Nøttlending Startet 27.Mai.2010 Del på Facebook Startet 27.Mai.2010 Hei! Har montert Ilas 1200w Inside, men frittfallsfunksjonen fungerer ustadig side enden av kjettingen er festet rett under vinsjen. I følge Ilas må kjettingen festes lengre frem i båten, men da kommer utfordringen; Hvordan får jeg festet kjettingen godt nok? Det er to mulige fester, enten skrogbunn eller innredning. Det siste tør jeg ikke tenke resultatet av når all kjettingen har gått ut med båten i fullt driv. Hvordan kan jeg feste kjettingen i skrogbunn? Vil det holde med å legge en klatt epoksy med et innstøpt øye? Bedre å støpe fast med glassfiber? Må være sikker på at det holder, siden det er 50m 8mm kjetting, 32 kg anker og 18 tonn i sig.... Takknemlig for kreative tips! :) Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 27.Mai.2010 Del på Facebook Svart 27.Mai.2010 Hos meg er enden av kjettingen festet til en slik som på bildet. Denne er skrudd godt fast nede i motor rommet. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
NilsPils Svart 27.Mai.2010 Del på Facebook Svart 27.Mai.2010 (redigert) Jeg hadde samme problemet. Har nå ordnet med en gummiball som sitter i enden av kjettingen, slik at den stopper i gjennomføringen til ankervinsjen. Fant en egnet gummiball i en hundeforetning (sånn sak som bikkja kan tygge på). Den var passe myk og ferdig med hull slik at jeg bare tredde en øyeskrue gjemmom og sikret med skive og mutter. På den skal kjettingen festes med en liten sjakkel. Det er et 10 kg anker med 6mm kjetting. Desverre får jeg ikke montert ferdig før det blir varmere i vannet. 50m syrefast ankerkjetting smøg seg ned fra brygga og ligger på 4 m dyp. Trenger minst 19 grader før jeg går ned for å hente. I mellomtiden har jeg reserveanker akter. Der er kjettingen festet til et innvendig beslag. Redigert 27.Mai.2010 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
S/Y Gyda Svart 27.Mai.2010 Del på Facebook Svart 27.Mai.2010 Jeg ville gjort fast ankerkjettingen med et tau der tauet er spleiset innpå kjettingen (ikke knute som kiler seg på tur ut av ankerboksen). Tauet må være langt nok til at enden på kjettingen kommer helt frem til baugrulla. Grunnen er at om du ved et uhell ikke får ankerkjettingen inn igjen så er det enkelt å knyte fast en blåse e.l i enden av kjettingen og så kappe tauet som fester kjettingen ombord og la det hele gå overbord for så og hente senere. Siden du bruker fritt fall system, noe ikke alle er like begeistret for, kan det også være verdt å tenke tanken på at ankeret kan rase ut, gjerne på dypt vann ved et uhell. 32kg anker pluss ørten kilo kjetting blir et sabla smell når det har fått rast ut i fritt fall og det ikke er mere kjetting igjen i kassa. Om tauet som holder kjettingen har lav bruddstyrke så kan du være så heldig at tauet ryker uten at innventar, ankervinsj katt og kaniner raser over bord med et kjempe brak. Sånn for sikkerhets skyld mener jeg. Sitér dette innlegget S/Y Gyda Link to post
volfro Svart 27.Mai.2010 Del på Facebook Svart 27.Mai.2010 Enig med Gyda, bedre å være uten anker enn å ha hull i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 27.Mai.2010 Del på Facebook Svart 27.Mai.2010 Også enig med gyda og tillegger at det bør være tau i enden så man kan kutte det hurtig med en kniv dersom man skulle ha behov for det. Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
NilsPils Svart 28.Mai.2010 Del på Facebook Svart 28.Mai.2010 Tau i enden vil bli montert. Dette vil da, hvis hele lengden går ut, gå gjennom vinsjen (som ikke er fritt-fall type)og hindre at vinjsen drar ut med full kraft. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.