S/Y Emma Posted May 27, 2010 Share Posted May 27, 2010 (edited) Etter mykje problem, banning og skruing har eg no klart å ta knekken på mitt gamle Supercool ACD-kjøleaggregat. Eg er difor på jakt etter eit nytt, men er litt usikker på kva type eg bør velge. Kjøleboksen er om lag 100 liter stor, og ligg vegg-i-vegg med lagerrommet under cockpitbenken. Eg har sett litt på dette: ISOTHERM CLASSIC COMPACT 100/125L O, men er det noko å satse på? Det gamle eg hadde (ein tidlegare versjon av dette), måeg seie var ganske ineffektivt. Var det meir enn 20 grader ute/i sjøen fekk det problem med å halde kjølebokstemperaturen under 8-9 grader. Edited May 27, 2010 by Steinsvik (see edit history) Quote Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Posted May 27, 2010 Share Posted May 27, 2010 Heisann!! Sats på et kompressor-aggregat fremfor peltier-element!! Et peltier-element har begrenset nedkjølings kapasitet (x antall grader under omgivelses temperatur)og bruker mye strøm i forhold til et kompressor-aggregat! mvh Bjørn Quote Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
S/Y Emma Posted May 27, 2010 Author Share Posted May 27, 2010 Er ein sånn og ein sånn alt eg treng? Quote Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post Share on other sites More sharing options...
NOR_Gandsfjord Posted May 27, 2010 Share Posted May 27, 2010 De to delene du viser til er nøyaktig hva jeg har - så ja, det holder Når du monterer så vil du få en del 'ekstra' kjølerør fra kompressoren til fordamperen (det kan ikke kappes, er så langt som det er). Pass på at den kveilen med kjølerør du da lager til havner inni kjøleboksen! (den blir kald og gir kondens). Pass også på at føleren til termostaten monteres godt fast i fordamperen. dette kan være mye enklere å få bra til før fordamperen monteres. Kan også være greit å etterisolere kjøleboksen når du først holder på oppi der. Både pga strømforbruk, og fordi kompressoren brummer litt (irriterende på natta om den skrur seg på hvert 5. min). Quote S/Y Surprise Link to post Share on other sites More sharing options...
S/Y Emma Posted May 27, 2010 Author Share Posted May 27, 2010 Tusen takk for hjelp og tips! Då satsar eg på kompressor :) Kor mykje støyar kompressoren? Eg reknar med å plassere han i cockpitbenken, eit meter frå veggen til pentry.. Quote Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post Share on other sites More sharing options...
Mirtonos Posted May 27, 2010 Share Posted May 27, 2010 Kompressoren støyer cirka like mye som på dit kjøleskap hjemme, men det avhenger også av hvor godt kjøleboksen er isolert. Kan også være lurt å etterisolere kjøleboksen når du først holder på. Sparer en god del strøm på det også. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Posted May 27, 2010 Share Posted May 27, 2010 Eg reknar med å plassere han i cockpitbenken, eit meter frå veggen til pentry.. Husk at kompressor og kondenser må plasseres i luftventilerte omgivelser! Luften i en lukket cockpitbenk vil fort bli for varm og skape problem mhp varmetransport og kondensering av kjølemediet! mvh Bjørn Quote Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
arkmarin Posted May 27, 2010 Share Posted May 27, 2010 Jeg vil anbefale Isotherm Kjøleagregat ASU 3201. Jeg har montert det i min båt og er meget fornøyd. Forhandles bl.a. av Seatronic. Isotherm ASU 3201 Den ideelle kjøleren for seilbåter. Kompakt, driftsikkert system for innbygging i boks eller skap. Viftekjølt... 7.980,- Quote Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Ask Posted May 27, 2010 Share Posted May 27, 2010 Hei Skal ikkje du på langtur? Då blir det vel varmare breiddegrader? I så fall så bør du vurdera å gå for ein vasskjølt kompressor. Det brukar mindre straum. Dette fordi sjøvatnet er kaldare enn lufta inne i båten. Ask Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Frehau Posted May 27, 2010 Share Posted May 27, 2010 Enig med ask, hvis du allikevel skal bytte, ville jeg gått for vannkjølt. Kjøleskapet er desidert den største strømslukeren. Som nr 2 ville jeg gått for et med ASU. Quote www.leahnis.net Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjappfot Posted May 27, 2010 Share Posted May 27, 2010 Er også blitt stor tilhenger av Isotherm's ASU. Dette er svært strømgjerrig siden det går for fullt når du starter motoren og har overskuddsstrøm. Ellers er det sjelden jeg hører kompressoren starte så sover svært godt om natta :) Quote Heller lite, men lekkert laget Link to post Share on other sites More sharing options...
S/Y Emma Posted May 27, 2010 Author Share Posted May 27, 2010 (edited) Huff, det var jo ein skikkelig upris! Åtte båtpengar... Då må eg spare og leve på varm mat i mellomtida. Har brukt heile budsjettet mitt på motorreparasjonar i det siste Edit: ti båtpengar for vasskjølt! Pluss at eg då må ha ei ny skroggjennomføring..? Edited May 27, 2010 by Steinsvik (see edit history) Quote Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.