Jump to content

Kva type aggregat er best til kjøleboks i seglbåt?


S/Y Emma

Recommended Posts

Etter mykje problem, banning og skruing har eg no klart å ta knekken på mitt gamle Supercool ACD-kjøleaggregat. Eg er difor på jakt etter eit nytt, men er litt usikker på kva type eg bør velge. Kjøleboksen er om lag 100 liter stor, og ligg vegg-i-vegg med lagerrommet under cockpitbenken. Eg har sett litt på dette: ISOTHERM CLASSIC COMPACT 100/125L O, men er det noko å satse på? Det gamle eg hadde (ein tidlegare versjon av dette), måeg seie var ganske ineffektivt. Var det meir enn 20 grader ute/i sjøen fekk det problem med å halde kjølebokstemperaturen under 8-9 grader.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post

Heisann!!

 

Sats på et kompressor-aggregat fremfor peltier-element!!

 

Et peltier-element har begrenset nedkjølings kapasitet (x antall grader under omgivelses temperatur)og bruker mye strøm i forhold til et kompressor-aggregat!

 

mvh

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

De to delene du viser til er nøyaktig hva jeg har - så ja, det holder :smiley:

Når du monterer så vil du få en del 'ekstra' kjølerør fra kompressoren til fordamperen (det kan ikke kappes, er så langt som det er). Pass på at den kveilen med kjølerør du da lager til havner inni kjøleboksen! (den blir kald og gir kondens). Pass også på at føleren til termostaten monteres godt fast i fordamperen. dette kan være mye enklere å få bra til før fordamperen monteres.

 

Kan også være greit å etterisolere kjøleboksen når du først holder på oppi der. Både pga strømforbruk, og fordi kompressoren brummer litt (irriterende på natta om den skrur seg på hvert 5. min).

S/Y Surprise

Link to post

Kompressoren støyer cirka like mye som på dit kjøleskap hjemme, men det avhenger også av hvor godt kjøleboksen er isolert. :sweat:

Kan også være lurt å etterisolere kjøleboksen når du først holder på. Sparer en god del strøm på det også. :cheers_wine:

Link to post
  Steinsvik skrev On 27.5.2010 at 11.03:

Eg reknar med å plassere han i cockpitbenken, eit meter frå veggen til pentry..

 

Husk at kompressor og kondenser må plasseres i luftventilerte omgivelser! Luften i en lukket cockpitbenk vil fort bli for varm og skape problem mhp varmetransport og kondensering av kjølemediet!

 

mvh

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Er også blitt stor tilhenger av Isotherm's ASU. Dette er svært strømgjerrig siden det går for fullt når du starter motoren og har overskuddsstrøm. Ellers er det sjelden jeg hører kompressoren starte så sover svært godt om natta :)

Heller lite, men lekkert laget

Link to post

Huff, det var jo ein skikkelig upris! Åtte båtpengar... Då må eg spare og leve på varm mat i mellomtida. Har brukt heile budsjettet mitt på motorreparasjonar i det siste :rolleyes:

Edit: ti båtpengar for vasskjølt! Pluss at eg då må ha ei ny skroggjennomføring..?

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...