Jump to content

Dieselpriser, stor forskjell mellom landsdeler

litt peiling

Recommended Posts

Hvorfor er det så stor pris forskjell på drivstoff i de ulike landsdelene?

Ser at det er billigst i Møre og Romsdal, Hordaland og Rogaland. Mens Akershus og østfold er blandt de dyreste.

Enkelte steder i Møre koster dieselen i dag kr ca 6,20 pr/l. Mens Vollen i Asker har en liter pris på 9,99

Men tydelig at oljeselskapene prøver å suge ut mest der hvor det er flest folk.

Det er nok gjerne forhandlerne av drifstoff på Østlandet i form av marinaeiere og andre tilbydere som skrur opp prisen i forhold til de på Vestlandet, og ikke oljeselskapene. Stor etterspørsel gir høyere pris. Eller var det slik at mange tilbydere gir lavere pris? :giggle::wink:

I motsetning til drivstoff til båt, har ofte drivstoff til bil vært billigere på Østlandet enn på Vestlandet. Det underbygger min påstand om at det er tilbyderne av drivstoff til båt som skrur opp prisene, og ikke oljeselskapene.

Tror grådigheten deles mellom oljeselskapene og marinaeierene.

Har diskutert dette litt med noen marinaeiere. Flere har sagt at deres innkjøpspris ligger over de prisene man ofte kan tanke for på vestlandet.

Som vanlig må folk på det sentrale østlandet betale mest. Eiendomspriser, båtplasser, opplag etc....

Mvh. SAP

En av grunnene til at diesel er dyrere på sør og Østlandet i forhold til prisene på andre siden av fjella. Kan være at på vår side så er båtbruken mye mer sesongbetont. Marinaene har kun noen få sommer uker på seg for å tjene inn det de måtte ha av invisteringer. Mens i vest, tusler og går salget stort sett hele året. Uten at jeg på noen som helst måte vil forsvare den store forskjellen.

Er jo også en veldig stor forskjell på prisen her også.

Glomma bunkers drøye 7 kr. mens andre bikker 10 kr.

Jeg bruker gjerne diesel for 500 kr. for å "spare" 450 kr. Både for turens skyld, men ikke minst for å støtte de som holder moderate priser.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Persolig tror jeg det KUN skyldes marina-eierne.

Jeg driver transportfirma og ser store forskjeller selv i samme kommune. Helt opp til 1,50 pr/l. Dette blir fort noen penger når en fyller 800L/pr tank. Og da gjerne 3 ganger pr uke.

Derfor fyll ikke hos de med høyeste pris!!!

Det er helt sikkert mye i det Mariell skriver, men som jeg en gang lærte på handelsskolen: Prisen bestemmes av tilbud og etterspørsel. Men det er heller ikke nødvendigvis bare slik. "Grådighet" er også med i bilde her.

For vel 10 år siden, kanskje lenger siden, fylte jeg tanken på Fiskernes salgslag i Grimstad. Jeg rynket på nesen for kr 7,30/l for avgiftsfri. Guttungen ved pumpa sa at de måtte ta så mye, fordi de betalte kr 6.30 hos Shell. Noen dager senere ankom jeg Vrengensundet Nøtterøy. Sjokkerenede nok var prisen der kr 5,40.

Dette tilfelle viser at "tilbud og etterspørsel" og "grådighet" er det avgjørende. I Grimstad var det kun dette ene stedet. I Tønsberg, Tjøme og Nøtterøy var det flere.

Jeg blir likevel ikke helt klok på dette. For to år siden skulle jeg fylle diesel på Tjøme. Der betalte jeg nesten kr 12,-/l :confused: Men det villeste var i Grebbestad samme sommeren. Der var prisen oppe i over SEK kr 17,- :flag_sw:

Ting er ofte ikke så veldig komplisert. Så lenge vi båteiere betaler 12,80 for dieselen i Høllen vil prisen bli liggende der den ligger, og grådige eiere blir feitere og feitere. Dersom vi derimot ikke betaler 12,80 men drar et annet sted som er billigere, f.eks en trivelig liten pumpestasjon som Kuholmen Marina i Kristiansand som tar ca 8 kr, så regulerer dette seg selv. Det er derfor vi som bestemme prisene. Morsomt.

Redigert av Confusius (see edit history)
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...