jensemann2 Posted May 27, 2010 Share Posted May 27, 2010 Jeg har en seilbåt med jernkjøl og tenkte å sveise på en Zinkanode. Så var det en som sa dette ikke gikk fordi kjølen er av støpegods,stemmer det? Jeg vet at støpegods er vanskelig eller umulig å sveise med vanlig utstyr, men er kjølen støpt? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
TB2855 Posted May 27, 2010 Share Posted May 27, 2010 Hva med å borre å gjenge da? Quote Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Posted May 27, 2010 Share Posted May 27, 2010 Bare å sveise det, kan bruke billige enkle elektroder. Støpt gods er spøke å sveise på, men her vil det aldri bli så mykje varme at du ødelegger struktur av betydning, og heller ikkje så stor belastning at sveisen treng være "etter prosedyre" :-) Quote Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
jensemann2 Posted May 27, 2010 Author Share Posted May 27, 2010 (edited) Jeg har et MIg apparat med rørtråd. 135 Amp tror jeg det er. Vil det funke? Problemet er å finne anoder med stålfeste, de jeg så på idag hadde rustfri skinne og det går hvertfall ikke å sveise :p De var svakt magnetiske men jeg må vel prøve å få tak i anoder beregnet for å sveise på stålskrog. Edited May 27, 2010 by jensemann2 (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
FjordHT Posted May 27, 2010 Share Posted May 27, 2010 Jeg er av den oppfattelsen at dyktige sveisere kan lage greie sveiser i støypgods, men kan ikke si det sikkert. Kan kanskje være en ide å få en dyktig sveiser til å sveise fast en plate som fungerer slik at du kan bytte zink'en på den. Tror stavsveis er enklest hvis du skal sveise selv? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
blueline Posted May 27, 2010 Share Posted May 27, 2010 Har lest om flee som gjenger inn bolter som de skrur fast anode med. Det skal funke bra. Egentlig er det rart at det ikke er standard på en jernkjøl med anode. Alle stålbåter har jo anoder. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Posted May 27, 2010 Share Posted May 27, 2010 Sveise på? Hvorfor ikke borre hull i stedet? Husk at sinken må ha kontakt med jernet for at det skal funke. Slik kan det gjøres. Bor et hull og ha bolt igjennom. Quote Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
jensemann2 Posted May 27, 2010 Author Share Posted May 27, 2010 det var ikke dumt. Skal borre meg gjennom i akterkant. Kjølen har tydlige groper etter tæring så det er på sin plass med en anode der! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
lnjk Posted May 27, 2010 Share Posted May 27, 2010 Problemet er å finne anoder med stålfeste, de jeg så på idag hadde rustfri skinne og det går hvertfall ikke å sveise :p Hadde jeg sveist istedenfor bor/gjeng så ville jeg prøvd med rustbestandig tråd/pinner. Hadde trolig prøvd med 309 pinner. Det er mange ulike typer støpegods og ikke alle er like sveisbare. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Posted May 27, 2010 Share Posted May 27, 2010 Etter jeg fikk lagt nytt el-anlegg og fjernet alt av kabler til lensepumper og automatpumper fra kjølsvin har ikke vært rustangrep på kjølen. Bruker 2k primer på stål og ingen anode uansett kjøl har ca 6kvm overflate. Verste man kan finne på er å plassere budsjett utstyr under dørk, der prater jeg om lensepumpe nede i bunn på lensebrunn og billige nivobrytere med tvilsomme kabler. Quote http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts