Jump to content

Gassen henger seg opp på fullt turtall!


ynroenn

Recommended Posts

:cryin:Har en yamaha 115 hk 1987 modell der følgende problem nylig har oppstått. Ved fullt gasspådrag så henger gassspjeldet seg opp slik at jeg ikke får slakket av. Må da stoppe motoren helt og manuelt dytte det ned. Kan gi på til nesten fullt, men ved den siste "centimeteren" henger det seg. Kan det være fjærene på mekanismen som er slitte ? Noe annet ? Taknemlig for svar! :flag:

Link to post
Share on other sites

Dette er litt for spennende ja! Oppdaget det etter 35 min i 25 knop, skulle sakke farten for å kjøre inn til kai og......... Da var det bare å skru av motoren og hive dreggen! virker som det er selve spjeldet (den armen der tomgangsskruen sitter på toppen av) som henger seg opp. Den armen som beveges av fjernkontrolen, og som skyver opp spjeldet, går greit både fram og tilbake, men når spjeldet dyttes helt i ytterste posisjon så spretterdet ikke tilbake igjen. Har prøvd å smøre alle beveglige deler med cr6-66, men ser ikke ut som om det hjelper.

Link to post
Share on other sites

Dette er litt for spennende ja! Oppdaget det etter 35 min i 25 knop, skulle sakke farten for å kjøre inn til kai og......... Da var det bare å skru av motoren og hive dreggen! virker som det er selve spjeldet (den armen der tomgangsskruen sitter på toppen av) som henger seg opp. Den armen som beveges av fjernkontrolen, og som skyver opp spjeldet, går greit både fram og tilbake, men når spjeldet dyttes helt i ytterste posisjon så spretterdet ikke tilbake igjen. Har prøvd å smøre alle beveglige deler med cr6-66, men ser ikke ut som om det hjelper.

Da er det slitasje som frårsaker dette. Får du demontert noen komponenter og smør det opp med grease? Vanligvis er det akslingen som går rett igjennom forgasseren og som fester spjellet som vanligvis slites. Smør også dette.

 

Her er det bare å prøve seg frem, dersom ingen smøring hjelper så må man vurdere å kjøpe nye deler. Det er billigere det en å kjøre i 25 knop rett i kaia.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Har hatt dette problemet på en Ford Capri MkI 69 mod. eller en Taunus 2,3 68 mod (husker ikke sikkert) en gang for leeenge siden, her viste det seg at selve spjeldet var slitt og hadde lagd grader i forgasser veggen slik at denne hang, løste problemet med en kraftigere returfjær da alle løsninger var bedre enn å bruke penger på nye deler. I tilegg tok jeg ut sjeldet og hamret dette ut og filte det til.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Da var feilen funnet, mye takket være gode råd her på forumet! En bensinslange fra forgreningen(fra pumpa) og til "styrbord" forgasser hindret mekanismen fra pumpe til akslingen som fester spjeldet å sprette tilbake. Så meg litt blind på det som skjedde på den ene siden av forgasseren. Litt klønete forklart, men er nok ingen mekaniker! Tusen takk for hjelpen!  :lol:

Da er det slitasje som frårsaker dette. Får du demontert noen komponenter og smør det opp med grease? Vanligvis er det akslingen som går rett igjennom forgasseren og som fester spjellet som vanligvis slites. Smør også dette.

 

Her er det bare å prøve seg frem, dersom ingen smøring hjelper så må man vurdere å kjøpe nye deler. Det er billigere det en å kjøre i 25 knop rett i kaia.

Link to post
Share on other sites

Godt å høre at du fant feilen.

 

Når jeg har båten på land bruker jeg mye tid på å studere detaljene opp i motorrommet. Smører og sprayer godt.

