Pledd 74 Posted May 27, 2010 Share Posted May 27, 2010 Har en 12" jolle som nok er rundt 70 år.. Fikk den som liten gutt av en "gammel-onkel". Nå har jeg begynt å restaurere den så smått for prøve å bevare den. Har skrapt vekk alt av maling for å beholde den i ekte trefarge. To bor er i ferd med å byttes. Det jeg lurer på er om det finnes noe triks for å få vekk de siste restene av av hvit malingen, tynner og tørke-fille kanskje? Det er verst rundt klinke-spikerne + evt småsår / riper i treet.. Jeg vil ikke grafse mer enn nødvendig i treet. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Posted May 27, 2010 Share Posted May 27, 2010 Kan prøve malingsfjerner eller en blanding av kaustisk soda og tapetklister Quote Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
index Posted May 28, 2010 Share Posted May 28, 2010 (edited) Smør på Hydrogenperoksyd (kjøpes på apoteket), vent litt og påfør deretter ammoniakk oppå dette. Da koker alle fargerester ut av treet, sammen med evt. blåmann. Etterpå må du vaske grundig med store mengder vann for å få vekk restene av kjemikaliene.. Edited May 28, 2010 by index (see edit history) Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts