Jump to content

Hvordan se forskjell på Sabb 8 og 10hk?


Marexius

Recommended Posts

Nokon som kan gje meg nokre konkrete synline forskjellar på 8 hestar sabb og 10 hestar sapp, for eg har ikkje peiling på kva eg har, Noken sei da e 10 og noken sei da e 8, veivhjulet er verken taggar eller reimspor i midten på utsiden heller. veit ikkje om det veivhjulet kanskje kommer ifra ein 6-9 hestar. Men men, Hadde vert veldig kjekt om noken kunne gje meg nokre foskjells fakta om begge motorer, så eg kan skjekka da på min eventuelt

Link to post
Share on other sites

Eg vil først ha sagt at 8 Hk Sabb kan vera to forskjellige. Den eine, type G, var opprinnelig laga som 8 Hk, men seinare trimma opp til 10 Hk. No er eg litt på gyngande grunn, men eg trur der er startekrans "taggar" i svinghjulet på alle 10- hestane. Der er det og å seia at 8- hesten er oppgitt til 1500 omdr/min, mens 10- hesten skal gå med 1800.

Og so er det Sabb type H. Den var opprinnelig laga som 6 Hk, men vart seinare trimma opp til 8 Hk, og det er egentlig alt eg veit om den.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Den eine, type G, var opprinnelig laga som 8 Hk, men seinare trimma opp til 10 Hk. No er eg litt på gyngande grunn, men eg trur der er startekrans "taggar" i svinghjulet på alle 10- hestane. Der er det og å seia at 8- hesten er oppgitt til 1500 omdr/min, mens 10- hesten skal gå med 1800.

 

Det er riktig dette. 8 og 10 HK Sabb type G er helt identiske, med unntak av at pådraget på dieselpumpen på den med 10 HK er større enn på den med 8 HK slik at 10 HK motoren skal ha 1800 o/min ved fullt pådrag og riktig justert stigning på propellen med 2,5 liter diesel i timen i forbruk mens 8 HK motoren skal ha 1500 o/min som maksimalt turtall med forbruk 2 liter diesel per time . 10 HK motoren fikk som du sier også startekrans på svinghjulet som standard utstyr. I tillegg ble den også utstyrt med holder for selvstarter og lensepumpe.

 

Den største foskjellen er at 10 hk er 3 cm høyere, slaglengda er 3 cm lenger.

8 hk har oljetrykkmåler, 10 hk har ikke oljetrykkmåler.

 

Dette er ikke riktig. De har den samme slaglendgden, nemlig 120 mm(og samme sylinderboring, 90 mm). Hverken 8 eller 10 HK Sabb har såvidt meg bekjent oljetrykksmåler da de begge har plaskesmøring.

Edited by Capitaine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, jeg svarte i tidligere, i 1972 fikk jeg den første bekjentskap med 8 hk,siden har jeg hatt foskjellige av de.

den største foskjellen er:

at 10 hk er 3 cm høyere, slaglengda på stemplet er 3 cm lenger.

8 hk har oljetrykkmåler, 10 hk har ikke oljetrykkmåler, den har plaskesmøring.

Disse kunne leveres med div utstyr, startkrans for startmotor, dynamo, lensepumper etc.

Håper du har fått litt greie på dette. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Jonn, den 8-hesten som du refererer til her, er det ein nyere type H, eller ein type G frå yngre steinalder? Begge desse var påstempla 8 Hk, men det er den type H som har oljetrykk.

 

Magne

 

Edit: Marexius, kvifor starta to tråder på det samme spørsmålet :confused:

Edited by Dinamo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da tenker du nok på 8hk H motor, den har trykksmøring! 8hk G modell derimot har plaskesmøring, og er forløperen til 10hk G modell. Disse to G'ene er bortimot identiske å se til, forskejllen ligger i litt høyere max turtall (1800 mot 1500 for 8hk). Toppen er visstnok også litt forskjellig. Jeg mener bestemt at 10hk kom med startkrans og reimskive som standard, dette var ekstrautstyr på 8hk. Den letteste måten å se forskjell på er om Sabb skiltet er intakt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Beklager at eg la ut 2 av samme tråd, trudde eg la de ut på 2 forskjellige topics :P Jaja, takker og bukker for gode svar, skal undersøke, Mens vi er inne på det, kva farge kom den orginale 8 hk sabb (h)i? Min var blå trur eg,å veivhjulet mit er eit glatt uten noko som helst reim koblblings muligheter, Mens eg har skuehull til å skru inn dynamo, er det mulig at dette veihjulet er fra ein 6-9 sabb? sabb skiltet er vekke. desverre så eg får ikkje sett kva som står på det.

