SVG Seiler Svart 13.August.2010 Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 Jeg er ikke sikker på når naboen sin er produsert, men begge ble levert i vår. Jeg fikk min like etter påske. Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 13.August.2010 Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 Min B31C har slagside til styrbord. Samme side som toalettet er på og motsatt side av batteriene mine. Nå har jeg akter vinsj og 50m 6mm kjetting bak på samme side men denne ligger ikke mer enn ca 1m fra senterlinjen av båten. Eneste måten å få båten til å ligge nesten i vater på er med full vanntank (under babord køye), tom dieseltank og tom septiktank (begge på styrbord side). Når kona skal dusje så må jeg ligge i køya i motsatt ende som motvekt, enda ligger vi ikke i vater og pumpen suger ikke siste literen ut. Dette må tørkes til sluket med klut. Se det positive i det, fordelen her er at dørken blir vasket for hver dusj :-) Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 13.August.2010 Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 Når kona skal dusje så må jeg ligge i køya i motsatt ende som motvekt, Se det positive i det, fordelen her er at dørken blir vasket for hver dusj :-) Og (eller) kona kommer i samme køya som du :-) Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 13.August.2010 Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 Jeg synes at det er dårlig at nye båter ikke flyter rett når de er uten last. Det er jo båter på 30-35 fot vi snakker om, ikke hangarskip. Det er klart at 40 - 150 kg her eller der (dvs batteripakker, ankerkjettinger, fulle vs tomme vann- og drivstofftanker, kone i dusjen) påvirker trimmen på båten. Min Bav 34 begynte også å helle litt til styrbord etter at jeg byttet ut det ene 140 Ah orginalbatteriet med 3 x 110 Ah batterier (var det jeg fikk plass til). Fyller på med utstyr på babord side (for å slippe blybarrer), og inntil jeg har fått nok motvekt på babord side, så gleder jeg meg over at båten går litt bedre for styrbord- enn for babord halser Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Mulligan Svart 13.August.2010 Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 Man bør vel også se litt på fysikken. Bav'en veier 5200 kg. fordelt med 3900 på båten og 1300 på kjølen. Den har svært mye innvendig volum. Båten min veier 4500 kg. fordelt med 2700 på båten og 1800 på kjølen. Den har lite innvendig volum. Sitér dette innlegget Link to post
aquila 2 Svart 13.August.2010 Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 NOR Gandsfjord. Hvis du leser hele innlegget mitt en gang til vil du se at jeg ikke nevner hangarskip. Det er det du som gjør. Jeg sammenlignet med min båt som flyter rett både langskips og tverrskips med fulle tanker (eller tomme for den saks skyld). Det gjorde den da den var ny, og det gjør den nå. Dette skyldes at Jeanneau tester sine båter i store vannbasseng før de forlater fabrikken. Da har de mulighet til å få justert i forhold til vekt på utstyr som er montert inn. Selvfølgelig vet jeg at båter på denne størrelsen blir påvirket av f.eks. 100 kg på ene siden. Derfor kunne jeg fjerne blylodd etter at jeg fikk flere batterier på samme side. Det var ikke min hensikt å kritisere Bavaria som sådan, men jeg kan registrere at man får hva man betaler for. Når jeg leser hva du skriver, virker det som at du mener at med en Bavaria får man mer enn man betaler for. Det er jo ikke vanskelig å få til når man fører skavanker opp på plussiden. Jeg synes derimot at når vannet ikke renner ut i dusjavløpet eller at båten seiler dårligere på ene halsen pga slagside er et minus. Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 13.August.2010 Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 Å si at man får det man betaler for i denne sammenheng grenser mot det provoserende. Godt det er fredag og jeg ikke lar meg provosere :-) Sitér dette innlegget Link to post
Seiljåtten Svart 13.August.2010 Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 Etter å ha lest denne posten er konklusjonen min. Najad rår ikke over de fysiske lovene,og selv de må utstyres rett for å flyte rett. Bavaria 32 bør ha full vanntank, og utrustes med ankervinsj og kjetting. Da flyter den fint, men du bør også laste den riktig sideveis. (det må også danskebåten) Jeanneau putter bly i båtene til dem om ikke kjøper nok utstyr, så får man det man betaler for i hvertfall Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 15.August.2010 Link til dette innlegget Svart 15.August.2010 Bly som balanse i nye båter: Nå må dere være stille så ikke en offentlig tjenestemann med litt lite å gjøre leser dette. Da få vi nok snart beskatning pr vekt på båter også. Argumentet vil helt sikkert være "miljøet" for å gjøre det politisk attraktivt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.