Jump to content

Kva type aggregat er best til kjøleboks i seglbåt?


S/Y Emma

Recommended Posts

Etter mykje problem, banning og skruing har eg no klart å ta knekken på mitt gamle Supercool ACD-kjøleaggregat. Eg er difor på jakt etter eit nytt, men er litt usikker på kva type eg bør velge. Kjøleboksen er om lag 100 liter stor, og ligg vegg-i-vegg med lagerrommet under cockpitbenken. Eg har sett litt på dette: ISOTHERM CLASSIC COMPACT 100/125L O, men er det noko å satse på? Det gamle eg hadde (ein tidlegare versjon av dette), måeg seie var ganske ineffektivt. Var det meir enn 20 grader ute/i sjøen fekk det problem med å halde kjølebokstemperaturen under 8-9 grader.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Heisann!!

 

Sats på et kompressor-aggregat fremfor peltier-element!!

 

Et peltier-element har begrenset nedkjølings kapasitet (x antall grader under omgivelses temperatur)og bruker mye strøm i forhold til et kompressor-aggregat!

 

mvh

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

De to delene du viser til er nøyaktig hva jeg har - så ja, det holder :smiley:

Når du monterer så vil du få en del 'ekstra' kjølerør fra kompressoren til fordamperen (det kan ikke kappes, er så langt som det er). Pass på at den kveilen med kjølerør du da lager til havner inni kjøleboksen! (den blir kald og gir kondens). Pass også på at føleren til termostaten monteres godt fast i fordamperen. dette kan være mye enklere å få bra til før fordamperen monteres.

 

Kan også være greit å etterisolere kjøleboksen når du først holder på oppi der. Både pga strømforbruk, og fordi kompressoren brummer litt (irriterende på natta om den skrur seg på hvert 5. min).

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Eg reknar med å plassere han i cockpitbenken, eit meter frå veggen til pentry..

 

Husk at kompressor og kondenser må plasseres i luftventilerte omgivelser! Luften i en lukket cockpitbenk vil fort bli for varm og skape problem mhp varmetransport og kondensering av kjølemediet!

 

mvh

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Er også blitt stor tilhenger av Isotherm's ASU. Dette er svært strømgjerrig siden det går for fullt når du starter motoren og har overskuddsstrøm. Ellers er det sjelden jeg hører kompressoren starte så sover svært godt om natta :)

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Huff, det var jo ein skikkelig upris! Åtte båtpengar... Då må eg spare og leve på varm mat i mellomtida. Har brukt heile budsjettet mitt på motorreparasjonar i det siste :rolleyes:

Edit: ti båtpengar for vasskjølt! Pluss at eg då må ha ei ny skroggjennomføring..?

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...