Martinal94 Posted May 26, 2010 Share Posted May 26, 2010 Hei Er det mulig og koble knopmåler på en johnson 90 hk v4 fra 1996 eller må jeg kjøpe sånn finne? Er lei av og ta med gps vær gang jeg skal måle fart så vil ha knopmåler og det beste ville vært og koblet den på motor. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Snailey Posted May 26, 2010 Share Posted May 26, 2010 Skal du hente ut strøm til knop måler da tenker du eller? Du kan sikkert montere turteller på maskina di, men du får ikke ut hastighet. Da må du enten bruke GPS som du har gjort eller sette inn en skovlemåler i hekken på båten. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Martinal94 Posted May 27, 2010 Author Share Posted May 27, 2010 Nei jeg har både strøm og turteller koblet til motor. Det jeg tenkte er det at mange motorer har knopmåler i motor, altså noe trykk greier på vannet. Sånn at de slepper den pitoten Det jeg lurer på er om det er mulig og koble knopmåleren på motoren så jeg slepper pitoten. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Smiley Posted May 27, 2010 Share Posted May 27, 2010 På min Merc 90hk -99 er det originalt en nippel i front av kavitasjonsplata for å kople på trykkslange til knopmåler. Den henter trykket via et lite hull i front av "girknuten". Vet dog ikke om din Johnson har samme løsning.... Quote AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Posted May 27, 2010 Share Posted May 27, 2010 det pleier å være en liten slange oppe ved motoren et sted hvis du har dette opplegget. Mulig den er inne under motordeksel... Jeg blir overasket hvis det ikke er på en såpass "ny" motor i den størrelsen Quote Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
Martinal94 Posted May 28, 2010 Author Share Posted May 28, 2010 okai, kan noen ta bilde av dette feste så jeg skjønner hvor? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Anoden Posted May 28, 2010 Share Posted May 28, 2010 Noe lignede som på denne merc motoren tenker jeg. Hvis du har orginal johnson/omc kontrollboks og org kabel "pølse" fra motor, regner jeg med at du allerede har tilkoblingsmulighet for knopmåler derfra. Så fremt din motor har speedometersensor intigrert i undervannshuset da? Quote Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord. Link to post Share on other sites More sharing options...
Martinal94 Posted May 29, 2010 Author Share Posted May 29, 2010 (edited) har ikke orginal kontroll boks. hva mener du med pølse? Lednigner? Trur ikke ledingene er orginale. Det er sånne hull på undervannshus som på tegning. (vet jeg er flink til og tegne:P) Men der det stage går opp på tegningen din så er det girstag på min? EDIT: har en BJ90ELEDR 1996 mod Edited May 29, 2010 by Martinal94 (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
jonol Posted May 29, 2010 Share Posted May 29, 2010 Har du vurdert GPS speedometer og kompass fra Maritim ?. Ser ut som et vanlig innstrument. Se vare nr.: 8025-00 til 8025-03. Da trenger du ikke å blande inn motoren i det hele tatt. Quote Det er tryggere på havet enn på veiene ! Link to post Share on other sites More sharing options...
