josefsen Posted May 27, 2010 Share Posted May 27, 2010 Som overskriften sier så lurer jeg på hvilket drev som er raskest? Har idag bravo three og 350 Mag, oppnår nå ca 42 knop men hvor mye kan jeg tjene på bytte til et raskere drev? Båten veier ca 1350 kg og er 22'. Har hørt om Black Hawk drev men dette er vel et overflate drev? Quote Windy 22 Sport, 350 Mag mpi www.ulyd.net Link to post Share on other sites More sharing options...
josefsen Posted May 27, 2010 Author Share Posted May 27, 2010 Ingen som vet? Quote Windy 22 Sport, 350 Mag mpi www.ulyd.net Link to post Share on other sites More sharing options...
Whistler Posted May 28, 2010 Share Posted May 28, 2010 I følge sidene til Windyklubben har denne et fartspotensiale på 50-55 knop. 42 knop med denne kombinasjonen (forutsetter at det er en MAG MPI) synes jeg høres snaut ut. Jeg får 38 knop på min 26 foter med bravo 2 drev (på en god dag tidlig i sesongen) ved 4850rpm med denne motoren. Bravo 1 og 3 er de raskeste drevene mens 2 er sluggerdrevet. Quote Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post Share on other sites More sharing options...
Sequoia Posted May 28, 2010 Share Posted May 28, 2010 Får du riktig turtall med fullt gasspådrag? Hvis ikke kan det også være aktuelt å sjekke propellen. 42 knop høres veldig snaut ut. Med 325 hk Vortec på 5,7 liter fikk jeg 53 knop på en Sea Ray 23 Overnighter. Den veide 2000kg. Her hadde jeg Alpha drev. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
KaRsK Posted May 28, 2010 Share Posted May 28, 2010 hei , vet ikke om det er nyttig info men. jeg har en 350 hk diesel i min scand 7600 (24 fot ) båten veier 2600 kg drevet er bravo three XR (1.81:1 tror det skrives sånn) maks turtall på motoren skal være 3800 jeg får litt over 3900rpm med 28" Xr prop som er litt ekstra cuppet av winrace da går båten 46 knop.. i følge winrace så vil mer cupping føre til lavere toppfart men riktig turtall på disse propellene . det tror jeg stemmer pga at før cuppingen så gikk båten ca 47-48. men da med turtall som slo inn turtallsperra. (32000 omdr så har jeg 40 knop hvis jeg huske riktig) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
king kong Posted May 28, 2010 Share Posted May 28, 2010 350 Magnum Bravo 3 Windy 22 42 GPS knop er vel ganske bra etter min mening. Kanskje du henter 2-3 knop med Bravo 1 drev med en perfekt propeller, men du mister litt av 4 hjuls trekken med dette drevet. Så konklusjonen er at Bravo 1 er raskere på toppfart hvis du har en lettdrevet båt, men Bravo 3 gir deg en bedre "all round feelig" med godt feste i vannet på hele registeret. Black Hawk....et perfekt drev for båter med natulig baugløft, passer ikke på din Windy 22. MVH K.K Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
king kong Posted May 28, 2010 Share Posted May 28, 2010 hei , vet ikke om det er nyttig info men. jeg har en 350 hk diesel i min scand 7600 (24 fot ) båten veier 2600 kg drevet er bravo three XR (1.81:1 tror det skrives sånn) maks turtall på motoren skal være 3800 jeg får litt over 3900rpm med 28" Xr prop som er litt ekstra cuppet av winrace da går båten 46 knop.. i følge winrace så vil mer cupping føre til lavere toppfart men riktig turtall på disse propellene . det tror jeg stemmer pga at før cuppingen så gikk båten ca 47-48. men da med turtall som slo inn turtallsperra. (32000 omdr så har jeg 40 knop hvis jeg huske riktig) I følge dine data, så stemmer ikke din opplysning om fart.(jeg regner da med GPS knop) du har ca 3900 omdr med 1,81-1 gearing. Som gir ca 2150 omdreininger på propeller. 2150 omdreininger med 28" signing gir 43 knop med 13% i slipp. 13% i slipp regnes som meget bra. I racing strever de etter 13ned mot 9% I beste fall har du 13%, og det tyder på at prop og drevhøyde er nermest perfekt i din innstalasjon. Ikke noen jugekop i tråden "please" MVH K.K Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
