Jump to content

Maxi 77 83 modell stjålet fra Kongen båtplass 23.05.2010

frodo_785

Recommended Posts

Vi rakk å være lykkelig eiere av seilbåten maxi 77 i knappe to uker. I går kveld oppdaget vi at den ble ikke var på båtplassen sin ved Frognerkilen i Oslo. Vi har registrert den savnet. Håpet er at den mirakuløst dukker opp igjen. Derfor prøver vi å legge inn savnet melding også her i tilfelle noen av dere ser en gjensatt båt i en bukt et sted.

Her er linken til båten som er savnet.

http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnko de=21915998

[...]maxi 77[...]

De er det jo ganske mange av... Du har ikke noen kjennetegn det går ann å se etter? Seilnummer? Byggenummer? Skader/reparasjoner? Sært/uvanlig fastmontert utstyr? Klistremerker? ("Færder'n '88" eller redningsselskapetsmedlem eller "Åfjord er best" eller hva som helst?) Farge på bunnsmørning?

98_-348988543.jpg

Vi har bare hatt to kvelder i båten, derfor jeg brukte bildene fra annonsen.

Den har en veldig slitt gul redningsbøye, blå kantlinjen. Litt slittseil hvor jeg ikke husker nummeret. Og så var det knyttet fast en ekstra bom helt foran på båten.

Beig sprayhood

98_-1552817137.jpg

Har dere andre tips - gjerne til svenske sider vi kan overvåke om båten legges ut for salg der?

Vanligvis er det jo en påhengsmotor eller løsøre som forsvinner

Var det første jeg tenkte på også ! Det er en populær påhenger på den, så det er sikkert den de ville ha ! Tipper du finner igjen båten uten denne til slutt :headbang: Noe driiit.. Lykke til med jakten ! Jeg skal holde utkikk i Mosse-området ihvertfall !

Går den an å spørre hvor på Kongen den ble stjålet. Tyveri av gamle seilbåter er jo ikke akkurat dagligdags. Vanligvis er det jo en påhengsmotor eller løsøre som forsvinner når uvedkommende tar seg ombord.

Vi hadde båtplass helt ytterst på det som heter Norhavn. Danskebåten var neste. Så det er jo lett å komme seg inn dit med en annen båt, pluss at vi har sett en del fiskere der.

Husker ikke den forrige eieren seilnummeret,- eller haddde den ikke nummer i seilene?

Selve nummeret kan selvsagt fjernes, men på eldre seil er det knapt mulig å fjerne sporene helt...

Vi lurer på om det kunne være N31. (Med litt forbehold)

Vi håper også på motorteorien og at båten dukker opp.

Takk for alle som holder utkikk etter oss. Er det noen som har tips om hvor tyver bruker å "dumpe" båter?

Vet ikke hvor folk dumper båter, men en seilbåt av denne typen drar de vel neppe langt med? Tipper teorien om at de ville ha motoren stemmer. De har nok tatt båten for ikke å vekke oppsikt, slik at de kunne montere den av på en mer egnet plass. Skal ut med båten i morgen. Kan sjekke indre deler av fjorden og øyene rundt tom. steilene f.eks.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Vet ikke hvor folk dumper båter, men en seilbåt av denne typen drar de vel neppe langt med? Tipper teorien om at de ville ha motoren stemmer. De har nok tatt båten for ikke å vekke oppsikt, slik at de kunne montere den av på en mer egnet plass. Skal ut med båten i morgen. Kan sjekke indre deler av fjorden og øyene rundt tom. steilene f.eks.

Det hadde vært utrolig snilt.

Jeg kan nåes på 9915 2515 om noen ser noe som kan ligne båten vår.

Registreringsnummeret er ZAB703.

Vi tenker oss en kjøretur langs land i morgen. Noen gode tips til bukter vi bør undersøke?

Hei igjen. CSL var ute og kikket i dag, og fant enda en maxi, som lå henslengt på utsiden av klubbhuset til roklubbben på kongen. Bilde av båten ser dere her:

bilde.jpg

Utfra signalement er det ikke vår båt, men en eldre Maxi fra 70-tallet. Motoren er vekke fra stativet, og utfra fortøyning og tegn i cockpit, kan det antas at også denne seilbåten kan være stjålet.

Det vil i såfall være veldig leit, men gir i allefall håp til at vi finner vår.

