Volvomekanikeren Svart 28.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2010 Gjør det rett sier bare jeg! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Windy37GM Svart 28.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2010 Så bare vær så snill og ikke si imot dette, for jeg vet det går, og har sett det med egne øyne! Eneste er vel at vi ikke har sett bilde av skaden enda ? mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2010 Jeg har en liten misstanke om at enkelte her på bp ikke er enige med det jeg sier, uansett hva! Forsøk litt smidighet? Du konkluderer kanskje feil, og bør være litt ydmyk for kunnskap andre sitter inne med. Det er for verdifull kunnskap innpå her til å la deg bestemme aleine. Prøv heller slik andre gjer å tipse om løsninger. Må huske at andre har vert jorda rundt før du kom ut av barneskolen. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
josefsen Svart 28.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2010 Du tror du vet så mye kjære sjømann, men det er mye å lære for deg enda! Vær heller litt ydmyk og hør etter hva andre sier og skriver så vil du lære en masse Hull i båt: Formen etter gammel skade var sparklet opp: Ferdig støpt: Etter en slik støpejobb har du bitte lite å pusse + at du mister lite / ingen styrke i konstruksjon. Sitér dette innlegget Windy 22 Sport, 350 Mag mpi www.ulyd.net Link to post
Volvomekanikeren Svart 28.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2010 Forsøk litt smidighet? Du konkluderer kanskje feil, og bør være litt ydmyk for kunnskap andre sitter inne med. Det er for verdifull kunnskap innpå her til å la deg bestemme aleine. Prøv heller slik andre gjer å tipse om løsninger. Må huske at andre har vert jorda rundt før du kom ut av barneskolen. Jeg prøver jo og gi tips? Og ga jo tips om hva han kunne gjøre, nemmelig og skjære ut, se på bildene josefsen har lagt ut, akkurat hva jeg mente, men dere sa det ikke gikk!!! Vist går det! Og det var helt sikkert mange som hadde seilt joden rundt før du kom deg ut av barneskolen og!! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Windy37GM Svart 28.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2010 Fortsatt anbefaling om å skjære uten å ha sett bilder av skaden? mvh bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Volvomekanikeren Svart 28.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2010 Jeg har ikke bilder, men du ser no bilder fra josefsen at dette er fullt muligt! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Mulligan Svart 28.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2010 Dersom det pipler vann ut og glassfiberen er hard og svart er dette en delaminering, sannsynligvis som følge av yttre påvirkning. Og derfra og inn kan kanskje Sjømann 22 ha løsningen. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 28.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2010 Morsom du! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
princess32 Svart 28.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2010 21 fot comet snekke. ikke begynn å skjære i denne. Koster mere enn det smaker. Slip ned. Legg på med polyester sparkel. Er det under vann ville jeg lagt på glassfibersparkel først. Glassfibersperkel er grønn. Dette bare for å få styrke i skroget. Husk å slipe sånn at vinkelen på slipen blir minst mulig, 45 grader er greit. Dette for at det skal hefte best mulig. Har du en skarpere vinkel vil glassfibersparkel + polyestersparkel ha mindre areal å feste seg til. Min ide ville vært. 1 Slip ned 45 grader.Legg på glassfibersparkel. Så tar du på polyester. Når du har gjort dette er alt ok, tar deg to dager. Glassfiber trekker vann, det er bare gelcoaten utenpå som forhindrer det. Klart at glassfiberen i din båt har trukket vann. Men det er ett lite område og har helt sikkert ikke forårsaket store skader. Det du må tenke på er at vannet ikke trenger inn men at glassfiberen trekker vannet inn. Kan ikke tenke meg at dette er noe stort problem. Er det svart betyr bare at glassfiberen er rotten. Slip ned som beskrevet. Lapp på med glassfibersparkel og polyestersparkel Har du noen spørsmål så kan du kontakte meg på runewol@yahoo.no Vis du er i oslo område så kan jeg ta en tur i morgen eller søndsg Sitér dette innlegget Link to post
