-70kg?) og vinsj (10kg?). Altså 75-95 kg, båten ligger ikke spesielt mye rettere med den vekten vil jeg tro?

Dessuten er det vel når man er oppankret det er aktuelt å sove/dusje og da er vel mesteparten av denne vekten ikke lenger i båten.

Link to post

Takk for tips! Nei, har ikke vinsj/kjetting/anker forut ennå men dette står på listen :)

Men vil dette virkelig utgjøre så mye? Ser for meg 15kg anker, 50 m. kjetting (ca.50-70kg?) og vinsj (10kg?). Altså 75-95 kg, båten ligger ikke spesielt mye rettere med den vekten vil jeg tro?

Dessuten er det vel når man er oppankret det er aktuelt å sove/dusje og da er vel mesteparten av denne vekten ikke lenger i båten.

 

50 meter kjetting? jaja, du har jo vinsj, men er det ikke bedre for både belastning av utstyr og båten at du dropper 45 meter med kjetting og heller legger inn noe permanent ballast? eks: lodd, betong, steiner, sand, etc. Må vel være bedre å kunne fordele f. eks. hundre kilo (eller mer kanskje?) så alt ser bra ut med full bunkring?

Link to post

Og båten er kliss ny ?

 

Jeg er ikke helt enig med mulligan her, jeg mener at en ny båt skal kunne brukes slik den er levert, når det ikke er fall mot sluk i dusj osv for at den ikke ligger korrekt så ville jeg faktisk ikke godtatt en "slik er det bare" fra importøren.

Det var jo en lignende situasjon med en najad her i landet for et par år siden, da måtte importøren til slutt ordne opp

Link to post

 

Det var jo en lignende situasjon med en najad her i landet for et par år siden, da måtte importøren til slutt ordne opp

 

Jeg husker også den saken litt perifert.

Der var det vel vekt bak som manglet og Najad-verftet argumenterte med at i en så dyr og stor båt var det normalt med 220V'ts aggregat og når eier hadde valgt å ikke kjøpe det, måtte han skylde seg selv.

Jeg husker ikke helt enden på saken, men jeg mener å huske at verftet til slutt gikk med på å montere ankervinsj med anker og kjetting eller noe slikt, slik at båten til slutt havnet i "vater".

 

Ny båt SKAL være ngl i vater mener nå jeg og jeg ville ikke gitt meg mot forhandleren på harde møkka. Prøv å kontakte Bavariaklubben og hør om de har medlemmer med samme problem og hva de evt har gjort for å utbedre det. Om det er andre med tilsvarende båt som ikke har det problemet, er jo det er sterkt argument ovenfor Lunde.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

Jeg har en Bavaria 32 Cruiser og sover kun i piggen. Hverken jeg eller dama er serlig høye så akterkabinen er avsatt til gjester.

 

Har nå sovet der et par uker til sammen og kan ikke si at jeg har merket noe problem med at sengen heller feil vei.

 

På min er det 50m kjetting + anker + ankervinsj.

 

Når det gjelder dusjen så er det godt med drenering men pumpa må slurpe på slutten. Men stuerommet er på samme side som dusjen, og fordeler man ikke lasten riktig, ligger ikke båten i vater nei... Det kan gjøre at det ligger litt vann som ikke kommer til pumpa. Det som er igjen er ikke mer enn et glass eller 2 med vann. Sånt fordamper av seg selv eller det kan pumpes ut når båten er i fart.

 

Har du mye tungt i stuerommet, flytt det som er tyngst til stuekassa i sofaen på styrbord side hvis mulig. Jo mer tyngde du har der, jo mer kan du laste i stuerommet og likevel ha båten i vater.

Link to post

Min Bavaria har også litt tendenser til det du nevner her - køya i forpiggen heller litt ned i hodeenden. Ikke så mye at jeg bryr meg nevneverdig, men det er greit å bruke hodepute.

