tsor Startet 26.Mai.2010 Del på Facebook Startet 26.Mai.2010 (redigert) Er den lykkelige eier av en ny Bavaria 32 cruiser. Men en ting plager meg volsomt...den ligger ikke "i vater". Det medfører at det forpiggen er ubrukelig i orginal stand, den må bygges opp noen cm i hodeenden for at man ikke skal våkne med alt blodet i hodet. Det lar seg fikse... Avrenning fra dusj og søl bak toalettet blir også liggende og må tørkes opp manuelt. I praksis blir ikke dusjen på toalettrommet brukt fordi det er så mye arbeid å tørke opp etterpå. Dette er det kanskje verre å gjøre noe med? Ved henvendelse til Lunde Båt får jeg som svar at ingen Bavaria ligger "i vater". Er dette et kjent problem? Redigert 26.Mai.2010 av tsor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
opus Svart 26.Mai.2010 Del på Facebook Svart 26.Mai.2010 Bedrer seg kanskje når den er ferielastet, men blir vel da kanskje enda mer baktung? Spørs hvor vann/dieseltanker, og oppbevaringsskaper er plassert. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 26.Mai.2010 Del på Facebook Svart 26.Mai.2010 Regner med at du ikke har vinsj med kjetting forut? På en såpass liten båt kan det utgjøre mye og de fleste vil ha slikt utstyr i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 26.Mai.2010 Del på Facebook Svart 26.Mai.2010 Tipper båten er beregnet på å ha masse ankerkjetting og et relativt tungt anker foran. Har du dèt? I tillegg er det mange båter der forpiggen heller litt oppover framover i forpiggen. Irriterende, ja. Kanskje en overmadrass som du kan tynne uti fotenden? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Mulligan Svart 26.Mai.2010 Del på Facebook Svart 26.Mai.2010 Jeg synes ikke man skal skylde på den stakkars båten her. Riktig ballastering av båten påligger eieren. Han som satt og regnet på hydrostatikk og trim på denne båten har ganske sikkert lagt inn i formlene sine at båten skal ha et tungt anker med beslag og noen hundre kilo kjetting i baugen slik det er vanlig alle andre steder enn i Norge. Riktig ballastering av båten er en del av grunntrimmen. En båt som er altfor lett i baugen seiler skjelden godt. Sitér dette innlegget Link to post
tsor Svart 26.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2010 Takk for tips! Nei, har ikke vinsj/kjetting/anker forut ennå men dette står på listen :) Men vil dette virkelig utgjøre så mye? Ser for meg 15kg anker, 50 m. kjetting (ca.50-70kg?) og vinsj (10kg?). Altså 75-95 kg, båten ligger ikke spesielt mye rettere med den vekten vil jeg tro? Dessuten er det vel når man er oppankret det er aktuelt å sove/dusje og da er vel mesteparten av denne vekten ikke lenger i båten. Sitér dette innlegget Link to post
jfw69 Svart 26.Mai.2010 Del på Facebook Svart 26.Mai.2010 Takk for tips! Nei, har ikke vinsj/kjetting/anker forut ennå men dette står på listen :) Men vil dette virkelig utgjøre så mye? Ser for meg 15kg anker, 50 m. kjetting (ca.50-70kg?) og vinsj (10kg?). Altså 75-95 kg, båten ligger ikke spesielt mye rettere med den vekten vil jeg tro? Dessuten er det vel når man er oppankret det er aktuelt å sove/dusje og da er vel mesteparten av denne vekten ikke lenger i båten. 50 meter kjetting? jaja, du har jo vinsj, men er det ikke bedre for både belastning av utstyr og båten at du dropper 45 meter med kjetting og heller legger inn noe permanent ballast? eks: lodd, betong, steiner, sand, etc. Må vel være bedre å kunne fordele f. eks. hundre kilo (eller mer kanskje?) så alt ser bra ut med full bunkring? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 26.Mai.2010 Del på Facebook Svart 26.Mai.2010 Og båten er kliss ny ? Jeg er ikke helt enig med mulligan her, jeg mener at en ny båt skal kunne brukes slik den er levert, når det ikke er fall mot sluk i dusj osv for at den ikke ligger korrekt så ville jeg faktisk ikke godtatt en "slik er det bare" fra importøren. Det var jo en lignende situasjon med en najad her i landet for et par år siden, da måtte importøren til slutt ordne opp Sitér dette innlegget Link to post
Penny Svart 26.Mai.2010 Del på Facebook Svart 26.Mai.2010 Altså 75-95 kg, båten ligger ikke spesielt mye rettere med den vekten vil jeg tro? Akkurat den biten kan du vel teste selv? Jeg antar at du er av noenlunde normalt omfang for en voksen nordmann, så still deg der dette utstyret vil ligge til vanlig og få en til å prøve køyen? Sitér dette innlegget Link to post