Link to post
Share on other sites

No blei eg veldig i stuss. du sier at ingen har oljetrykkmåler, å noken sei at 10 hestaren ikkje har oljetrykk måler, Men det har 8 hestaren.

For å gå litt lenger tilbake i tid, så sa en at den 6 hk var skrudd opp til 8 hk, Korleis var veihjulet på denne? Heilt glatt uten tagger eller noko?

å når vi er inne på det! viss eg hadde skrudd veivhjulet fra ein 10 hk (g) på ein 8 hk (h) propellvridninge begge, blir 8 hk Identisk då? Utenom høgda, omdreiningstall og drivstoff-forbruk? Eventuelt oljetrykk-måler. Veldig takknemelig for engasjerte svar. Takker og bukker ..

Link to post
Share on other sites

Jeg har bare kunnskap om Sabb 8 og 10 HK type G, og disse har ikke mulighet for avlesning av oljetrykk da de har plaskesmøring.

 

Sabb 8 HK type H mener jeg har trykksmøring og mulighet for avlesning av oljetrykk, men dette vet jeg ikke sikkert. I den andre tråden om samme tema har i alle fall medlemmet "index" nevnt noe om dette, og han har gjennom mange innlegg her på baatplassen.no dokumentert veldig god kunnskap om ulike motorer.

Link to post
Share on other sites

Den sabb 8-10. Er det bygd en motor som orginart var 8, som dereter blei skrudd opp på turtall/drivstoff som gjore at den utet 10, som gjer at da faktisk e i og for seg samme motor bare en lite modifikasjo.

OG SÅ i ettertid bygd ein type Sabb 10 som er flere modifikasjoner som ''tagger'' på veivhjul og lensepumpe. eventuelt 3 cm høyere og slaglenge på 3 cm lenger?

Link to post
Share on other sites

Nei, nå roter du det til litt her! Den opprinnelige Sabb G var 8hk/1500rpm, og ble på syttitallet en gang oppgradert til å yte 10hk/1800 rpm. Den er ikke bare justert opp, det er forskjell på topp, dyse og innsprøytningpumpe. Denne var i produksjon frem til et par og nitti en gang.

 

Sabb H ble lansert sent på seksti-/tidlig på nittitallet, som en "lettbygd" motor for fritidsbåter. Den var opprinnelig 8hk, men jeg tror den ble oppgradert til 9hk etter noen år. Denne har trykksmøring, og ligner ikke særlig på G modellen. Men H modellen var nok ikke like vellykket som G'en, så du finner ikke disse så ofte nå lenger.

 

Jeg foreslår at du legger inn et bilde av motoren din, så får du raskt svar på hva du har. At du skulle ha et svinghjul fra en 6-9hk oppfyring på din Sabb ser jeg som høyst usannsynlig.

Etter hva jeg kan forstå er det sannsynlig at du har en 8hk G. Men et bilde sier mer enn tusen ord...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Eg får frysningar når eg ser slikt som 6 - 9 oppfyring. Eg kan derfor tenka meg å "låna" denne tråden og oppsummera Sabb sine modellar.

 

A var ein oppfyringsmotor, påstempla 3 Hk.

B var ein oppfyringsmotor, påstempla 4 - 5 Hk.

C var ein oppfyringsmotor, opprinnelig påstempla 5 - 7 Hk.

Etter ei oppgradering vart den 5 - 9 Hk.

D var ein oppfyringsmotor, påstempla 6 - 12 Hk.

E og F var totakts dieselmotorar. Desse vart laga med basis i

B og C, under krigen. Om desse har eg blitt fortalt at

det var neppe laga meir enn 30 stk tilsammen

G firtakts dieselmotor. Opprinnelig 8 Hk / 1500 o/m

Seinare ombygd til 10 Hk / 1800 o/m

2G firetakts tosylindra dieselmotor. Opprinnelig 16 Hk.

Ombygd til 22 Hk

H firtakts dieselmotor, ein lettbygd sak opprinnelig 6 Hk

Ombygd til 8 Hk

I Er det nokon som veit kva dette er?

2J firetakts tosylindra dieselmotor. 30 Hk.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Eg får frysningar når eg ser slikt som 6 - 9 oppfyring.

 

Du får finne deg noe å varme deg på da :wink: . Jeg mente selvsagt 5-9hk da... Ikke noe å pådra seg feber for det.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har både ein 6hk type H og ein 10hk type G. Dei er til forveksling like å sjå til, men H har kortare slaglengde og eit smalare svinghjul. Oljefilter og oljetrykksmålar har den også, noko som ein ikkje finn på type G. Toppane meiner eg er like, skal prøva å få teke eit bilete ein dag.

 

Type G har også andre endringar frå den var 8 til den vart 10 hk, mellom anna er koblingshuset anleis, hendlane for omstyring og kobling og sveiv stativet. Det er i støypejern på 8hk og i aluminium på 10hk. Dei gamle 8 hk hadde også eit ventilsystem for automatisk oljeavtapping.

 

Trur desse endringane kom omlag 1968.

Link to post
Share on other sites

Eg får error når eg skal legge ut bilete desverre. men du som har både 6 og 10 kk. kunne tenkt meg å sjå nokre bilde ifrå både din 10 hk og den 6 hk. Og kunne også tenkt meg kva orginalfarge på din 8 og 10 hk har.

Eg har ikkje noko oljetrykkmåler på min, Kor på motoren er den montert? Om for-eigaren kanskje øydelagde den eller avmonterte den.

Min var blå.

Link to post
Share on other sites

Den oljekoppen midt på toppen, fortel at dette er ein G. Ein motor med oljetrykk har ikkje denne koppen. Svinghjulet (som forøvrig viser den originale fargen) er uten startekrans, derfor trur eg det er ein 8 Hk. Eg ser ikkje noka "radiatorlokk" på lydpotta, so eg meiner bestemt at den er sjøvannskjølt, og med det fleksible stålrøret er der nok tørr eksos.

Link to post
Share on other sites

Den oljekoppen midt på toppen, fortel at dette er ein G. Ein motor med oljetrykk har ikkje denne koppen. Svinghjulet (som forøvrig viser den originale fargen) er uten startekrans, derfor trur eg det er ein 8 Hk. Eg ser ikkje noka "radiatorlokk" på lydpotta, so eg meiner bestemt at den er sjøvannskjølt, og med det fleksible stålrøret er der nok tørr eksos.

 

Faktisk er denne ferskavanns kjølt, var tidligere saltvanns kjølt (rusta som faen), så eg tok på ein kjølevannsboks ifra ein anna sabb som eg faktisk heller ikkje er sikker på kva motor er, men har ein misstanke om at det kan vera ein 10 hk.

Jeg er ikkje sikker på om denne har orginal veivhjul. kjenner nemmelig ein som har ''tagger'' på sitt veithjul, som står på ein motor som er også blå med oljetrykk måler.

Edited by Marexius (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er ein gammal 8hk type G.Den har den gamle typen hendlar, og koblingshuset har ikkje festeauge mot veivhuset midt under. Sveivhuset er av støypejern, og er delt horisontalt ved sveiv spindelen. Svinghjulet har heller ikkje startkrans.

Men kvar er ekspansjonstanken og termostaten dersom motoren har ferskvannskjøling?

 

Ser også ut som om din motor har elektrisk gløding.

 

Fins det konkrete holdepunkt for at toppen eller brennstoffpumpa er endra på nokon sinne på type G? Finn det eigentleg lite truleg. Forøvrig så er enkelte delar av koblinga lik på 4-5hk semidiesel som på type G,H og 2H.. Ventilhuset for kjølevannspumpa er vel llik på alle sabbar, gjennom alle år, einaste forskjellen er vel on kjegla er va metall eller plast?

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...