Jump to content

SafeFlame som krever start av motor for å tenne


TICORA

Recommended Posts

Problemet er at den ikke får høy nok spenning. Sjekk kontaktpunktene på kabelen fram til varmeren, kan være irring osv etter vinteropplag. Denne kabelen bør også være av en viss tykkelse for å kunne lede fram nok spenning, andre kan sikkert angi nødvendig tykkelse. Kan også være at batteriet ditt begynner å bli dårlig.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Sliter med akkurat det sammen. Den starter kun ved toppladede batterier. Måler 12,5 volt på batteriene og kun 9,7 V på kokeplatene når den startes. Så jeg planlegger å strekke større kabler. Noen som vet hvor mange amp Wallas 90 bruker når den starter slik at jeg kan legge opp korrekt kabel?

Link to post
Share on other sites

Sjekk først og fremst alle kabelsko, koplinger og sikringer mellom apparat og batteri. Litt dårlig kontakt/irr her vil gi et betydelig spenningsfall. Jeg har 6mm2 direkte fra batteri til min Wallas, og den starter greit selv om spenningen er blitt så lav at kjøleskapet nekter å starte opp. Så den er ikke så følsom på batterispenningen, men spenningsfall kan være kritisk...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Wallas'en er fabrikkinstallert fra Marex så viss de har brukt feil dimensjon er det jo helt fantastisk. Blir ikke overrasket for de hadde klipset returledningen for oljen høyere enn brennere'en. Lakk som bare det når det ble varmt i været og heverteffekten forsvant.:-(

 

Flere som har dårlig erfaring med farikkmonterte brennere?

 

Sjekker irr og ledninger og ser hcva jeg finner. Takker for tilbakemeldinger.

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Prøver å løfte denne, siden jeg har samme problem med min 90 Ceramic. Min er også originalmontert i en Marex. Jeg har hatt problem selv med 12,3 V på batteriet. Det burde den vel tenne på. Nå prøver jeg å ta den ut for service og sjekk av kabler, men har støtt på et lite problem. Kontakta fra bryteren sitter tilsynelatende fast i printplata. Det ser ut som den bare skal trekkes rett ut, men jeg tør ikke legge på for mye krefter før noen kan bekrefte at det ikke finnes en låsepatent som jeg ikke har oppdaget. Jeg får ikke apparatet ut av båten uten å ta av den kontakta, siden ledningen går gjennom et hull som er mindre enn bryteren.

Link to post
Share on other sites

Glødespiralen i    Wallas safeflame  trekker 6 - 8 amp for å tenne brenneren. Glødingen er inne ca 2 min, og hvis du har for tynne kabler  og i tillegg lav spenning på batt kan det fort bli startproblem.   12,8 v  er fulladet batt  12,3 v er halvt  og 11,8 v er tomt.  Så vi har ikke så mye å gå på, Sjøl har vi hatt Wallas  kokeplate i 27 år og aldri hatt problemer.  men kablene er skikkelig dimensjonert. 

Link to post
Share on other sites

Safeflame er en fellesbetegnelse for alle Wallas kokeapparater, og finnes dermed i forskjellige varianter. Guzzi har et Safeflame 90 og det har en såkalt X-brenner. Denne brenneren har en glødetid på ca 4 min og i denne perioden trekker den ca 10 Ah. Etter gløding er forbruket ca 0,15 Ah.

 

Under glødefasen skal spenningen være spenningen være minimum 10,7 V (se bruksanvisningen), men bør i praksis være min 11 V. Viktigere er det at kablene er rett dimensjonert med 2x4 mm2 (inntil 4 m mellom batteri-kokeapparat), og som en tommelfingerregel kan det sies at tverrsnittet økes med minimum 1 mm2 pr m kabel. Driftspenningen skal være 12 V.

 

Var nettopp i dag og så på en installasjon som ikke virker som den skal. På verkstedet mitt virker kokeapparatet helt som det skal, men i båten så slukker det etter en stund. Det viser seg at det manglet ventilasjon under apparatet (skal være minimum 100 cm2 for en Safeflame 90), og dermed slukker apparatet av seg selv pga overoppheting. 

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Dette er en originalmontasje i en Marex Sun Cruiser fra 99. Den har egne ledninger direkte fra batteriene via egen automatsikring. Tipper ca 2-3 meter. Det ser ut til å være 4 kvadrat. Siden gul lampe blinker betyr det i følge bruksanvisningen at jeg har lav spenning. Det er derfor jeg lurer på om det er spenningsfall i selve apparatet, men jeg skal for sikkerhets skyld sjekke om sikringen stjeler noe. Jeg har to nye 115 A batterier,så de burde tåle å trekke noen A en stund uten å droppe for mye. Når den først tenner virker den bra, men jeg har merket litt parafinlukt i det siste. Mulig det er den fra Jula som ikke er helt luktfri. Men uansett, bare jeg får ut den fordømte kontakta, så har den vel ikke vondt av en service. Men den så veldig ren, blank og fin ut på undersiden. Jeg har pentry nede i cabinen, så det er ikke alt for mye fuktighet der.

Link to post
Share on other sites

Spenningsfall i selve apparatet er det neppe, men sjekk ledningene for irr, sikringen skal være 15 A (irr?). Bruk gjerne litt kontaktspray på strømkontakten til kortet.

 

Den "fordømte" kontakta kan sitte litt. Løsner som regel med litt rigling, men det er også en liten mothake på den ene "lippa" som holder kontakten. Bruk et tynt skrujern så du lager en ørliten åpning - max 1 mm (vær forsiktig, den kan den brekke av). Lippa jeg snakker om er den som er nærmest viftehuset. Rigle-rigle-rigle, så kommer den. Smør med litt kontaktspray før du setter den tilbake.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...