Jump to content

Jotun finishing filler, påkrevd for godt resultat?

jensemann2

Recommended Posts

Jeg har tenkt å male skroget over vannlinjen (glassfiberbåt) med jotun 2-komponent. De anbefaler å bruke ett strøk antipest, deretter et strøk jotun Finishing filler som pusses helt jevnt, deretter antipest igjen også toppstrøk. Finishing filler koster 500 kr/literen!! Ja, du leste riktig.

Spørsmålet er om dette er påkrevd for et ok resultat? Jeg har sparklet de verste ripene med gelcoatfiller og slipt ned med 240 rondellskiver og pusset over lett med 400 og 600 papir (våtslipt). Men det er fortsall en del småriper som ikke lar seg rubbe ned. Vil antipesten fylle disse? Og er det mulig å slipe antipesten ned til en jevn overflate som gir et fint grunnlag for toppstrøket?

Med Jotun antipest under blir det helt tett da det er en epoksyprimer.

Er jo ikke noe uting det men det er ingen nye båter som er så tette.

hvorfor sliper du ikke bare ned disse ripene med finere papir?

800 /1200

er sikker på at det vil bli mye billigere og gi et like godt resultat...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

At det var i ren grunnings øyemed, slo meg ca.2 sekunder etter at jeg la inn svaret.

Det var det å tenke seg om litt før en skriver da :blush:

Men tviler vel egentlig på om du får antipesten til å dekke ripene.

De fleste av oss har vel en eller annen gang forsøkt trikset. Å skjule ugjevheter med maling.

Ytterst sjelden noe sucsess. Uansett om det gjelder hus/hytte eller båt.

Hvis det kun er snakk om noen småriper så kommer du vel veldig langt med en liter eller to.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Har akkurat tatt opp dette problemet med Jotun. De kunne fortelle at det ikke er nødvendig med finishing filler.

Så lenge en får mattslipt antipest med min 380 korning, og ikke slipt igjennom, er antipest helt ok og lakke på med high gloss/hard top (2-komp)

Har selv benyttet antipest som grunning på min 40 fots seilebåt, (malte 2 strok med antipest med rull)og har nå mattslipt hele skroget.

Lakkering vil skje i løpet av kommende uke (Med sprøyte)

Vil oppdatere min tråd om dette for de som måtte ha interesse

M

Redigert av JOO (see edit history)

hei, jeg også holder på med en selco 13. har en prosjekt tråd her på forumet en plass.. men nå har jeg slipt ned alt under vannlinjen helt inn til gelcoten. dette for å kunne se på/ fikse gamle skader.. også satt all den bunnsmørringen og tjæren som de hadde fått på så utrolig godt. gjor jobben med lammeler og kniv og varme!! nå har jeg lagt på et lag med topcot. du må passe på å bruke den topcoten som har voks i seg.. noe som eks. biltema sin ikke har. denne bygge og tetter veldig godt. tetter alt som heter humper og dumper og små riper. etter dette skal jeg legge hele 4 lag med jotun sin antispest. dette er mye tynnere enn topcoten. men det skal kun brukes under vannlinjen. der etter blir det bunnsmøring :)

ville vel kanskje trodd det beste for deg var å få bort alt også legge topcot som hadde voks i seg..

Fjerne ripene kun med pussing? Da må jeg jo slipe nesten helt inn til laminatet noen steder. KAn kanskje prøve å pusse bort de minste ripene men det vil uansett ta mange uker med jobbing hvis jeg skal bruke 800-1200 papir. Selv den minstehårstrå-ripe må vel vekk før toppstrøk?

Selv den minstehårstrå-ripe må vel vekk før toppstrøk?

Hvis du er så nøye på det at ingen uregelmessigheter tolereres, må de nok det. Er du som meg, som innser at båten uansett vil få nye riper hver gang den blir brukt, så går det veldig bra sånn som det er. Du vil sannsynligvis kunne se ripeen på svært kort hold, men så nært er det skjelden du studerer båten. Båter skal brukes, og da blir det et par småriper nå og da fra fendere og brygger. Ikke noe problem, i alle fall ikke større enn man selv gjør det til..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...