Martinal94 Posted May 29, 2010 Author Share Posted May 29, 2010 Det gidder jeg ikke da alt er koblet opp for vanlig knopmåler bare pitoten er ødelagt og lurer derfor på om den kan kobles på motor. Alt er koblet til så gidder ikka ta ut å sånn. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Posted May 29, 2010 Share Posted May 29, 2010 På de eg har sett så stikker det opp en tynn plastslange opp attmed girstaget. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Martinal94 Posted May 29, 2010 Author Share Posted May 29, 2010 okai, skal sjekke dette neste gang jeg er ute. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Martinal94 Posted May 30, 2010 Author Share Posted May 30, 2010 Er det noen som kan si om det jeg har prøvd og tegnet er hullene hvor vanntrykket blir målt? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Martinal94 Posted May 31, 2010 Author Share Posted May 31, 2010 Jeg var ute i dag, fant ikke noe sted til og feste kabelen hvor skal de være noen som har bilde av det? eller kan forklare nærmere hvordan det ser ut. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Posted May 31, 2010 Share Posted May 31, 2010 tenker meg at det hullet du har tegnet lengst til høyre er det hullet. Det er veldig lite... Quote Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
Martinal94 Posted May 31, 2010 Author Share Posted May 31, 2010 ja bitte lite hull. Men hvor er koblingen som jeg kobler på knopmleren? Fant ingen nippel i motor men godt mulig den er litt gjemt, gadd ikke demontere for og leite. Så vis noen kan forklare eller aller best gi meg ett bilde ville det vært konge. :D Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Posted June 1, 2010 Share Posted June 1, 2010 Som du sier sjøl, du gadd ikkje leite. Hvem gidder vel gjer seg meir umake da? Du har fått ei finfin tegning om hvordan det ser ut allerede. Enten så er slangen der eller så er den det ikkje... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Martinal94 Posted June 1, 2010 Author Share Posted June 1, 2010 nei, jeg tenkte sånn vis noen har bilde av dette eller gjort det på lignenes motor før så kunne de bare ropt ut med hvor den står. Jeg leitet men jeg gadd ikke demontere. Og tegningen viser ikke hvor det sitter er det jeg vil vite :) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Posted June 2, 2010 Share Posted June 2, 2010 hva med å ta noen bilder av motoren din og legge ut her? Kanskje vi ser noe som du ikke har sett :) Quote Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
2xDiesel Posted June 2, 2010 Share Posted June 2, 2010 Denne 90 Hk V4en fra Johnson har vel vært omtrent uendret fra midten av 80,tallet. Den har ikke uttak for vanntrykk til knopmåler slik Mercury,en i tråden her har! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Martinal94 Posted June 3, 2010 Author Share Posted June 3, 2010 (edited) Okai, tar med kamera neste gang jeg skal ut. (mest sannsynelig lørdag) EDIT: så hva du skrev nå 2xdiesel. Takk for god hjelp. Da må det bli til at jeg kjøper en ny pitot. :( Edited June 3, 2010 by Martinal94 (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Martinal94 Posted July 6, 2010 Author Share Posted July 6, 2010 (edited) Snakket litt på ett annet forum om dette der sa de følgene.: if you look at the back of the motor lower down you might see a tube with a cap on it sticking out.if my camera was working id take a picture but you cant miss it if you have one .when i say the back of the motor i really mean the area closest to the transom.any who if memory serves me correct you can hook up a speedo tube to it and it measures water pressure for your speedo readings.either way will work but remember one thing,speedo,s are notoriously inaccurate.mine says im going 30 mph when im really going 47 by gps. Det må vel da være Den? Men jeg lurer da på den er knekt av det som sto ut der så er det mulig og få tatt ut ett eller annet og fått på en ny ennestuss siden det plast greien som er på slutten er knekt. Også lurer jeg på hva denne er til: Er som dere ser plasert under forgasserne Edited July 6, 2010 by Martinal94 (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Martinal94 Posted July 8, 2010 Author Share Posted July 8, 2010 trur dere det ville kommet noe trykk dersom jeg koblet slangen til knopmåleren på med og gaffe den tett rundt der tappen var ut? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Posted July 8, 2010 Share Posted July 8, 2010 Det er ikke det hullet. Det sitter for høyt og er over vannflaten i plan. Hullet du ser etter er lenger ned og er mindre. Sitter typisk litt ovenfor selve girbulben. Det må vel da være Den? Quote Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Martinal94 Posted July 8, 2010 Author Share Posted July 8, 2010 Jeg vet at det ikke er hullet der hvor vannstrømmen måles men det kunne ha vært hullet der man kobler seg på. Hullet hvor vannstrømmen måles er vel der jeg har merket grønt. Men kan det stemme at det svarte der merket i rød er der man kobler seg på? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.