Marexius Svart 30.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2010 Så denne gamle 70 talls ? 8 hk type g kom faktisk med dette veivhjul som orginal, Interisangt :) festeauge er det bare på toppen av der stempelet er. diselpumpen (svarte runde boksen under kjølebokse). den har eg ein misstanke om at kanskje står på feil side av motoren, ser messing/copper røret er bøyd litt på, er veldig usikker. Når det kommer til ekspansasjonstank så er dette ikkje den orginale kjølebokse/eksos potta. denne er ifra ein rød, antagelig 10 hk type g motor. me måtte fjerna den orginale pågrunn av store rust skader, om det var ekspansasjons tank på den hugsar eg desverre ikkje. Termostat? det er vel den målaren som stikker opp der. det er vertfall ein temperaturmåler som virker! motoren virker vertfall utmerked men har aldrig hatt kjennskap til ein identisk motor før. så dette var faktisk veldig greit å få vite, noken som har eit årstall for denne ''Gamle'' typen 8 hk type g? Sitér dette innlegget Link to post
Marexius Svart 31.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2010 Er denne motoren 70 eller sein 60 talls motor? Sitér dette innlegget Link to post
Andreash Svart 31.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2010 Motoren din er produser mellom 1956 og ca 1968 vil eg tru. Det er den eldste varianten, men lydpotta er bytta seinare. Vert litt forvirra over begrepa du nyttar, kjøleboks etc. Den svarte runde boksen som du kallar dieselpumpa, er filteret. Pumpa står på motorens styrbord side.. Sitér dette innlegget Link to post
Marexius Svart 31.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2010 Motoren din er produser mellom 1956 og ca 1968 vil eg tru. Det er den eldste varianten, men lydpotta er bytta seinare. Vert litt forvirra over begrepa du nyttar, kjøleboks etc. Den svarte runde boksen som du kallar dieselpumpa, er filteret. Pumpa står på motorens styrbord side.. Ja, beklager mine tragiske namn på ting. eg burde byrja å bruka beitre namn på ting, siden detta faktisk er eit proffesionelt forum med erfarne folk. er lite erfaren på forum og slikt. Blei denne motoren bygd i denne fasong og utsjåande heilt fra 1956 - 1968`? Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 31.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2010 Du kan lasta ned bruksanvisning og delebok til Sabb G her:http://temp.sabb.no/cda/viewfile.aspx?id=72 Dette er ei bok åpå 93 sider Magne Sitér dette innlegget Link to post
Marexius Svart 31.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2010 eg har bruksamvisning, men siden det har vert så mangen varianter fra 1956-1995 so veit eg ikkje korti denne kom orginalt med fx. reim spor i svinghjulet. da e jo ganske greit å veta korti denne motoren blei eventuelt oppgradert med reimspor i svinghjul Det som gjer min motor litt pussig er at det faktisk er hull du kan skru inn dynamofeste til dynamo, samt eit hull på siden for støtte. til dynamoen. Det er defor min misstanke om at dette veivhjulet ikkje er orginalt er til stede. Om ikkje det er meininga å feste ein brei reim rundt heile driten, eller skru fast eit eige reimhjul på utsiden, i mitten på svinghjulet som skal holde reima. det har eg sett på andre motorer! Takk Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 31.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2010 No er eg på litt gyngande grunn, men eg trur ikkje der nokonsinne har vore reimspor i svinghjulet til ein G. Derimot so har der vore slikt spor til ei H, den har vore levert med dynastartar. Det som har vore, er ei reimskive, som ekstrautstyr, til å skrua på svinghjulet i forkant, so får dynamoen adskillig mindre diameter på reimskiva. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Marexius Svart 31.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2010 Ja, det stemmer det at H hadde reimspor i svinghjulet. Men det kom jo ''taggar'' i svinghjulel, Det er lurer på då er eventulet kva år dette blei ein ''Oppgradering'' i forhold til type 8 hk g. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 31.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2010 Desse taggane i svinghjulet vil eg kalla for ein startekrans, og det er tannhjulet som ein starter går i inngrep mot. Eg trur, uten å vera sikker, at dette kom samtidig som motoren vart oppbygd til 10 Hk, uten at eg kan svara på kva år det var. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Marexius Svart 1.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2010 Greit det Magne :) Eg tykkjer min motor (bildet lenger oppe) var saltvannskjølt sammen med eksosen, så gjore eg eit inngrep og bygde/endra til ferskvannskjølt med kjølerør under skråg, og tørr eksos. blei denne motoren målt til 8 hk med saltvannskjølt, i eksosen? Som gjer at når eg gjore da til tørr eksos, ferskvannskjølt so frigjore eg 1 hk, pluss minus ? Foresten, skal diselfilteret vera på barbor side av motor, under eksospotte? Takk for interesse :) Marius. Sitér dette innlegget Link to post
