Jump to content

Bavaria 32 cruiser seilbåt ligger ikke rett i vannet

tsor

Recommended Posts

Min B31C har slagside til styrbord. Samme side som toalettet er på og motsatt side av batteriene mine. Nå har jeg akter vinsj og 50m 6mm kjetting bak på samme side men denne ligger ikke mer enn ca 1m fra senterlinjen av båten.

Eneste måten å få båten til å ligge nesten i vater på er med full vanntank (under babord køye), tom dieseltank og tom septiktank (begge på styrbord side).

Når kona skal dusje så må jeg ligge i køya i motsatt ende som motvekt, enda ligger vi ikke i vater og pumpen suger ikke siste literen ut. Dette må tørkes til sluket med klut.

Se det positive i det, fordelen her er at dørken blir vasket for hver dusj :-)

Jeg synes at det er dårlig at nye båter ikke flyter rett når de er uten last.

Det er jo båter på 30-35 fot vi snakker om, ikke hangarskip. Det er klart at 40 - 150 kg her eller der (dvs batteripakker, ankerkjettinger, fulle vs tomme vann- og drivstofftanker, kone i dusjen) påvirker trimmen på båten. Min Bav 34 begynte også å helle litt til styrbord etter at jeg byttet ut det ene 140 Ah orginalbatteriet med 3 x 110 Ah batterier (var det jeg fikk plass til).

Fyller på med utstyr på babord side (for å slippe blybarrer), og inntil jeg har fått nok motvekt på babord side, så gleder jeg meg over at båten går litt bedre for styrbord- enn for babord halser :smiley:

S/Y Surprise

NOR Gandsfjord. Hvis du leser hele innlegget mitt en gang til vil du se at jeg ikke nevner hangarskip. Det er det du som gjør. Jeg sammenlignet med min båt som flyter rett både langskips og tverrskips med fulle tanker (eller tomme for den saks skyld). Det gjorde den da den var ny, og det gjør den nå.

Dette skyldes at Jeanneau tester sine båter i store vannbasseng før de forlater fabrikken. Da har de mulighet til å få justert i forhold til vekt på utstyr som er montert inn.

Selvfølgelig vet jeg at båter på denne størrelsen blir påvirket av f.eks. 100 kg på ene siden. Derfor kunne jeg fjerne blylodd etter at jeg fikk flere batterier på samme side.

Det var ikke min hensikt å kritisere Bavaria som sådan, men jeg kan registrere at man får hva man betaler for. Når jeg leser hva du skriver, virker det som at du mener at med en Bavaria får man mer enn man betaler for. Det er jo ikke vanskelig å få til når man fører skavanker opp på plussiden.

Jeg synes derimot at når vannet ikke renner ut i dusjavløpet eller at båten seiler dårligere på ene halsen pga slagside er et minus.

Etter å ha lest denne posten er konklusjonen min.

Najad rår ikke over de fysiske lovene,og selv de må utstyres rett for å flyte rett.

Bavaria 32 bør ha full vanntank, og utrustes med ankervinsj og kjetting. Da flyter den fint, men du bør også laste den riktig sideveis. (det må også danskebåten)

Jeanneau putter bly i båtene til dem om ikke kjøper nok utstyr, så får man det man betaler for i hvertfall :giggle:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...