Samui Posted May 28, 2010 Share Posted May 28, 2010 Om man får vann i øvre belgen mellom motor og drev vil da vannet trenge inn i gearet? Iflg. mekaniker fra Volvo så tetter drevet kun for at ikke olje skal lekke ut fra drevet, men ikke fra belgen og inn i drevet. På forhånd takk for gode svar. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
BjornLie Posted May 28, 2010 Share Posted May 28, 2010 Tetning mellom drev og belgside er fortrinnsvis for å unngå at olje skal trenge inn i belg. Har du tappet oljen fra drevet for kontroll? Er det antydning til mye vann? Hvis ikke bør det være bare å fylle opp med ny olje. Men en annen ting, hva med akslingen inn mot mot motor. Der er det et par lager som kan ta skade av en del sjøvann. Hva med knuten på overføringen mellom drev og motor? Quote SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Posted May 28, 2010 Share Posted May 28, 2010 Jeg har hatt vann i belg på et 280 drev som i hovedsak er likt oppbyggd som ditt 290. Jeg måtte skifte lager til mellomakslingen i svinghjulshuset og drivkutene men det kom ikke vann inn i selve drevet. I toppen av drevet på inngående aksling står det kun en simmering som er vendt inn mot drevet og hindrer at olje lekker ut. I mitt ilfelle så tettet denne godt nok "feil vei" slik at det heller ikke kom vann inn. Til sammenligning så står det på propellaksling to simmeringer som er montert hver sin retning. Den ytre skal hindre at vann komer inn og indre at olje lekker ut. Er du i tvil tapp av olja og sjekk om du har fått vann i drevet. Quote 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Samui Posted May 28, 2010 Author Share Posted May 28, 2010 Har vann i oljen på drevene. Vanskelig å si hvor mye, men oljen er grå-hvit. Bakgrunnen for spørsmålet er at vi hadde ett uhell med vann i motorrommet og at det kom vann over startermotorene. Dette vannet trengte inn i svinghjulskåpene via startere og videre til belgene og inn i drevene. Begge drevene var nyoverhalt av Volvo før uhellet. Måtte da åpne begge drevene og gjøre jobben på nytt. Det ble også skiftet lagre i svinghjulskåpe. Kryssene var iflg. Volvo ok. Det jeg lurer på er om drevet ikke tetter for vann som kommer fra belgen. Synest det var litt rart at drevene ikke var "vanntett" :-) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Posted May 28, 2010 Share Posted May 28, 2010 (edited) Det kan du godt si men den veien er det belgen som skal holde vannet borte. Hendelsesforløpet slik du beskriver er nok ikke usansynlig slik oppbygningen av disse drevene er. Men her synser jeg, har ingen egne erfaringer i den retning. Edited May 28, 2010 by SF (see edit history) Quote 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Samui Posted May 28, 2010 Author Share Posted May 28, 2010 Takk for gode svar. Da stryker jeg denne "klagen" til Volvo. Denne båten er utleie båt. Motor og drev får service av Volvo hver 100 t, ca hver 1,5 mnd. Ved de 2 siste servicene (etter uhell) har vi hatt enda mer problemer med vann i drev og belger. Begynner å få flere fakturaer med samme delene så må lage en oppsummering om hva vi gjør feil og ikke minst hva Volvo sine mekanikere gjør feil :-) Takker for ett seriøst godt forum. Lærer noe nytt ved hver pålogging. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Posted May 28, 2010 Share Posted May 28, 2010 Blir det ikke svært dyrt å ha utleiebåter med motorer/drev med 100t service intervall? Antok at båter som gikk i næring kjørte mye lengre intervall på service selv om produsent oppgir 100 eller 150 timer. Quote 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Samui Posted May 29, 2010 Author Share Posted May 29, 2010 Servicene er vel ikke det som koster mest da vi har gode avtaler med Volvo på deler og mekanikere. Når det gjelder service intervaller på denne type motor så virker det som Volvo ikke har helt bestemt seg helt ang. timer. Vi skifter olje på motor og gear hver 100 t. Etter 200 t skifter vi oljefilter, dieselfilter, luftfilter og kompressor olje. Det er også fint å sjekke drev og andre ting som er under vann hver hundre timer da man får oppdaget feil som kanskje ville endt i haveri før det skjer :-) Det som derimot koster er alle andre ting som går i stykker underveis og at båten blir stående på land i påvente av reperasjoner eller deler som må bestilles. Har vel funnet ut at neste båt skal være med aksling og større motorvolum. Har prøvd Volvo nå siden 2005 med D6 350 og denne med KAD42/43 og er vel ikke helt overbevist om det er kvalitet de selger, men helst prototyper som vi kunder kan teste ut for dem :-) Om det er så mye grønnere på andre siden av gjerde er jeg heller ikke sikker på når det gjelder motorer og drev i denne størrelsen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.