Marexius Posted May 27, 2010 Share Posted May 27, 2010 Nokon som kan gje meg nokre konkrete synline forskjellar på 8 hestar sabb og 10 hestar sapp, for eg har ikkje peiling på kva eg har, Noken sei da e 10 og noken sei da e 8, veivhjulet er verken taggar eller reimspor i midten på utsiden heller. veit ikkje om det veivhjulet kanskje kommer ifra ein 6-9 hestar. Men men, Hadde vert veldig kjekt om noken kunne gje meg nokre foskjells fakta om begge motorer, så eg kan skjekka da på min eventuelt Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Dinamo Posted May 27, 2010 Share Posted May 27, 2010 Eg vil først ha sagt at 8 Hk Sabb kan vera to forskjellige. Den eine, type G, var opprinnelig laga som 8 Hk, men seinare trimma opp til 10 Hk. No er eg litt på gyngande grunn, men eg trur der er startekrans "taggar" i svinghjulet på alle 10- hestane. Der er det og å seia at 8- hesten er oppgitt til 1500 omdr/min, mens 10- hesten skal gå med 1800. Og so er det Sabb type H. Den var opprinnelig laga som 6 Hk, men vart seinare trimma opp til 8 Hk, og det er egentlig alt eg veit om den. Magne Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
jonn Posted May 27, 2010 Share Posted May 27, 2010 Hei, Den største foskjellen er at 10 hk er 3 cm høyere, slaglengda er 3 cm lenger. 8 hk har oljetrykkmåler, 10 hk har ikke oljetrykkmåler. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Capitaine Posted May 27, 2010 Share Posted May 27, 2010 (edited) Den eine, type G, var opprinnelig laga som 8 Hk, men seinare trimma opp til 10 Hk. No er eg litt på gyngande grunn, men eg trur der er startekrans "taggar" i svinghjulet på alle 10- hestane. Der er det og å seia at 8- hesten er oppgitt til 1500 omdr/min, mens 10- hesten skal gå med 1800. Det er riktig dette. 8 og 10 HK Sabb type G er helt identiske, med unntak av at pådraget på dieselpumpen på den med 10 HK er større enn på den med 8 HK slik at 10 HK motoren skal ha 1800 o/min ved fullt pådrag og riktig justert stigning på propellen med 2,5 liter diesel i timen i forbruk mens 8 HK motoren skal ha 1500 o/min som maksimalt turtall med forbruk 2 liter diesel per time . 10 HK motoren fikk som du sier også startekrans på svinghjulet som standard utstyr. I tillegg ble den også utstyrt med holder for selvstarter og lensepumpe. Den største foskjellen er at 10 hk er 3 cm høyere, slaglengda er 3 cm lenger. 8 hk har oljetrykkmåler, 10 hk har ikke oljetrykkmåler. Dette er ikke riktig. De har den samme slaglendgden, nemlig 120 mm(og samme sylinderboring, 90 mm). Hverken 8 eller 10 HK Sabb har såvidt meg bekjent oljetrykksmåler da de begge har plaskesmøring. Edited May 27, 2010 by Capitaine (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Marexius Posted May 27, 2010 Author Share Posted May 27, 2010 Kunne tenkt meg noken med litt peiling som kan sei kva som er særtrekk på utsene messig på sabb 8 og 10 ! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
jonn Posted May 27, 2010 Share Posted May 27, 2010 Hei, jeg svarte i tidligere, i 1972 fikk jeg den første bekjentskap med 8 hk,siden har jeg hatt foskjellige av de. den største foskjellen er: at 10 hk er 3 cm høyere, slaglengda på stemplet er 3 cm lenger. 8 hk har oljetrykkmåler, 10 hk har ikke oljetrykkmåler, den har plaskesmøring. Disse kunne leveres med div utstyr, startkrans for startmotor, dynamo, lensepumper etc. Håper du har fått litt greie på dette. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Dinamo Posted May 27, 2010 Share Posted May 27, 2010 (edited) Jonn, den 8-hesten som du refererer til her, er det ein nyere type H, eller ein type G frå yngre steinalder? Begge desse var påstempla 8 Hk, men det er den type H som har oljetrykk. Magne Edit: Marexius, kvifor starta to tråder på det samme spørsmålet Edited May 27, 2010 by Dinamo (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
