jensemann2 Startet 27.Mai.2010 Del på Facebook Startet 27.Mai.2010 Jeg har en seilbåt med jernkjøl og tenkte å sveise på en Zinkanode. Så var det en som sa dette ikke gikk fordi kjølen er av støpegods,stemmer det? Jeg vet at støpegods er vanskelig eller umulig å sveise med vanlig utstyr, men er kjølen støpt? Sitér dette innlegget Link to post
TB2855 Svart 27.Mai.2010 Del på Facebook Svart 27.Mai.2010 Hva med å borre å gjenge da? Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
Sjeldenutpå Svart 27.Mai.2010 Del på Facebook Svart 27.Mai.2010 Bare å sveise det, kan bruke billige enkle elektroder. Støpt gods er spøke å sveise på, men her vil det aldri bli så mykje varme at du ødelegger struktur av betydning, og heller ikkje så stor belastning at sveisen treng være "etter prosedyre" :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
jensemann2 Svart 27.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2010 (redigert) Jeg har et MIg apparat med rørtråd. 135 Amp tror jeg det er. Vil det funke? Problemet er å finne anoder med stålfeste, de jeg så på idag hadde rustfri skinne og det går hvertfall ikke å sveise :p De var svakt magnetiske men jeg må vel prøve å få tak i anoder beregnet for å sveise på stålskrog. Redigert 27.Mai.2010 av jensemann2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 27.Mai.2010 Del på Facebook Svart 27.Mai.2010 Jeg er av den oppfattelsen at dyktige sveisere kan lage greie sveiser i støypgods, men kan ikke si det sikkert. Kan kanskje være en ide å få en dyktig sveiser til å sveise fast en plate som fungerer slik at du kan bytte zink'en på den. Tror stavsveis er enklest hvis du skal sveise selv? Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 27.Mai.2010 Del på Facebook Svart 27.Mai.2010 Har lest om flee som gjenger inn bolter som de skrur fast anode med. Det skal funke bra. Egentlig er det rart at det ikke er standard på en jernkjøl med anode. Alle stålbåter har jo anoder. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 27.Mai.2010 Del på Facebook Svart 27.Mai.2010 Sveise på? Hvorfor ikke borre hull i stedet? Husk at sinken må ha kontakt med jernet for at det skal funke. Slik kan det gjøres. Bor et hull og ha bolt igjennom. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
jensemann2 Svart 27.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2010 det var ikke dumt. Skal borre meg gjennom i akterkant. Kjølen har tydlige groper etter tæring så det er på sin plass med en anode der! Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 27.Mai.2010 Del på Facebook Svart 27.Mai.2010 Problemet er å finne anoder med stålfeste, de jeg så på idag hadde rustfri skinne og det går hvertfall ikke å sveise :p Hadde jeg sveist istedenfor bor/gjeng så ville jeg prøvd med rustbestandig tråd/pinner. Hadde trolig prøvd med 309 pinner. Det er mange ulike typer støpegods og ikke alle er like sveisbare. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 27.Mai.2010 Del på Facebook Svart 27.Mai.2010 Etter jeg fikk lagt nytt el-anlegg og fjernet alt av kabler til lensepumper og automatpumper fra kjølsvin har ikke vært rustangrep på kjølen. Bruker 2k primer på stål og ingen anode uansett kjøl har ca 6kvm overflate. Verste man kan finne på er å plassere budsjett utstyr under dørk, der prater jeg om lensepumpe nede i bunn på lensebrunn og billige nivobrytere med tvilsomme kabler. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.