tomeriks Svart 26.Mai.2010 Del på Facebook Svart 26.Mai.2010 Det er vel også slik at seilbåter har liten bæreevne i baugen pga liten skrogflate som bærer?? Dvs det er lite som skal til før du får endringer i hvilken vei båten heller. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 26.Mai.2010 Del på Facebook Svart 26.Mai.2010 Det var jo en lignende situasjon med en najad her i landet for et par år siden, da måtte importøren til slutt ordne opp Jeg husker også den saken litt perifert. Der var det vel vekt bak som manglet og Najad-verftet argumenterte med at i en så dyr og stor båt var det normalt med 220V'ts aggregat og når eier hadde valgt å ikke kjøpe det, måtte han skylde seg selv. Jeg husker ikke helt enden på saken, men jeg mener å huske at verftet til slutt gikk med på å montere ankervinsj med anker og kjetting eller noe slikt, slik at båten til slutt havnet i "vater". Ny båt SKAL være ngl i vater mener nå jeg og jeg ville ikke gitt meg mot forhandleren på harde møkka. Prøv å kontakte Bavariaklubben og hør om de har medlemmer med samme problem og hva de evt har gjort for å utbedre det. Om det er andre med tilsvarende båt som ikke har det problemet, er jo det er sterkt argument ovenfor Lunde. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
_Kaia_ Svart 26.Mai.2010 Del på Facebook Svart 26.Mai.2010 PÅ min fungerer det godt med en slik i baugen, http://maritim.no/product.aspx?id=10106&groupkey=002002030 Da kan du velge hvor mye ballast du skal ha (opptil 100kg) Sitér dette innlegget Link to post
Cirion Svart 27.Mai.2010 Del på Facebook Svart 27.Mai.2010 Jeg har en Bavaria 32 Cruiser og sover kun i piggen. Hverken jeg eller dama er serlig høye så akterkabinen er avsatt til gjester. Har nå sovet der et par uker til sammen og kan ikke si at jeg har merket noe problem med at sengen heller feil vei. På min er det 50m kjetting + anker + ankervinsj. Når det gjelder dusjen så er det godt med drenering men pumpa må slurpe på slutten. Men stuerommet er på samme side som dusjen, og fordeler man ikke lasten riktig, ligger ikke båten i vater nei... Det kan gjøre at det ligger litt vann som ikke kommer til pumpa. Det som er igjen er ikke mer enn et glass eller 2 med vann. Sånt fordamper av seg selv eller det kan pumpes ut når båten er i fart. Har du mye tungt i stuerommet, flytt det som er tyngst til stuekassa i sofaen på styrbord side hvis mulig. Jo mer tyngde du har der, jo mer kan du laste i stuerommet og likevel ha båten i vater. Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 27.Mai.2010 Del på Facebook Svart 27.Mai.2010 Min Bavaria har også litt tendenser til det du nevner her - køya i forpiggen heller litt ned i hodeenden. Ikke så mye at jeg bryr meg nevneverdig, men det er greit å bruke hodepute. Hos meg kommer dette av at det er beregnet inn en ekstra vanntank (150 l) i baugen, som jeg valgte å ikke installere. Jeg satte septiktanken foran der, så når den er full er 'problemet' tilnærmet utlignet. (Men jeg gidder jo ikke seile rundt med full septiktank hele tiden, så logikken min sviktet litt der ) Er det en opsjon for Bavaria 32 med ekstra vanntank foran? Det kan være den du 'mangler'. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Stein-Erik Svart 27.Mai.2010 Del på Facebook Svart 27.Mai.2010 Hei! Ja - på B32 er det også option med 150 liters tank fremme. En annen båt i havna som har det, og den flyter med vesentlig lavere baug enn min SE Sitér dette innlegget Link to post
Cirion Svart 27.Mai.2010 Del på Facebook Svart 27.Mai.2010 Er ikke 150l vanntank i baugen std på 32 Cruiser?!? Vel, har det på min... Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 27.Mai.2010 Del på Facebook Svart 27.Mai.2010 Noe av vekten foran mister man når man ligger på svai, men den delen av kjettingen som ikke er lagt ut og den delen som henger vil fortsatt fungere som ballast. Uten å ha regnet på det tror jeg du vanskelig mister mer enn 50 % av vekten når du ligger for anker om du ikke lar alt ligge i en haug på bunnen. Det har vært flere tråder på Bavariaklubben.se om dette problemet. På min har jeg vanntank(150 l) foran som hjelper betraktelig. Etter hvert skal jeg har vinsj med kjetting foran og det er vel det båten er beregnet for. Jeg vet at noen har vært på Bauhaus og kjøpt tørket sandkassesand i sekker og lastet opp i stuverommet foran for å jevne ut og noen har også støpt betong(litt for definitivt kansje). Vinsj, kjetting, vann blir fort 250 kg tilsammen og det vil nok gjøre store utslag på båten din. Jeg har i dag 8 mm kjetting bak(hadde opprinnelig 6,5 mm men den glapp på kabularet)men jeg kommer til å flytte vinsj og kjetting fram til neste sesong og montere en tauvinsj bak. 15 kg. Bruce og 8 mm kjetting sitter nesten for godt og det støyer litt i meste laget når jeg legger til. Jeg føler meg nesten litt som han her når jeg legger til. Sitér dette innlegget Link to post