 

Teknisk feil på sjøen medfører i verste fall fare for liv og helse. Derfor prioriterer jeg dette med ettersyn. :lol:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

:eek:Har en yamaha 115 hk 1987 modell der følgende problem nylig har oppstått. Ved fullt gasspådrag så henger gassspjeldet seg opp slik at jeg ikke får slakket av. Må da stoppe motoren helt og manuelt dytte det ned. Kan gi på til nesten fullt, men ved den siste "centimeteren" henger det seg. Kan det være fjærene på mekanismen som er slitte ? Noe annet ? Taknemlig for svar!  

<{POST_SNAPBACK}>

Tar opp igjen dette emnet da jeg ikke helt er kvitt problemet. Jeg er imidlertid litt nærmere løsningen da jeg vet hva som forårsaker at gassen "henger"!

 

Det som skjer er at staget som forbinder gassmekanismen med oljepumpa, henger seg opp i en bensinslange når jeg gir på til fullt. Fra bensinpumpa ser det ut som om det går en slange til en forgrening, som igjen sender bensin til hver av forgasserene. Når jeg skal slakke ned etter å ha kjørt på fullt, henger staget seg fast i en av disse slangene, og gjør at gassspjeldet henger seg opp i full gass stilling. Har prøvd å bøye til slangen litt, men etter litt kjøring/risting er den tilbake der den var.

 

Noen som har vært borti noe liknende? :headbang:

Link to post
Share on other sites

Tar opp igjen dette emnet da jeg ikke helt er kvitt problemet. Jeg er imidlertid litt nærmere løsningen da jeg vet hva som forårsaker at gassen "henger"!

 

Det som skjer er at staget som forbinder gassmekanismen med oljepumpa, henger seg opp i en bensinslange når jeg gir på til fullt. Fra bensinpumpa ser det ut som om det går en slange til en forgrening, som igjen sender bensin til hver av forgasserene. Når jeg skal slakke ned etter å ha kjørt på fullt, henger staget seg fast i en av disse slangene, og gjør at gassspjeldet henger seg opp i full gass stilling. Har prøvd å bøye til slangen litt, men etter litt kjøring/risting er den tilbake der den var.

 

Noen som har vært borti noe liknende?  :headbang:

<{POST_SNAPBACK}>

Se etter om slangen har hoppet ut av en holder, evt prøv å stripse den fast (men ikke for hardt).

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Om du må stripse fast slangen for at gasspjeldet ikke skal henge seg opp virker det som om en del ikke er helt i den stand som den var tenkt da motoren ble konstruert. Hva med å bytte besinslangen? Kanskje den er slitt slik at den er mykere enn tenkt? Eventuelt kan du kanskje bytte til en stivere slange?

Link to post
Share on other sites

Da er jeg klar med noen bilder, kanskje det kan gjøre det litt greiere:

 

Først en tegning fra clymers manual:

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2672/yamaha_005__Small_.jpg

Denne armen fungerer slik at den beveger seg når når jeg gir på til full-gass området. Beveger seg ikke ellers! (sannsynligvis for å gi fetere blanding ved full gass)

 

 

Så et bilde av armen som går til oljepumpa og den nevnte bensinslangen før jeg gir full gass: Dere ser av bildet at mekanismen ligger tett inntil en bensinslange som er beskyttet av ei plastkappe;

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2672/yamaha_001__Small_.jpg

 

 

 

 

Her har jeg gitt full gass, og mekanismen henger seg opp i bensinslangen!

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2672/yamaha_002__Small_.jpg

Link to post
Share on other sites

Da er jeg klar med noen bilder, kanskje det kan gjøre det litt greiere:

 

Først en tegning fra clymers manual:

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2672/yamaha_005__Small_.jpg

Denne armen fungerer slik at den beveger seg når når jeg gir på til full-gass området. Beveger seg ikke ellers! (sannsynligvis for å gi fetere blanding ved full gass)

Så et bilde av armen som går til oljepumpa og den nevnte bensinslangen før jeg gir full gass: Dere ser av bildet at mekanismen ligger tett inntil en bensinslange som er beskyttet av ei plastkappe;

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2672/yamaha_001__Small_.jpg

Her har jeg gitt full gass, og mekanismen henger seg opp i bensinslangen!