josefsen Svart 28.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2010 Glassfiber trekker vann, det er bare gelcoaten utenpå som forhindrer det. Så dette mener du er riktig? Gelcoate suger også vann, det eneste som kan bremse at båten suger vann er epoxy primer. Jeg mener at dette høres ut som en gammel skade og iallfall ikke plastpest... Reparer det med polyester og matte på den måten som index sier, forsegl med epoxy primer. Dette går nok veldig bra Sitér dette innlegget Windy 22 Sport, 350 Mag mpi www.ulyd.net Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2010 Stemmer for josefson med polyester og matte Rem fraråder sparkel på fornuftig grunnlag. Ein liten kommentar til jubel og friskmelding av pest. Gammel...gammel pest lukter ikkje, då har sjø gjennom mange år vaska ut laminatet. Dessuten ville det erfaringsmessig vert fleire plasser på båten. Eg trur at det er størst grunn til å tru på knusingsskade, høres følt ut, men er bare ein kraftig dunk Her er litt reparasjonstips Klipper inn litt blått fra eit hefte her: Polyester er mest vanlig, og det er fordi det er det samme materialet som de fleste båter er laget av, og fordi det er billig. Polyester fungerer så lenge du vet hva du gjør og er nøye med kvalitetskontrollen. For husk ! Polyester er ikke lim , den binder "mekanisk" og ikke "kjemisk" til underlaget. Uansett hvor dyktig du er , så vil en reparasjon med polyester, der du holder deg til samme laminattykkelsen og ikke legger ekstra forsterkninger, aldri bli mer enn 70-80% av nytt laminat. Skal du styrke det ytterligere må du tenke nøye gjennom balansen og geometrien i laminatet. Med epoksy, kan du selv på tynne laminat, laminere i samme tykkelse og få et tilnærmet like sterkt laminat. Epoxy er bedre egenskaper fordi det limer bedre. Men det koster mykje meir. Så til sliping, det skal ikkje slipes eller kuttes i 45 grader... avtrapping kalles den nedsliping ein gjer i det friske laminatet. På eit verft som reparerer slik, godkjent av skipskontrollen, bruker de avtrapping på opptil 1:40 (!) ved bruk av polyester, og 1:20 ved bruk av epoxy(min 1:12). Dvs at dersom skroget er 1cm tykkt, og repareres fra begge sider. Altså 5mm dyp reparasjon pr side..Så slipes avtrapping til 10 cm utover i frisk laminat, på begge sider av skroget... Så ein skade som repareres fra kun utside med polyester og matte,da anbefales avtrapping på 40 cm....da har de lagt inn god sikkerhetsmargin pga polyesterbruk. Dette gjelder altså ved hull i eit båt under vannlinje feks. Og er tøffe krav. Men jaggu har du ansvar, om jobb er dårlig gjort og ein skyssbåt går ned..... Men .... dette var generelt meint som litt lesestoff. Eg trur din skade er kjapp å lappe i, du har sikkert ikkje motorfundament eller anna å måtte passe styrke ekstra for. Og det er sikkert ikkje så stort område? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
jensemann2 Svart 29.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2010 Gelcoate suger også vann, det eneste som kan bremse at båten suger vann er epoxy primer. forsegl med epoxy primer. 2-komponent Polyurethan grunning beskytter også utmerket mot vann. Sitér dette innlegget Link to post
Audun V Svart 29.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2010 Så raskt som plastpest spres seg ifølge enkelte her inne, bør du nok ha rikelig avstand til andre båter for å begrense smittefaren:):):) Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 29.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2010 Vigzy : Mitt "råd" er at du leser og følger indeks-metoden, ved at du fks først sliper ned utvendig. Sef. skal det ikke kappes rett inn, men som sæbø beskriver med liten stigning til null. Slik at det nye laminatet får en stor flate til heft mot den gamle. Støp i, og slip deg så ut fra innsiden til du møter det nye du har støpt . Støp inne mot dette med god overlapp mot det friske gamle laminatet, og du har en propp som ikke kan gå noen veg. Enkelt og grei reparasjon, som faktisk harmonerer helt med det lille som jeg har lest av faglitteratur på området........ Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 29.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2010 rikelig avstand til andre båter for å begrense smittefaren:):):) Huff ja. Plastpest er blitt svært omfattende etterhvert. Ser ut til å omfatte alt fra maskinhavari til fatal feilnavigasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.