Jump to content

Noen som har brukt Norpol R10 rubbing og W70 voks?


Skogens Konge

Recommended Posts

Hei hopp!

 

Er det noen som har erfaringer med Norpols produkter? Tenker da på R10 rubbing og W70 formvoks.

 

Holder det å bruke rubbingen og så rett på med voks? Trodde kanskje man måtte ha no poleringsmiddel innimellom her også :cheers_wine:

 

Har akkurat brukt Hempels gelcoatrens og er nå klar for polering, har hørt mye bra om Norpols produkter. :sailing:

 

Litt erfaringer og tilbakemeldinger hadde vært fint!

Mvh

 

Skogens Konge :)

Link to post
Share on other sites

Ja det holder. Verdt å legge merke til at han som var fornøyd med voksen var en som hadde brukt den til å støpe luke og ikke til vanlig voksing av skrog. Opprinnelig er det dette formålet som voksen er utviklet for og trolig derfor også man ikke har lagt inn UV filter.

Link to post
Share on other sites

Her var det mange bra tilbakemeldinger, tror jeg går for disse produktene. Var på Maritim i Tbg idag men der var de tom for w70 voksen. Noen som vet hvem andre forhandlere som kan ha dette?

 

Har lenge vurdert Meguiars produkter men blir nok Norpol iår, gleder meg som en unge til å se resultatet for snekka mi tror jeg ikke er rubba eller polert på LENGE! :cheers_wine::cheers_wine:

 

Hvor har dere kjøpt produktene deres?

Mvh

 

Skogens Konge :)

Link to post
Share on other sites

Hei Skogens Konge. Sea sea på Rud har W70. Der kjøpte jeg,men R10 må du kjøpe på Maritim.Ellers så blir båten lekker med Norpol.En må bare lære seg å bruke W70. Legge på og tørke av. Ikke vente for lenge, og ikke for store områder med en gang. Bare å prøve seg fram. På blå båter poler for hånd ikke maskin. Lett for å kladde litt. Aner ikke hvorfor.

 

Her kan du lese mer om R10 og W70 og vedlikehold.

 

http://www.maritimstart.no/vaarpuss.shtml

Redigert av fokus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Tar oppigjen denne tråden... dette kan jo være lit aktuelt nå som vi nærmer oss denne typen jobbing.

 

Jeg fikk både R-10 og W-70 tilsendt her om dagen, var en tur innom biltema og kjøpte meg polerings maskin en slik som ser ut som en "vinkelsliper" og lit tilbhør til den.

Kjøpte da 2 stk skomplast/skomgummi padder til den og noen slike sauulls kluter.

 

tok en tur ned i båten får å teste dette lit, men dette var ikke enkelt og bruke, for det første så hadde jeg nesten full fres på maskina til og begynne med men fikk da varmgang i den så det begynte å ryke, så prøvde jeg med full guff på maskina men likeveld får jeg varmegang i den og den padden begynte å gå i oppløsing så det var jo slike skom dotter over alt.

 

noen her som har lit Bruker info om hvordan man bør gå frem med, hvor mye guff skal man ha på maskina skal man legge på mye trykk når men jobber med det, hva bør man bruke når man rubber, en slik skompadd eller en slik sak med ull? håper noen kan skrive lit om dette her også.

 

Legger med et bilde jeg fant på nette, der er det bilde av begge boksene og en slik polerings maskin jeg kjøpte, på denne så har han en sån ull sak og ikke en slik skummpadd som jeg prøvde med.

 

norpol.jpg

Redigert av hebbelille (see edit history)

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Ja kan jo prøve og gi et duganes svar :thumbsup:

 

Du må for all del ikke kjøre for fort slik at varmgang oppstår.. rundt en 750rpm pleier og duge.I tilegg så fukter jeg alltid overflaten med vann slik at det ikke kladder seg så fort.. begynn med et område på 50X50 da rubbingen IKKE må tørke ut for deg(varmgang igjen) dusj området lett og påfør et TYNT lag med rubbing.. så starter du og jobbe med maskinen vertikalt OG diagonalt.. man begynner med litt godt press fram til man merker at overflaten begynner og bli "glattere" dernest så letter du på trykket mer og mer og ssmmtidig øke farten på maskina.. jobb hele tiden i begge akser.. når du ser glans er oppnådd så kan du tørke vekk evt rester med poleringsgarn før du tar til med neste område. Jeg bruker som regel skum pad til rubbing og lammeullspad til voksing. HUSK og vaske padden ofte da den blir full av drit som kladder.. bruk kun vann. Ved voksing så legger jeg alltid på dette for hånd og maskinerer det av igjen med lammeull pad.. vask er også viktig her men padden får ikke være våt når du legger siste lag med voks da du ikke får nok tørk til fin glans..

 

Som du ser er dette SVÆRT tidkrvende.. typisk tidsforbruk for meg er ca 4 timer pr side(under fenderlist) på 30 fots båt..

+++ er at båten blir som ny etter en slik behandling.. vær tolmodig :flag_bp:

 

Husk både R10 og R70 er opprinnelig lagd for og rubbe polere opp formene før støping.. R10 er svært grov.. så vær forsiktig på kanter og knekker så du ikke kommer inn på stria.

R10 er IKKE noe som burde brukes ofte da du sliter MYE på gelcoat..

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

:giggle::giggle::giggle: her må det ha vært varmt gitt!

 

når jeg rubbet sist sesong så mener jeg bestemt at jeg brukte en svampe type på maskinen.

 

hadde nesten full gass på maskinen...MEN(!) der er viktig og ikke bli stående i ro med maskinen!

del opp i områder på ca 1 m2 og jobb frem og tilbake i ett og ett område av gangen.

 

BEVEG MASKINEN!

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...