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2672/yamaha_002__Small_.jpg

<{POST_SNAPBACK}>

 

Kapp av en bit av slangen, eller trekk den bakover, da kommer den høyere opp.

Ellers er det ikke så lett å se på bilder, mye småtteri :lol:

 

JOH

Redigert av Janoho (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kapp av en bit av slangen, eller trekk den bakover, da kommer den høyere opp.

Ellers er det ikke så lett å se på bilder, mye småtteri  :lol:

 

JOH

<{POST_SNAPBACK}>

Ikke så lett å se nei.... Et virvar av slanger, ledninger osv....... Ennå verre er det å komme til......

Den slangen dere ser på bildet er faktisk helt stram. Den plastkappa der er utenpå den ser ut som er påsatt for å beskytte slangen mot armen til oljepumpa. Så det virker tydeligvis som om det er ment slik fra fabrikken av..........

 

Et alternativ er selvfølgelig å endre lengden på slangene, slik at forgreiningen kan plasseres et tryggere sted. Ellers så har jeg prøvd å flytte på ledningen til starteren (den som er teipet sammen med en annen ledning med orange teip), slik at det blir litt mindre press på armen til oljepumpa. Det ser ut til å fungere så langt, men føler at det er en litt midlertidig løsning.

Link to post
Share on other sites

Kan armen ha flyttet seg nærmere slangen på akslingen? Er det evt mulig å trekke armen lengre ut mot enden på akslingen?

<{POST_SNAPBACK}>

Ikke på den akslingen som synes på bildet. Men på andre siden av armen(den som er festet i oljepumpa) er det litt slark på akslingen. Og det ar klart at med en så lang arm, vil litt slark her kunne påvirke hvordan armen ligger an i forhold til slangen. Kanskje løsningen kan ligge her?
Link to post
Share on other sites

Ps. På den siden av armen som er festet til oljepumpen (syns ikke på bildet, men sees på tegningen fra Clymer) er armen festet til akslingen med et slags klips som hindrer armen i å gli av akslingen. Dette medfører at festet kan beveges ca 5mm ut og inn, noe som påvirker "banen" til armen en god del.

Link to post
Share on other sites

...Kan armen ha flyttet seg nærmere slangen på akslingen? Er det evt mulig å trekke armen lengre ut mot enden på akslingen?

Ja, bygge den ut med ei skive eller lignende. Evt. ta av armen, fjerne litt gods i den enden som er ytterst på akslingen for å gi plass til ei skive på innsiden, sette på skive og så armen igjen? Men først ville jeg forsøkt og lagt om slangen. Hva er armen laget av? Kanskje frese av litt på innsiden av armen slik at det blir litt bedre klaring mot slangen? Dette betinger at armen er så solid at den tåler litt bearbeiding uten at den senere knekker. Eller: Kan det være noen skarpe kanter på armen som gjør at det henger seg? Hva med å runde av kantene litt på armen?
Link to post
Share on other sites

Men først ville jeg forsøkt og lagt om slangen. Hva er armen laget av? Kanskje frese av litt på innsiden av armen slik at det blir litt bedre klaring mot slangen? Dette betinger at armen er så solid at den tåler litt bearbeiding uten at den senere knekker. Eller: Kan det være noen skarpe kanter på armen som gjør at det henger seg? Hva med å runde av kantene litt på armen?

<{POST_SNAPBACK}>

Tror jeg gjør som du sier, og prøver å legge om slangen. Får å få til det må jeg forlenge den slangen som ligger innenfor armen, slik at den kan gå under armen og på utsiden. Er bare litt vanskelig å komme til på undersiden der den er festet til gasseren. Må bare føle meg frem........... (Utrolig hvor mye de greier å stappe inn på så liten plass, til og med på en 87 modell to takter!)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...