index Posted May 27, 2010 Share Posted May 27, 2010 Da tenker du nok på 8hk H motor, den har trykksmøring! 8hk G modell derimot har plaskesmøring, og er forløperen til 10hk G modell. Disse to G'ene er bortimot identiske å se til, forskejllen ligger i litt høyere max turtall (1800 mot 1500 for 8hk). Toppen er visstnok også litt forskjellig. Jeg mener bestemt at 10hk kom med startkrans og reimskive som standard, dette var ekstrautstyr på 8hk. Den letteste måten å se forskjell på er om Sabb skiltet er intakt... Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Capitaine Posted May 28, 2010 Share Posted May 28, 2010 Kanskje moderator kan slå sammen denne tråden med følgende: Hvordan se forskjell på Sabb 8 og 10hk? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Marexius Posted May 28, 2010 Author Share Posted May 28, 2010 Beklager at eg la ut 2 av samme tråd, trudde eg la de ut på 2 forskjellige topics :P Jaja, takker og bukker for gode svar, skal undersøke, Mens vi er inne på det, kva farge kom den orginale 8 hk sabb (h)i? Min var blå trur eg,å veivhjulet mit er eit glatt uten noko som helst reim koblblings muligheter, Mens eg har skuehull til å skru inn dynamo, er det mulig at dette veihjulet er fra ein 6-9 sabb? sabb skiltet er vekke. desverre så eg får ikkje sett kva som står på det. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Marexius Posted May 28, 2010 Author Share Posted May 28, 2010 No blei eg veldig i stuss. du sier at ingen har oljetrykkmåler, å noken sei at 10 hestaren ikkje har oljetrykk måler, Men det har 8 hestaren. For å gå litt lenger tilbake i tid, så sa en at den 6 hk var skrudd opp til 8 hk, Korleis var veihjulet på denne? Heilt glatt uten tagger eller noko? å når vi er inne på det! viss eg hadde skrudd veivhjulet fra ein 10 hk (g) på ein 8 hk (h) propellvridninge begge, blir 8 hk Identisk då? Utenom høgda, omdreiningstall og drivstoff-forbruk? Eventuelt oljetrykk-måler. Veldig takknemelig for engasjerte svar. Takker og bukker .. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Capitaine Posted May 28, 2010 Share Posted May 28, 2010 Jeg har bare kunnskap om Sabb 8 og 10 HK type G, og disse har ikke mulighet for avlesning av oljetrykk da de har plaskesmøring. Sabb 8 HK type H mener jeg har trykksmøring og mulighet for avlesning av oljetrykk, men dette vet jeg ikke sikkert. I den andre tråden om samme tema har i alle fall medlemmet "index" nevnt noe om dette, og han har gjennom mange innlegg her på baatplassen.no dokumentert veldig god kunnskap om ulike motorer. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Posted May 28, 2010 Share Posted May 28, 2010 Kommentar fra moderator: Slått sammen to tråder om samme tema fra samme medlem. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Marexius Posted May 28, 2010 Author Share Posted May 28, 2010 Den sabb 8-10. Er det bygd en motor som orginart var 8, som dereter blei skrudd opp på turtall/drivstoff som gjore at den utet 10, som gjer at da faktisk e i og for seg samme motor bare en lite modifikasjo. OG SÅ i ettertid bygd ein type Sabb 10 som er flere modifikasjoner som ''tagger'' på veivhjul og lensepumpe. eventuelt 3 cm høyere og slaglenge på 3 cm lenger? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
index Posted May 28, 2010 Share Posted May 28, 2010 Nei, nå roter du det til litt her! Den opprinnelige Sabb G var 8hk/1500rpm, og ble på syttitallet en gang oppgradert til å yte 10hk/1800 rpm. Den er ikke bare justert opp, det er forskjell på topp, dyse og innsprøytningpumpe. Denne var i produksjon frem til et par og nitti en gang. Sabb H ble lansert sent på seksti-/tidlig på nittitallet, som en "lettbygd" motor for fritidsbåter. Den var opprinnelig 8hk, men jeg tror den ble oppgradert til 9hk etter noen år. Denne har trykksmøring, og ligner ikke særlig på G modellen. Men H modellen var nok ikke like vellykket som G'en, så du finner ikke disse så ofte nå lenger. Jeg foreslår at du legger inn et bilde av motoren din, så får du raskt svar på hva du har. At du skulle ha et svinghjul fra en 6-9hk oppfyring på din Sabb ser jeg som høyst usannsynlig. Etter hva jeg kan forstå er det sannsynlig at du har en 8hk G. Men et bilde sier mer enn tusen ord... Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Dinamo Posted May 29, 2010 Share Posted May 29, 2010 Eg får frysningar når eg ser slikt som 6 - 9 oppfyring. Eg kan derfor tenka meg å "låna" denne tråden og oppsummera Sabb sine modellar. A var ein oppfyringsmotor, påstempla 3 Hk. B var ein oppfyringsmotor, påstempla 4 - 5 Hk. C var ein oppfyringsmotor, opprinnelig påstempla 5 - 7 Hk. Etter ei oppgradering vart den 5 - 9 Hk. D var ein oppfyringsmotor, påstempla 6 - 12 Hk. E og F var totakts dieselmotorar. Desse vart laga med basis i B og C, under krigen. Om desse har eg blitt fortalt at det var neppe laga meir enn 30 stk tilsammen G firtakts dieselmotor. Opprinnelig 8 Hk / 1500 o/m Seinare ombygd til 10 Hk / 1800 o/m 2G firetakts tosylindra dieselmotor. Opprinnelig 16 Hk. Ombygd til 22 Hk H firtakts dieselmotor, ein lettbygd sak opprinnelig 6 Hk Ombygd til 8 Hk I Er det nokon som veit kva dette er? 2J firetakts tosylindra dieselmotor. 30 Hk. Magne Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