bavariaeier Svart 11.August.2010 Del på Facebook Svart 11.August.2010 (redigert) Har også den nye 32 cruiser. Jeg ligger også litt i nedoverbakke når jeg bruker forkabinen. Det bryr meg ikke så mye. Mer irriterende er at min ligger betydelig lavere på babord enn styrbord side. Har først lagt skikkelig merke til det nylig, men når jeg nå ser etter er det faktisk en god del "slagside".... Båten har stuerommet på babord side. Har en del ting i stuerommet (naturlig nok; hvem har ikke det) + at batteriene ligger på denne siden av båten (Men de er der jo fra fabrikken; riktignok oppgradert fra 1 standard til nå 2 batterier) Redigert 11.August.2010 av bavariaeier (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zandra Svart 11.August.2010 Del på Facebook Svart 11.August.2010 Jeg kjenner til at Lunde båt har bekostet batteri på motsatt side av badet fordi selve baderommet er for tungt pga en feilproduksjon. Dette gjaldt en ca 4 år gammel 33 tror jeg det er Sitér dette innlegget Link to post
bavariaeier Svart 11.August.2010 Del på Facebook Svart 11.August.2010 Er ikke 150l vanntank i baugen std på 32 Cruiser?!? Vel, har det på min... Jo, tror andre blander med en eldre modell. Den nye cruiser 32 har som standard (og eneste mulighet) 150 liters vanntank plassert i baugen. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 11.August.2010 Del på Facebook Svart 11.August.2010 Det skal ikke så mange blybarrer til for og ballansere båten. Sitér dette innlegget Link to post
bavariaeier Svart 11.August.2010 Del på Facebook Svart 11.August.2010 Det skal ikke så mange blybarrer til for og ballansere båten. Er det vanlig å "avbalansere" båten slik? Sitér dette innlegget Link to post
SVG Seiler Svart 12.August.2010 Del på Facebook Svart 12.August.2010 Hei, Jeg har også en ny B32. Vi ligger to like båter ved siden av hverandre og min ligger mye lavere i sjøen i hekken enn naboen sin. Jeg ser 3 forskjeller som alle bidrar til dette. 1. Jeg har ikke anker/kjetting etc. i baugen men det har naboen, jeg har ikke rullemast men det har naboen (det er vel noe mer vekt forover med rullemast?). 3 Jeg har ganske mye greier i sturommet (vet ikke hva naboen har, men mitt er iallefall ganske fullt). Dette var en interessant tråd ettersom jeg har lagt merke til denne forskjellen og grublet litt på hvorfor det var slik. Skal teste litt fremover med ballastering og være bevisst på å stue bagasje etc. i piggen og se om det hjelper. Sitér dette innlegget Link to post
aquila 2 Svart 12.August.2010 Del på Facebook Svart 12.August.2010 Om det er vanlig å avbalanser båter med blybarrer vet jeg ikke, men i vår båt en Jeanneau 35 SO var det fra fabrikken montert ca 35 kg bly for å balansere båten sideveis. Dette var boltet fast til en langsgående stringer på styrbord side helt ute i borde. Etter at vi fikk oppgradert batteripakken fjernet jeg blybarrene og båten flyter rett også nå. Noe av blyet har nå blitt daumann. Jeg synes at det er dårlig at nye båter ikke flyter rett når de er uten last. Det burde produsentene klare å fikse, men når alt skal være så billig så blir det vel slik. Ser at de nyere Jeanneau (etter 2005) også har blitt simplere. Det et tydelig at de konkurerer med Bavaria på pris. Sitér dette innlegget Link to post
bavariaeier Svart 12.August.2010 Del på Facebook Svart 12.August.2010 . Vi ligger to like båter ved siden av hverandre og min ligger mye lavere i sjøen i hekken enn naboen sin. Det var også tilfellet da en splitter ny båt uten utstyr og uten særlig baggasje la til ved siden av meg for noen uker siden. Jeg lå flere cm lavere... Er båtene deres produsert samtidig? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.