Hos meg kommer dette av at det er beregnet inn en ekstra vanntank (150 l) i baugen, som jeg valgte å ikke installere. Jeg satte septiktanken foran der, så når den er full er 'problemet' tilnærmet utlignet. (Men jeg gidder jo ikke seile rundt med full septiktank hele tiden, så logikken min sviktet litt der :wink: )

Er det en opsjon for Bavaria 32 med ekstra vanntank foran? Det kan være den du 'mangler'.

S/Y Surprise

Link to post

Noe av vekten foran mister man når man ligger på svai, men den delen av kjettingen som ikke er lagt ut og den delen som henger vil fortsatt fungere som ballast. Uten å ha regnet på det tror jeg du vanskelig mister mer enn 50 % av vekten når du ligger for anker om du ikke lar alt ligge i en haug på bunnen.

 

Det har vært flere tråder på Bavariaklubben.se om dette problemet. På min har jeg vanntank(150 l) foran som hjelper betraktelig. Etter hvert skal jeg har vinsj med kjetting foran og det er vel det båten er beregnet for. Jeg vet at noen har vært på Bauhaus og kjøpt tørket sandkassesand i sekker og lastet opp i stuverommet foran for å jevne ut og noen har også støpt betong(litt for definitivt kansje). Vinsj, kjetting, vann blir fort 250 kg tilsammen og det vil nok gjøre store utslag på båten din.

 

Jeg har i dag 8 mm kjetting bak(hadde opprinnelig 6,5 mm men den glapp på kabularet)men jeg kommer til å flytte vinsj og kjetting fram til neste sesong og montere en tauvinsj bak. 15 kg. Bruce og 8 mm kjetting sitter nesten for godt og det støyer litt i meste laget når jeg legger til. Jeg føler meg nesten litt som han her når jeg legger til.

Link to post
  • 2 måneder senere...

Har også den nye 32 cruiser. Jeg ligger også litt i nedoverbakke når jeg bruker forkabinen. Det bryr meg ikke så mye.

 

Mer irriterende er at min ligger betydelig lavere på babord enn styrbord side. Har først lagt skikkelig merke til det nylig, men når jeg nå ser etter er det faktisk en god del "slagside"....

Båten har stuerommet på babord side. Har en del ting i stuerommet (naturlig nok; hvem har ikke det) + at batteriene ligger på denne siden av båten (Men de er der jo fra fabrikken; riktignok oppgradert fra 1 standard til nå 2 batterier)

Redigert av bavariaeier (see edit history)
Link to post

Hei, Jeg har også en ny B32. Vi ligger to like båter ved siden av hverandre og min ligger mye lavere i sjøen i hekken enn naboen sin. Jeg ser 3 forskjeller som alle bidrar til dette. 1. Jeg har ikke anker/kjetting etc. i baugen men det har naboen, jeg har ikke rullemast men det har naboen (det er vel noe mer vekt forover med rullemast?). 3 Jeg har ganske mye greier i sturommet (vet ikke hva naboen har, men mitt er iallefall ganske fullt).

 

Dette var en interessant tråd ettersom jeg har lagt merke til denne forskjellen og grublet litt på hvorfor det var slik. Skal teste litt fremover med ballastering og være bevisst på å stue bagasje etc. i piggen og se om det hjelper.

Link to post

Om det er vanlig å avbalanser båter med blybarrer vet jeg ikke, men i vår båt en Jeanneau 35 SO var det fra fabrikken

montert ca 35 kg bly for å balansere båten sideveis. Dette var boltet fast til en langsgående stringer på styrbord side helt ute i borde.

Etter at vi fikk oppgradert batteripakken fjernet jeg blybarrene og båten flyter rett også nå.

 

 

Noe av blyet har nå blitt daumann.

 

Jeg synes at det er dårlig at nye båter ikke flyter rett når de er uten last. Det burde produsentene klare å fikse,

men når alt skal være så billig så blir det vel slik.

 

Ser at de nyere Jeanneau (etter 2005) også har blitt simplere. Det et tydelig at de konkurerer med Bavaria på pris.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...