Jump to content

Vurderer kjøp av Fjord Weekender 24 med Peninsular 300hk diesel

Gnu

Recommended Posts

Som emnetittel sier, vurderer kjøp.

Fjord Weekender 24 med Peninsular 300hk diesel

Er det noen som har erfaringer med denne båt og motor? Er litt bekymret over forbruket på en slik motor? Motor er fra 1997 og båt fra 1974. Nytrekt salong.

Selger av båt melder om at gløding på motor ikke fungerer for øyeblikket og at han ikke får maxet den på turtall (dieselfilter?).

Alle svar mottaes med takk :)

Mvh

Gnu

Kjekk båt å sjå til iaffal ! Kjempefine til å være 70taller.

Kjenner ikkje peninsular, men med 300hk må det være rom for godt over 30 knop?

Turtal kan nok være groe/filter eller mekanisk. Gløding.....?

Håper andre kjenner denne motoren

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Søk litt på Peninsular her på forumet, det er en del meninger om denne motoren.

Fordelen i dette tilfellet er at den står i en forholdsvis liten båt og nok går ganske lett.

Står litt her:

https://baatplassen.no/i/index.php/topic/54735-noen-med-peninsular-erfaringer-her/page__p__756532__hl__peninsular__fromsearch__1entry756532

Båten er en gammel klassiker av godt merke, om det ikke har vært landkjenning eller annen skade må det være et trygt valg.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Nja, litt skeptisk. Hadde for 2-3 år tilbake en -03 mod og hadde endel styr med denne. Dog skal det sies at jeg hadde en vannlekasje som må kunne ta æren av noen av problemene.

Skiftet turbo, glødeplugger var hos meg nesten som forbruksvare og ble skiftet 2-3 ganger på de 3 årene jeg hadde båten. Disse var imidlertid lette å komme til og kostet "bare" kr 1'000,-

Jeg fikk beskjed om å styre klar eldre enn -03mod pga problemer med sprekk av blokk på de eldre :confused:

Ellers ville jeg hatt sjekket om det er en orginal marine motor eller om det er en "garasjemarinisert" bilmotor. Sistnevnte har bl.a. mindre bunnpanne og således mye mindre olje. Dette husker jeg ble advart mot å kjøpe..

Er sikkert gode motorer for de som funker, men jeg kjøper ikke båt med US v8 igjen :smash:

Etter hva jeg har erfart... vannskelig og selge båt med disse"starcraft" dieselene, Upålitlige,Sommer på verksted,tåler ikke bellastning over tid som de burde gjøre, Grusom gange, Kort og greit STYR UNNA. Men det er no meg :flag:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Edit; Har forresten fått svar fra selger at det er en orginal marinemotor levert fra GM, så det er vel ikke det værste man kunne få tak i? :) 1997 model, fabrikkny starter på den også.

GMC 6.2 og 6.5L V8 maskinene ble ikke levert som marinemotorer fra GM, ....disse er marinisert på etterhånd av Peninsular!

Derimot ble 8.2L levert som marinemotor... med GM marinisering...denne skulle erstatte de tyngre to-takter V6 maskinene (V6/53 i høyere og V6/71 i lavere Hk), men klarte aldri å oppnå samme driftssikkerhet som to-takterene.

Redigert av Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Tar jeg mye feil om disse motorene egentlig er ombygde V8-bensin-motorer?

GM bygde disse opprinnelig som V8 bensin som har gått i et utall digre 4-hjulstrekkere i USA,

men modifiserte motoren på et eller annet tidspunkt til diesel.

Dette at motoren ikke er bygget og dimensjonert for diesel fra grunnen,

skal være noe av forklaringen på mange av de mekaniske problemene som har fulgt denne motoren i ettertid.

Det samme gjelder mariniseringsutstyret.

Motoren er opprinnnelig bygget for driftsforhold i kjøretøy,

men har i ettertid fått påmontert utstyr for ekstern vannkjøling.

Når man ser denne motoren med mariniseringen ser det i mine øyne lite lekkert ut,

men det er kanskje bare øynene som ser.

Korriger meg om jeg tar feil.

Når selger i tillegg opplyser om at motoren ikke oppnår fullt turtall,

ville jeg være noe skeptisk til kjøpet.

Dersom det er tett filter, hvorfor er ikke dette skiftet tidligere? (koster noen få kroner).

Hva med øvrig vedlikehold hvis tette filtere ikke byttes?

Eller kanskje filtere er skiftet uten resultat, men brukes nå som en "rimelig" forklaring i salget?

Samme med glødepluggene. De koster ikke mye.

Hvilket forhold til vedlikehold har nåværende eier hatt på motoren når den selges med feil som burde være enkelt å "vedlikeholde" seg unna?

Og til sist:

Hva koster en båt?

Det du gav minus det du får solgt den for en gang i fremtiden?

Hvor lett blir den å selge videre med denne motoren?

Og til hvilken pris?

Redigert av Tilde (see edit history)

GM sin 5,7 liter bensinblokk med 4 boltet rammelageroverfall ble ombygget til diesel da den kom rundt 1980 en gang. Disse havarerte bigtime. Ble vel bedre med 6,2 liter som ikke var en bensinblokk etter hvert. Synes det er grusom hard gange i disse amerikanske vinkeljerndieselene. Ville ikke hatt dette i båten :nonod:

Redigert av Bartesam (see edit history)

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

GMC TORO-FLOW Diesel Maskinen var basert på en bensin maskin tidlig på 70 tallet. V6 og V8 maskiner, og to 10.2L V8 fant en ombord i Laguna 10M og 11.5M... med turbo... og de fikk aldri et godt rykte som marinemotorer...

Google DH637 + Toroflow, så finner dere mer informasjon...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Peninsularen har jo sittet ombord der i 13 år da, kan vel ikke være såå dårlig - eller har forrige eier overhalt den hvert år?

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Kan vel hende at den ikke har hatt noe hardt liv da siden den ikke har havarert. Ville uansett tenkt meg om med denne motoren i denne båten. En kollega på jobben har skrudd mye amerikansk diesel V8, og har ikke mye godt å si om dette. Greit nok i bil, men motoren har ikker noe i en båt å gjøre. :smiley:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...