KaRsK Posted May 28, 2010 Share Posted May 28, 2010 (edited) Hehe , er ikke noe jugeknop ute å går her :) 28" stigning + det som winrace har gjort med de :) vet ikke hva det utgjør i stigning . gps knop kan i tillegg si at jeg prøvde med 30" vanlige 3+3 propeller og fikk noenlunde samme toppfart , men lavere marsjfart + dårlig grep i sving. Edited May 28, 2010 by KaRsK (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
king kong Posted May 28, 2010 Share Posted May 28, 2010 Hehe , er ikke noe jugeknop ute å går her :) 28" stigning + det som winrace har gjort med de :) vet ikke hva det utgjør i stigning . gps knop kan i tillegg si at jeg prøvde med 30" vanlige 3+3 propeller og fikk noenlunde samme toppfart , men lavere marsjfart + dårlig grep i sving. Les tråden din en gang til... Samme det, håper trådstarter fikk svaret han lurte på. MVH K.K Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
josefsen Posted May 28, 2010 Author Share Posted May 28, 2010 Her var det mye nyttig Nå har jeg ikke målt båten med gps men kjøret ifra en kompis når han hadde 40,7knop med sin båt. Jeg vet heller ikke om turtelleren min er 100%. Motoren er en Mercruiser 2003mod 300hk 350Mag Mpi Propellerene mine er 26", drevet er 2-1 og turtelleren sier 4900rpm Akselerasjonen er upåklagelig, båten skyter ut av vannet og bravo three drevet får den til å henge som et tog i svinger. Trodde at jeg ville fått noe mer fart med denne motoren, hadde håpet på 45-48knop... Kanskje det er skroget som stopper? Quote Windy 22 Sport, 350 Mag mpi www.ulyd.net Link to post Share on other sites More sharing options...
KaRsK Posted May 28, 2010 Share Posted May 28, 2010 hmm, båten går nå 46knop på gps ca 3900 rpm med modifiserte 28" xr prop. båten gikk første gang den ble sjøsatt med ny motor 47-48 knop med 28" xr prop (orginal) da med for høyt turtall 3920 ++++ ? Det vil si at toppfarten gikk ned på bekostning av å stabilisere turtallet. slik som winrace sa.. naturlig ville jo vært at farten gikk opp , men det var ikke mulig på det propellsettet ifølge winrace.. tror nå ikke at jeg husker dette feil altså :) :) eneste jeg kan komme på er at båten veier 2600 med tankene fulle . og at testing av farten har blitt foretatt med mindre diesel i tanken. er jo ikke vanlig at jeg ligger på full pinne kan man si. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
KaRsK Posted May 28, 2010 Share Posted May 28, 2010 Akselerasjonen er upåklagelig, båten skyter ut av vannet og bravo three drevet får den til å henge som et tog i svinger. Kanskje det er skroget som stopper? Samme hos meg akselerasjonen er heftig og skikkelig bråe svinger får ikke propellene til å slippe engang :) angående skroget , så merker jeg godt på min båt at de siste 10 knopene er de tyngste (vet ikke helt hvordan jeg skal forklare , men føler skroget henger litt mer fast :) ) Du skulle prøvd Xr propellsett 4+3 - var rimelig stor forskjell på min båt kontra standard propeller. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Whistler Posted May 29, 2010 Share Posted May 29, 2010 .... Motoren er en Mercruiser 2003mod 300hk 350Mag Mpi Propellerene mine er 26", drevet er 2-1 og turtelleren sier 4900rpm Akselerasjonen er upåklagelig, båten skyter ut av vannet og bravo three drevet får den til å henge som et tog i svinger. Trodde at jeg ville fått noe mer fart med denne motoren, hadde håpet på 45-48knop... Kanskje det er skroget som stopper? Uten friskjson og luftmotstand skulle dette tilsi en makshastighet på 52,noen knop. Quote Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post Share on other sites More sharing options...
josefsen Posted May 29, 2010 Author Share Posted May 29, 2010 Har idag testet båten grundig, med meg alene og riktig trimming oppnådde jeg 48,4knop på gps. Er riktig så fornøyd Quote Windy 22 Sport, 350 Mag mpi www.ulyd.net Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.