Jump to content

Det pipler vann ut av glassfiberen...


vigzy

Recommended Posts

Hei!

 

Har kjøpt en 21 fot comet snekke. Slitt, men helt grei, god motor! Det jeg har gjort er å skrape av gammelt bunnstoff, pusset ned, og skal nå til med priming.

 

Det jeg i dag oppdager når jeg holder på å skrape litt rundt kjølen i baugen er at det pipler litt vann ut! Glassfiberen er svart, og har trekt inn vann virker det som..... Hva gjør jeg nå? Har jeg plastpest...?

 

Noen som kan hjelpe en nervøs stakkar....?

 

vigzy

Link to post
Share on other sites

Huff da. Prøvde du å dunke litt med en hammer? Du bør høre forskjell på lyden der du ar plastpest. Er redd eneste mulighet er å begynne å slipe bort til du kommer til friskt glassfiber og så begynn å støpe på nyt...

Link to post
Share on other sites

Det må jo være mye bedre at det lekker vann ut av båten enn inn i båten ????????? :giggle:

Kanskje du skulle starte med å legge ut noen bilder av svineriet?

Link to post
Share on other sites

Huff :headbang: Vist glassfiberen er svart, så har du mest sannsynelig plastpest :headbang: Det er noe dritt! :rolleyes::headbang: Det du må gjøre er og pusse godt vekk all bunnsmørning, helt til du kommer inn til glassviberen. Puss god vekk rundt hele såret, og helst rundt hele såret, og finn alt som er svart. Du må bare håpe ikke plastpesten har spredd seg noe serligt! :cheers: Så må du frem med vinkelkutteren vil jeg tro, og skjære vekk alt som er svart, og bruke det du skjærer ut, til og lage ny form, til og støpe på igjen. Tror ikke det finnes noe enklere måte! :headbang: Det er noe dritt det der altså! :rolleyes: Lykke til, håper du får det fikset til båtsessongen starter for fullt! :cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Nå tuller du fælt, Sjømann! Man skjærer ikke ut stykker av skroget selv om man har fått plastpest! Det vanlige er å slipe birt gelcoaten i det tvilsomme området, vaske grundig mange ganger, la det tørke noen uker/måneder og deretter sparkler opp med epoxysparkel. Når denne ertørket og slipt, legger man på fire-fem strøk med epoxyprimer før nytt bunnstoff, og problemet er borte!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kan jo være en skade som ikke har vært fiksa på mange år.

Riktig, og det sliper en bort, tørke for så å støpe det skadede område på nytt som andre også skriver.

Link to post
Share on other sites

Enig med Index, men siden det er sesongstart for lengst og det ikke er den nyeste båten i klassen, ville jeg nødreparert nå og kost meg med båten i sommer. Så ville jeg gått grundigere til verks til høsten når båten skal opp. Dette forutsetter selvfølgelig at det ikke er så skadet at området det gjelder er helt mykt og vasstrukkent.

Slip ned det som er vasstrukkent, la det tørke et par døgn og legg på nytt. Så stoffer du og tøffer ut på fjorden. Når båten skal opp til høsten, kan du heller gjøre det mer omfattende om det trengs. Skjære opp så vann dreneres på høsten... og så slipe ned myk glassfiber og støpe på nytt neste vår.

 

RSL

(Jeg har hatt mange gamle båter som har hatt betydelig høyere egenvekt enn på papiret opp gjennom årene, men har valgt å tillbringe somrene på vannet og ikke på land. Det er sikkert mange som synes det er sikkerhetsmessig forkastelig, men det plager meg ikke nevneverdig)

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

tror det der med gammel skadde er meget mulig.... men skal jeg ikke uansett bare slipe til jeg får bort alt det som er sort, tørke, så støpe?

 

åssen støper jeg? kan jeg bruke glassfibersparkel el?

 

Er dette noe jeg må ta i år, eller kan jeg lage en nødfix for å få med meg sesongen?

 

vigzy

Link to post
Share on other sites

Nå vet ikke jeg hvor gammel båten din er eller hvor stor skaden er, men jeg kan huske jeg kjøpte en Trifoil en gang i forrige århundre. Den var vasstrukken så det holdt og siden den hadde dobbel bunn med skum i mellom, var det mange mange liter vann i den. Da vippet jeg båten på høykant, skar av hele kjølstokken med vinkelsliper, gravde ut det jeg kom til av vått skum. så fikk den dryppe til dagen etter. Så fyllte jeg hele hulrommet med byggskum og skar det til sån ngl når det var tørt. Så støpte jeg inn en impregnert lekte på 1"x2" og la på noen lag til med glassfiber. Til slutt lakket jeg med Bengalakk i to omganger før primer og bunnstoff.

Dette holdt fint i de ti årene jeg hadde båten etter det.

 

Jeg sier ikke at du skal gjøre det samme med din båt, men om du sliper vekk det som er skadet, lar det tørke "litt" og støper igjen med glassfibersparkel og så forsegler det med Gelcoatlakk før primer og stoffing, er jeg temmelig sikker på at det holder i massevis. Nok en gang bør jeg si at jeg ikke vet helt omfanget av din skade og at det sikkert er mange som har langt mer omfattende, kostbare, tidkrevende og sikkert mer "riktigere" måte å gjøre det på, men noen ganger er "Bra nok" bra nok og kan du leve med at det kanskje ikke ser HELT proft ut under vannlinjen, ville jeg prioritert fiske og koseturer med venner og kjente foran det å bruke en formue av tid og penger på å gjøre alt helt etter boka.

 

Slip til frisk Glassfiber og lapp det sammen så pent du mener du vil ha det. Få skaden forseglet mot vanninntrenging, på med primer og bunnstoff og vips er det sommer....

 

God Sommer

 

RSL.

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Nå tuller du fælt, Sjømann!

Min onkel hadde en saga snekke en gang i tiden... Han hadde plastpest på styrbord side, under vannlinjen.. Og det var spredd seg så voldtsomt at han måtte skjære ut en stor plate fra skroget! Eneste måten og få det vekk på, du så det like godt på innsiden så på utsiden! :flag_bp: Og noe av det jeg skriver er at ''HVIS'' det har spredd seg en del, og igjennom, må det skjærest! :cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

''HVIS'' det har spredd seg en del, og igjennom, må det skjærest!

Hvis mora mi var kinesisk hadde jeg hatt skjeve øyne, det har jeg ikke. Helt hypotetisk det du skriver, en trenger ikke ta sorgene på forskudd.

Link to post
Share on other sites

....men noen ganger er "Bra nok" bra nok og kan du leve med at det kanskje ikke ser HELT proft ut under vannlinjen, ville jeg prioritert fiske og koseturer med venner og kjente foran det å bruke en formue av tid og penger på å gjøre alt helt etter boka.

Hør, hør... Noen ganger er det enkleste det greieste :-)

 

Slip til frisk Glassfiber og lapp det sammen så pent du mener du vil ha det. Få skaden forseglet mot vanninntrenging, på med primer og bunnstoff og vips er det sommer....

Dette ville jeg gjort. Tar noen dager, blir så fint så..

 

mvh

Bavaria32sport

Edited by Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

åssen støper jeg? kan jeg bruke glassfibersparkel el?

Slip til frisk Glassfiber og lapp det sammen så pent du mener du vil ha det. Få skaden forseglet mot vanninntrenging, på med primer og bunnstoff og vips er det sommer....

Oooopsss! Brems litt i svingene her. Da det så avgjort synes som at trådstarter ikke vet mye om glassfiberstøping og reparasjon av slike skader det her er snakk om, vil en slik lettvinnløsning som her skisseres, og utført av en som ikke kan faget, høyst sansynlig medføre at det innesluttes luft under sparklingen. Lufta vil utvide seg når vanntemperaturen stiger og sprenge ut sparkelen slik at vann på nytt vil sige inn.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Min onkel hadde en saga snekke en gang i tiden... Han hadde plastpest på styrbord side, under vannlinjen.. Og det var spredd seg så voldtsomt at han måtte skjære ut en stor plate fra skroget!

Roooolig sjømann22. Eg liker ikkje å slå sånn på stor-tromma. For det å nesten kondemnere slik du gjer, så treng vi meir fakta.

plastpest sprer seg ikkje. Det er ikkje ein sykdom. Det er ein svekkelse på grunn av osmose, som oppstår i dårlig metta laminat, og hulrom i laminatet. Så dersom pest har "spredt" seg, så er det ikkje fordi ein reparerte for seint, men fordi større deler av båten er dårlig bygt.

Man skjærer sjelden vekk slike skader, de slipes ned med grove sakte/midddels hustiggående maskiner. Men det kan være ein gammel knusingsskade på trådstarter sin båt. Kan høres litt slik ut. Bilder...bilder...og bilder...!! det er fint vettu :smiley:

Min anbefaling er å få nokon til å kikke på det.

 

Sidan erfaring med støp er lik null, så kanskje du overser noko av betydning også.

 

Skal du ta det skikkelig, så bør det få tørke under tak i mange...mange uker(evt varme), etter ssliping og vasking...Då skal du få meir hjelp og skisser om du setter i gang.

Dersom du ikkje gjer det skikkelig nå, så må du ta det opp igjenn feks til vinteren. Og då er det kanskje tull å gjere mykje jobb ut av det nå...kanskje... du kan feks bare lagge eit par lag med duk utenpå, for å styrke området til sommerens bruk.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Hvis mora mi var kinesisk hadde jeg hatt skjeve øyne, det har jeg ikke. Helt hypotetisk det du skriver, en trenger ikke ta sorgene på forskudd.

 

 

Tar ingen sorger på forskudd, men forteller hva som må gjøres HVIS det er pest igjennom hele glassfiberen!