CSL er så snill og fortsetter letingen etter vår båt i indre oslofjord. Utrolig snilt gjort, tusen takk :-)

Mvh

Frode

Lette i litt over to timer i dag. Dessverre uten resultat :sad: Fortsetter kanskje i morgen, får se hvor trøtt jeg er etter nattevakt :sleep: Den på bildet over var jeg nesten sikker på at var riktig, men det var det jo altså ikke.

Vil som jeg sa til Frode anta at den ligger henslengt et sted med veiforbindelse. Jeg sjekket hele Frognerkilen, Ulvøya og området rundt der samt v. Lille Herbern.

Pr. bil vil jeg anbefale å lete innover Bunnefjorden mot Nesset Marina. Og også Leangbukta, mange bøyer og steder der hvor man kan slenge fra seg båt.

Vil også anbefale å kontakte div. båtforeninger i Indre Oslofjord. Kan hende de har en ukjent båt hos seg. Er jo veldig mange av de, men verdt et forsøk.

Om jeg tar turen ut i morgen så prøver jeg andre siden av fjorden. Vil ikke tro at folk drar særlig langt om de stjeler en sånn båt...

Keep looking! :smiley:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Prøver igjen i morgen jeg. Vet ikke helt hvor jeg går, tar det litt på måfå. Men først må jeg sove litt etter natteskift :smiley:

Tusen takk til Atrox og CSL for at dere kikker etter maxien vår. Det viser seg at forsikringen forrige eier hadde også dekker vårt tap, siden tyveriet skjedde innen 14 dg etter kjøpet. Dette står faktisk i loven. Så vi håper det går i orden.

Desverre intet nytt å meddele. Havnepolitiet har vært veldig hjelpsom, og holder også utkikk etter båten vår. Skal ta en runde med båtforeningene i indre oslofjord, og høre om den ligger henslengt et sted.

Igjen, takk for all hjelp! Vi håper jo at den dukker opp, det var en super båt!

Mvh

Frode

Kjedelige greier:

Vi ble først frastjålet jolla, uka etter 9,9hk motoren og nå opplagsutstyret som lå lagret på båthavna. Har lagret det på samme sted i mange år. Tror det er mange tyver ute å ferdes. "ann-hver " bil du møter er det jo polske eller lituenske skilter på.... :headbang:

Jeg blir forbanna ovar at folk ikke kan respektere annen manns eiendom.. Er redd tyverier av båter og motorer tar seg opp nå når flåtene kommer på vannet.. Så det er all grunn til å følge med på hva som rører seg i havna.. Har tenkt på en ting. De som driver/leder båthavner og foreninger, -Hva med å innføre at hver enklet båtplasseier har plikt til å ta en nattevakt ved havna. Mellom 21:00 og 08:00 Utstyrt med en kjempe MAG og et nyssgjerring blikk. I løpet av en sessong blir det i en havn med 100 plasser knapt en natt pr. hode. Resultatet vil bli minimalt med tyverier og penger spart på forsikringen. Samlet for alle båteiere blir det en stor besparelse. ( resultatet blir selvfølgelig at det går ut ver de som har båter på private brygger som ikke kan organisere et slikt opplegg)

Hadde dette vært en tanke?

Inspirert av denne tråden har jeg nå startet en egen tråd som kan fungere som "etterlyst båt og motor"-tråden. Samtidig en oppfordring til moderator om å etablere en fast tråd som ligger øverst i forumet, eller som egen link øverst til høyre på nettsiden.

Jo flere som kjennert til at en bestemt bår er stjålet, øker det sjansen for å finne den igjen, samt unngå å kjøpe stjålet båt og motor.

Oppfordrer trådstarter til å bli den første som legger inn sin båt i den nye tråden :)

• 3 uker senere...

Heisann

Politiet ringte meg sist fredag, og hadde funnet båten. Helt utrolig! Den var blitt brukt av en byens kriminelle (etter sigende en "storfisk") som bopel den siste måneden. Det var store mengder tjuvgods i båten, så han hadde sikkert raidet båter i indre oslofjord. Båten ble funnet på en marina på en av øyene.

Motoren var byttet ut, men det kjedelige var at han hadde sprayet den flotte blå maxi-stripen med hvit maling/lakk. Noen som vet hvordan dette kan fjernes uten å skade gelcoaten?

Mvh

Frode

- lykkelig båteier igjen :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...