index Posted May 29, 2010 Share Posted May 29, 2010 Eg får frysningar når eg ser slikt som 6 - 9 oppfyring. Du får finne deg noe å varme deg på da . Jeg mente selvsagt 5-9hk da... Ikke noe å pådra seg feber for det. Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
o.b.lix Posted May 29, 2010 Share Posted May 29, 2010 Denne var i produksjon frem til et par og nitti en gang. I alle fall til 95, for far har en 95-modell... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Andreash Posted May 29, 2010 Share Posted May 29, 2010 Har både ein 6hk type H og ein 10hk type G. Dei er til forveksling like å sjå til, men H har kortare slaglengde og eit smalare svinghjul. Oljefilter og oljetrykksmålar har den også, noko som ein ikkje finn på type G. Toppane meiner eg er like, skal prøva å få teke eit bilete ein dag. Type G har også andre endringar frå den var 8 til den vart 10 hk, mellom anna er koblingshuset anleis, hendlane for omstyring og kobling og sveiv stativet. Det er i støypejern på 8hk og i aluminium på 10hk. Dei gamle 8 hk hadde også eit ventilsystem for automatisk oljeavtapping. Trur desse endringane kom omlag 1968. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Marexius Posted May 29, 2010 Author Share Posted May 29, 2010 Eg får error når eg skal legge ut bilete desverre. men du som har både 6 og 10 kk. kunne tenkt meg å sjå nokre bilde ifrå både din 10 hk og den 6 hk. Og kunne også tenkt meg kva orginalfarge på din 8 og 10 hk har. Eg har ikkje noko oljetrykkmåler på min, Kor på motoren er den montert? Om for-eigaren kanskje øydelagde den eller avmonterte den. Min var blå. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Marexius Posted May 29, 2010 Author Share Posted May 29, 2010 Eg klarte å lasta bildena no, So får de ta ein titt! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Dinamo Posted May 29, 2010 Share Posted May 29, 2010 Den oljekoppen midt på toppen, fortel at dette er ein G. Ein motor med oljetrykk har ikkje denne koppen. Svinghjulet (som forøvrig viser den originale fargen) er uten startekrans, derfor trur eg det er ein 8 Hk. Eg ser ikkje noka "radiatorlokk" på lydpotta, so eg meiner bestemt at den er sjøvannskjølt, og med det fleksible stålrøret er der nok tørr eksos. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Posted May 29, 2010 Share Posted May 29, 2010 Hei. Hva med litt video med godlyd fra en Sabb 6/12 hesters? Video her Lars H. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Marexius Posted May 29, 2010 Author Share Posted May 29, 2010 (edited) Den oljekoppen midt på toppen, fortel at dette er ein G. Ein motor med oljetrykk har ikkje denne koppen. Svinghjulet (som forøvrig viser den originale fargen) er uten startekrans, derfor trur eg det er ein 8 Hk. Eg ser ikkje noka "radiatorlokk" på lydpotta, so eg meiner bestemt at den er sjøvannskjølt, og med det fleksible stålrøret er der nok tørr eksos. Faktisk er denne ferskavanns kjølt, var tidligere saltvanns kjølt (rusta som faen), så eg tok på ein kjølevannsboks ifra ein anna sabb som eg faktisk heller ikkje er sikker på kva motor er, men har ein misstanke om at det kan vera ein 10 hk. Jeg er ikkje sikker på om denne har orginal veivhjul. kjenner nemmelig ein som har ''tagger'' på sitt veithjul, som står på ein motor som er også blå med oljetrykk måler. Edited May 29, 2010 by Marexius (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Andreash Posted May 29, 2010 Share Posted May 29, 2010 Dette er ein gammal 8hk type G.Den har den gamle typen hendlar, og koblingshuset har ikkje festeauge mot veivhuset midt under. Sveivhuset er av støypejern, og er delt horisontalt ved sveiv spindelen. Svinghjulet har heller ikkje startkrans. Men kvar er ekspansjonstanken og termostaten dersom motoren har ferskvannskjøling? Ser også ut som om din motor har elektrisk gløding. Fins det konkrete holdepunkt for at toppen eller brennstoffpumpa er endra på nokon sinne på type G? Finn det eigentleg lite truleg. Forøvrig så er enkelte delar av koblinga lik på 4-5hk semidiesel som på type G,H og 2H.. Ventilhuset for kjølevannspumpa er vel llik på alle sabbar, gjennom alle år, einaste forskjellen er vel on kjegla er va metall eller plast? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts