Jump to content

Det pipler vann ut av glassfiberen...

vigzy

Recommended Posts

Så bare vær så snill og ikke si imot dette, for jeg vet det går, og har sett det med egne øyne! :cheers:

Eneste er vel at vi ikke har sett bilde av skaden enda ?

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Jeg har en liten misstanke om at enkelte her på bp ikke er enige med det jeg sier, uansett hva!

Forsøk litt smidighet? Du konkluderer kanskje feil, og bør være litt ydmyk for kunnskap andre sitter inne med. Det er for verdifull kunnskap innpå her til å la deg bestemme aleine. Prøv heller slik andre gjer å tipse om løsninger. Må huske at andre har vert jorda rundt før du kom ut av barneskolen. :wflag:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Du tror du vet så mye kjære sjømann, men det er mye å lære for deg enda!

Vær heller litt ydmyk og hør etter hva andre sier og skriver så vil du lære en masse :smiley:

Hull i båt:

windy_27nov_2008_015.jpg

Formen etter gammel skade var sparklet opp:

windy_27nov_2008_056.jpg

Ferdig støpt:

windy_27nov_2008_011.jpg

Etter en slik støpejobb har du bitte lite å pusse + at du mister lite / ingen styrke i konstruksjon.

Windy 22 Sport, 350 Mag mpi

www.ulyd.net

Forsøk litt smidighet? Du konkluderer kanskje feil, og bør være litt ydmyk for kunnskap andre sitter inne med. Det er for verdifull kunnskap innpå her til å la deg bestemme aleine. Prøv heller slik andre gjer å tipse om løsninger. Må huske at andre har vert jorda rundt før du kom ut av barneskolen. :wflag:

Jeg prøver jo og gi tips? Og ga jo tips om hva han kunne gjøre, nemmelig og skjære ut, se på bildene josefsen har lagt ut, akkurat hva jeg mente, men dere sa det ikke gikk!!! Vist går det! :cheers: Og det var helt sikkert mange som hadde seilt joden rundt før du kom deg ut av barneskolen og!! :wflag:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

21 fot comet snekke. ikke begynn å skjære i denne. Koster mere enn det smaker.

Slip ned. Legg på med polyester sparkel. Er det under vann ville jeg lagt på glassfibersparkel først. Glassfibersperkel er grønn. Dette bare for å få styrke i skroget.

Husk å slipe sånn at vinkelen på slipen blir minst mulig, 45 grader er greit. Dette for at det skal hefte best mulig. Har du en skarpere vinkel vil glassfibersparkel + polyestersparkel ha mindre areal å feste seg til.

Min ide ville vært.

1 Slip ned 45 grader.Legg på glassfibersparkel. Så tar du på polyester.

Når du har gjort dette er alt ok, tar deg to dager.

Glassfiber trekker vann, det er bare gelcoaten utenpå som forhindrer det. Klart at glassfiberen i din båt har trukket vann. Men det er ett lite område og har helt sikkert ikke forårsaket store skader.

Det du må tenke på er at vannet ikke trenger inn men at glassfiberen trekker vannet inn. Kan ikke tenke meg at dette er noe stort problem.

Er det svart betyr bare at glassfiberen er rotten. Slip ned som beskrevet. Lapp på med glassfibersparkel og polyestersparkel

Har du noen spørsmål så kan du kontakte meg på runewol@yahoo.no

Vis du er i oslo område så kan jeg ta en tur i morgen eller søndsg

Glassfiber trekker vann, det er bare gelcoaten utenpå som forhindrer det.

Så dette mener du er riktig?

Gelcoate suger også vann, det eneste som kan bremse at båten suger vann er epoxy primer.

Jeg mener at dette høres ut som en gammel skade og iallfall ikke plastpest... Reparer det med polyester og matte på den måten som index sier, forsegl med epoxy primer.

Dette går nok veldig bra :yesnod:

Windy 22 Sport, 350 Mag mpi

www.ulyd.net

Stemmer for josefson med polyester og matte :smiley: Rem fraråder sparkel på fornuftig grunnlag.

Ein liten kommentar til jubel og friskmelding av pest. Gammel...gammel pest lukter ikkje, då har sjø gjennom mange år vaska ut laminatet. Dessuten ville det erfaringsmessig vert fleire plasser på båten. Eg trur at det er størst grunn til å tru på knusingsskade, høres følt ut, men er bare ein kraftig dunk :smiley:

Her er litt reparasjonstips Klipper inn litt blått fra eit hefte her:

Polyester er mest vanlig, og det er fordi det er det samme materialet som de fleste båter er laget av, og fordi det er billig. Polyester fungerer så lenge du vet hva du

gjør og er nøye med kvalitetskontrollen. For husk ! Polyester er ikke lim , den

binder "mekanisk" og ikke "kjemisk" til underlaget. Uansett hvor dyktig du er , så

vil en reparasjon med polyester, der du holder deg til samme laminattykkelsen

og ikke legger ekstra forsterkninger, aldri bli mer enn 70-80% av nytt laminat.

Skal du styrke det ytterligere må du tenke nøye gjennom balansen og

geometrien i laminatet. Med epoksy, kan du selv på tynne laminat, laminere i samme tykkelse og få et tilnærmet like sterkt laminat.

Epoxy er bedre egenskaper fordi det limer bedre. Men det koster mykje meir.

Så til sliping, det skal ikkje slipes eller kuttes i 45 grader... avtrapping kalles den nedsliping ein gjer i det friske laminatet. På eit verft som reparerer slik, godkjent av skipskontrollen, bruker de avtrapping på opptil 1:40 (!) ved bruk av polyester, og 1:20 ved bruk av epoxy(min 1:12). Dvs at dersom skroget er 1cm tykkt, og repareres fra begge sider. Altså 5mm dyp reparasjon pr side..Så slipes avtrapping til 10 cm utover i frisk laminat, på begge sider av skroget...

Så ein skade som repareres fra kun utside med polyester og matte,da anbefales avtrapping på 40 cm....da har de lagt inn god sikkerhetsmargin pga polyesterbruk.

Dette gjelder altså ved hull i eit båt under vannlinje feks. Og er tøffe krav. Men jaggu har du ansvar, om jobb er dårlig gjort og ein skyssbåt går ned..... :smiley:

Men .... dette var generelt meint som litt lesestoff.

Eg trur din skade er kjapp å lappe i, du har sikkert ikkje motorfundament eller anna å måtte passe styrke ekstra for. Og det er sikkert ikkje så stort område? :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Vigzy : Mitt "råd" er at du leser og følger indeks-metoden, ved at du fks først sliper ned utvendig. Sef. skal det ikke kappes rett inn, men som sæbø beskriver med liten stigning til null. Slik at det nye laminatet får en stor flate til heft mot den gamle. Støp i, og slip deg så ut fra innsiden til du møter det nye du har støpt . Støp inne mot dette med god overlapp mot det friske gamle laminatet, og du har en propp som ikke kan gå noen veg.

Enkelt og grei reparasjon, som faktisk harmonerer helt med det lille som jeg har lest av faglitteratur på området........ :cheers:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...