sabbdiesel Svart 5.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2010 Hei. Motoren på bildene er en Sabb type G, også kjent som Sabb 8-10 hk. Uten å si det for sikkert mener jeg at eldre motorer (semidieseler f.eks) også ble oppgitt på denne måten (f.eks 16 - 20 hk) Det betyr (tror jeg) at motoren yter 8 hk på halv regulator, og 10 hk på full regulator. Motoren på bildene er en tidlig utgave av type G, med nyere type eksospotte og muligens nyere deksel over ventiløfterne med smørekopp. Jeg har en Sabb type G fra ca 1958, og den ser veldig lik ut som denne, med unntak av at jeg har ikke smørekopp på dekslet over ventilløfterne. Jeg byttet topp på min motor i 2003, så den er av nyere type. For å se et videoklipp av min motor se her: Så vidt jeg vet, ble aldri Sabb type G levert med dynastarter, og har derfor heller ikke reimspor i svinghjulet. Nyere type G ble levert med vanlig starter og tannkrans på svinghjulet. Sabb produserte også en motor som ligner veldig på type G, som heter type H. Den er også kjent som Sabb 6-8 hk. Den har samme borring som type G (90mm) men kortere slaglengde og lavere kompresjon. Disse ble levert med dynastarter, og var også trykksmurt, mens type G kun har plasksmøring. Type H er ikke kjent for å være like god som type G. Det ble også produsert 2 sylindrede utgaver av både G og H, og heter da, logisk nok, 2G og 2H på hhv 18-22 hk og 16-18 hk. Hilsen Mads. Sitér dette innlegget Link to post
Marexius Svart 5.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2010 Fantastisk motor, var det smørekopp på den tidligere? Har du kanskje toppen fra ein 8 hk H ? Er motoren din saltvannskjølt? fin motor og faktisk, kjekt å sjå noken med identisk til min... Eg har ein toyota dynamo no som reima går rundt heile svinghjulet på :P HAHA enormt omdreiningstall:P 40 cm svinghjul og 4-5 cm dynamo reimhjul :P HAHA ganske fantastisk igrun.. eksos potta mi ser foresten mykje kulare ut en den runde stygge din:P Min er ifra ein 10 hk då :P Sitér dette innlegget Link to post
sabbdiesel Svart 6.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2010 Hei. Det har aldri vært smørekop til ventilløfterne på min motor. Dekslet over ventilløfterne er det originale, det har bare blitt flyttet over på den nye toppen, og lakket opp en gang på 90-tallet, derfor har det og eksospotta annen farge enn resten av motoren. Toppene er lik på G og H motorene, ingen forskjell der. Min motor er saltvannskjølt ja (desverre) men driver på å bygger den om til verskvannskjøling og tørr eksos nå. Skal ha båten på slip om et par uker, og da skal jeg montere kjølesløyfa under. Driver nå på med forberedende arbeid, som bytte av eksospotte, rensing av kjølekanaler på motoren med div. "motorrens". Skal kjøre en runde med sitronsyre og spyle gjennom kanalene med vann før systemet kopples til kjølesløyfa. Har også byttet vannpumpehus, da det gamle ble frostsprengt i vinter (fikk tak i vannpumpehus fra en 2G, passet rett på, trengte ikke å bytte membran heller) Når ombyggingen er ferdig skal motoren vaskes ned og lakkes opp i samme farge som nå (som er originalfargen) Sitér dette innlegget Link to post
Marexius Svart 11.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Høyres ut som sabben din får omsorg vertfall, veldig bra. Så smøretoppen din er ein anna plass also? eller korleis smører du ventilane dine? Sitér dette innlegget Link to post
sabbdiesel Svart 12.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2010 Det er ikke smøring av ventilene, annet enn oljedamp fra innsugslufta... Ser nå ut til å funke, er alltid en tynn oljefilm der. aldri helt tørt. Selve vippearmlagrene er fettsmurte kulelagre, som smøres via fettnippel en gang i blant... Sitér dette innlegget Link to post
Lukas Svart 12.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2012 Eg får frysningar når eg ser slikt som 6 - 9 oppfyring. Eg kan derfor tenka meg å "låna" denne tråden og oppsummera Sabb sine modellar. A var ein oppfyringsmotor, påstempla 3 Hk. B var ein oppfyringsmotor, påstempla 4 - 5 Hk. C var ein oppfyringsmotor, opprinnelig påstempla 5 - 7 Hk. Etter ei oppgradering vart den 5 - 9 Hk. D var ein oppfyringsmotor, påstempla 6 - 12 Hk. E og F var totakts dieselmotorar. Desse vart laga med basis i B og C, under krigen. Om desse har eg blitt fortalt at det var neppe laga meir enn 30 stk tilsammen G firtakts dieselmotor. Opprinnelig 8 Hk / 1500 o/m Seinare ombygd til 10 Hk / 1800 o/m 2G firetakts tosylindra dieselmotor. Opprinnelig 16 Hk. Ombygd til 22 Hk H firtakts dieselmotor, ein lettbygd sak opprinnelig 6 Hk Ombygd til 8 Hk I Er det nokon som veit kva dette er? 2J firetakts tosylindra dieselmotor. 30 Hk. Magne 2H da? 18 HK og har gjort jobben sin uten kremting i litt over 750 timer for meg. "never missed a beat" som de sier i junaiten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.