 

Roooolig sjømann22. Eg liker ikkje å slå sånn på stor-tromma. For det å nesten kondemnere slik du gjer, så treng vi meir fakta.

plastpest sprer seg ikkje. Det er ikkje ein sykdom. Det er ein svekkelse på grunn av osmose, som oppstår i dårlig metta laminat, og hulrom i laminatet. Så dersom pest har "spredt" seg, så er det ikkje fordi ein reparerte for seint, men fordi større deler av båten er dårlig bygt.

 

 

Ikke vet jeg om den sprer seg eller ikke, men kunne se sann ut, siden det var sterkt igjennom hele glassfiberen imidten, og masse svarte flekker 20 cm rundt der det var mest alvorligt... Du så pesten like godt på innsiden som på utsiden, så her var det ikke annet og gjøre en og skjære ut! :cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Og du er sikker på at det er pest han hadde?

jeg synes det høres ut som en skade som har trukket vann også jeg...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Å skjære ut stykker av båten er uansett det dummeste man kan gjøre, da mister man jo formen på båten! Om man har en gjennomgående skade som dette sliper man seg heller halvveis gjennom skroget, plastrer opp nytt, og sliper ned til ny glassfiber fra motsatt side og plastrer opp på ny derfra også. Skjærer man ut stykker er det bortimot umulig å få til et fint skrog etterpå. En annen ting er at jeg har aldri har hørt om plastpest tvers gjennom et skrog før, så her må båtbyggeren ha gjort en utrolig dårlig jobb. Hvis det ikke er snakk om en skade da, som andre antyder over.

 

Men over til trådstarter: Slip rent først og fremst, så ser du hvor stor skade vi snakker om. Ta gjerne et par bilder og legg dem ut her, så kommer rådene som perler på en snor...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Å skjære ut stykker av båten er uansett det dummeste man kan gjøre, da mister man jo formen på båten! Om man har en gjennomgående skade som dette sliper man seg heller halvveis gjennom skroget, plastrer opp nytt, og sliper ned til ny glassfiber fra motsatt side og plastrer opp på ny derfra også. Skjærer man ut stykker er det bortimot umulig å få til et fint skrog etterpå.

 

 

Dette er jo bare tull! :headbang:

 

Selvfølgelig går det helt bra å skjære bort et skadet område, hvordan tror du mann reparerer en gjennomgående skade... Enten tar du et avstøp av en lik båt eller sparkler opp skadeområdet og så tar et avstøp. Da har man en form å støpe mot, kutt ut og skråslip innenfra og støp mot formen du har skrudd eller stemplet opp!

 

Helt vanlig måte å reparere på

Windy 22 Sport, 350 Mag mpi

 

www.ulyd.net

Link to post
Share on other sites

Tror vi kan utelukke plastpest! jippi! Ingen lukt av eddik, ingen bobler av noe slag, og glassfiberen er ikke spes myk, bare vasstrukket....

 

Men det drypper fremdeles.. Ikke heftig drypping, ganske lite faktisk, men det drypper.... Det jeg lurer på er om dette vannet kommer ifra den vasstrukne glassfiberen, eller om det ligger x ant liter vann mellom skrogene, og at det er det som sakte men sikkert renner ut....

 

Tidligere eier har altså muligens malt bunnstoff rett på gammel skade, for det begynte jo å piple først når jeg begynte å skrape på skadene.....

 

Har fått tips om å drille et høl i fremste skott i baugen for å sjekke etter og evt drenere ut vann....

 

Hvor tykt er skroget i baugen, under og langs kjølen på ei 21 21 fot snekke? Skaden er ikke så enormt dyp...

 

Hmmmm.......

 

Skal få fiksa et bilde.... Må bare få ordna et kamera....

 

vigzy

Link to post
Share on other sites

Dette er jo bare tull! :headbang:

 

Jeg mener det er tull å lage former etc så lenge man kan bruke båten som form og ta dette tosidig! Her var det tross alt ikke snakk om deformert skrog, men en båt som har rett form og som man ønsker å skifte ut glassfiberen på en område på. Hvorfor skal man da skjære ut og lage form, når man kan bruke båten som form??

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Josefsen, bare ikke gidd og bruk krefter på dette! :cheers: Jeg har en liten misstanke om at enkelte her på bp ikke er enige med det jeg sier, uansett hva! Jeg vet det var pest, og jeg vet han skjærte ut en stor plate fra skroget, fikk støpt en plate som var endå større, og skar den til så den ble lik andre, og støpte den så fast fra begge sider, pusset litt, og fikk nesten ingen ujevnhet, tett båt, og sparte seg mange arbeidstimer med pussing, pussing og pussing! Så bare vær så snill og ikke si imot dette, for jeg vet det går, og har sett det med egne øyne! :cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Ja for all del, skjær så mange hull i båten som du bare vil... :rolleyes:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...