Gnu Startet 28.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 28.Mai.2010 Som emnetittel sier, vurderer kjøp. Fjord Weekender 24 med Peninsular 300hk diesel Er det noen som har erfaringer med denne båt og motor? Er litt bekymret over forbruket på en slik motor? Motor er fra 1997 og båt fra 1974. Nytrekt salong. Selger av båt melder om at gløding på motor ikke fungerer for øyeblikket og at han ikke får maxet den på turtall (dieselfilter?). Alle svar mottaes med takk :) Mvh Gnu Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2010 Kjekk båt å sjå til iaffal ! Kjempefine til å være 70taller. Kjenner ikkje peninsular, men med 300hk må det være rom for godt over 30 knop? Turtal kan nok være groe/filter eller mekanisk. Gløding.....? Håper andre kjenner denne motoren Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
SF Svart 28.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2010 Søk litt på Peninsular her på forumet, det er en del meninger om denne motoren. Fordelen i dette tilfellet er at den står i en forholdsvis liten båt og nok går ganske lett. Står litt her: https://baatplassen.no/i/index.php/topic/54735-noen-med-peninsular-erfaringer-her/page__p__756532__hl__peninsular__fromsearch__1entry756532 Båten er en gammel klassiker av godt merke, om det ikke har vært landkjenning eller annen skade må det være et trygt valg. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
alfb Svart 28.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2010 Nja, litt skeptisk. Hadde for 2-3 år tilbake en -03 mod og hadde endel styr med denne. Dog skal det sies at jeg hadde en vannlekasje som må kunne ta æren av noen av problemene. Skiftet turbo, glødeplugger var hos meg nesten som forbruksvare og ble skiftet 2-3 ganger på de 3 årene jeg hadde båten. Disse var imidlertid lette å komme til og kostet "bare" kr 1'000,- Jeg fikk beskjed om å styre klar eldre enn -03mod pga problemer med sprekk av blokk på de eldre Ellers ville jeg hatt sjekket om det er en orginal marine motor eller om det er en "garasjemarinisert" bilmotor. Sistnevnte har bl.a. mindre bunnpanne og således mye mindre olje. Dette husker jeg ble advart mot å kjøpe.. Er sikkert gode motorer for de som funker, men jeg kjøper ikke båt med US v8 igjen Sitér dette innlegget Link to post
Gnu Svart 28.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2010 Ja det er min første båt, så hadde vert kjedelig med et skru-seg-ihjel-prosjekt. Man kan vel komme bort i mye rart på markedet. Skal prøve den etter helgen og ha med meg en båtkyndig så får en se hva det blir til :) Sitér dette innlegget Link to post
Gnu Svart 28.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2010 Edit; Har forresten fått svar fra selger at det er en orginal marinemotor levert fra GM, så det er vel ikke det værste man kunne få tak i? :) 1997 model, fabrikkny starter på den også. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 28.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2010 Søk og les litt om denne motoren. Synes man litt for ofte hører om mekaniske problemer og havarier med disse... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Thorlyn Svart 28.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2010 Etter hva jeg har erfart... vannskelig og selge båt med disse"starcraft" dieselene, Upålitlige,Sommer på verksted,tåler ikke bellastning over tid som de burde gjøre, Grusom gange, Kort og greit STYR UNNA. Men det er no meg Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Divemaster Svart 28.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2010 (redigert) Gnu skrev On 28.5.2010 at 18.42: Edit; Har forresten fått svar fra selger at det er en orginal marinemotor levert fra GM, så det er vel ikke det værste man kunne få tak i? :) 1997 model, fabrikkny starter på den også. GMC 6.2 og 6.5L V8 maskinene ble ikke levert som marinemotorer fra GM, ....disse er marinisert på etterhånd av Peninsular! Derimot ble 8.2L levert som marinemotor... med GM marinisering...denne skulle erstatte de tyngre to-takter V6 maskinene (V6/53 i høyere og V6/71 i lavere Hk), men klarte aldri å oppnå samme driftssikkerhet som to-takterene. Redigert 28.Mai.2010 av Divemaster (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Gnu Svart 29.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2010 Huff, ja jeg blir jo meget usikker når jeg leser erfaringer fra andre folk her... Har ikke lyst å kjøpe meg noe jeg blir sittende å skru på som sagt, og må legge ut en haug med penger. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 29.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2010 Amerikanske diesel vinkeljern har ikke de beste skussmål rundt seg. Vært en del havarier og annet rundt disse motorene. Hadde båten hatt en annnen motor ville det vært et sikkert valg Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Tilde Svart 29.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2010 (redigert) Tar jeg mye feil om disse motorene egentlig er ombygde V8-bensin-motorer? GM bygde disse opprinnelig som V8 bensin som har gått i et utall digre 4-hjulstrekkere i USA, men modifiserte motoren på et eller annet tidspunkt til diesel. Dette at motoren ikke er bygget og dimensjonert for diesel fra grunnen, skal være noe av forklaringen på mange av de mekaniske problemene som har fulgt denne motoren i ettertid. Det samme gjelder mariniseringsutstyret. Motoren er opprinnnelig bygget for driftsforhold i kjøretøy, men har i ettertid fått påmontert utstyr for ekstern vannkjøling. Når man ser denne motoren med mariniseringen ser det i mine øyne lite lekkert ut, men det er kanskje bare øynene som ser. Korriger meg om jeg tar feil. Når selger i tillegg opplyser om at motoren ikke oppnår fullt turtall, ville jeg være noe skeptisk til kjøpet. Dersom det er tett filter, hvorfor er ikke dette skiftet tidligere? (koster noen få kroner). Hva med øvrig vedlikehold hvis tette filtere ikke byttes? Eller kanskje filtere er skiftet uten resultat, men brukes nå som en "rimelig" forklaring i salget? Samme med glødepluggene. De koster ikke mye. Hvilket forhold til vedlikehold har nåværende eier hatt på motoren når den selges med feil som burde være enkelt å "vedlikeholde" seg unna? Og til sist: Hva koster en båt? Det du gav minus det du får solgt den for en gang i fremtiden? Hvor lett blir den å selge videre med denne motoren? Og til hvilken pris? Redigert 29.Mai.2010 av Tilde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 29.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2010 (redigert) GM sin 5,7 liter bensinblokk med 4 boltet rammelageroverfall ble ombygget til diesel da den kom rundt 1980 en gang. Disse havarerte bigtime. Ble vel bedre med 6,2 liter som ikke var en bensinblokk etter hvert. Synes det er grusom hard gange i disse amerikanske vinkeljerndieselene. Ville ikke hatt dette i båten Redigert 29.Mai.2010 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Divemaster Svart 29.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2010 GMC TORO-FLOW Diesel Maskinen var basert på en bensin maskin tidlig på 70 tallet. V6 og V8 maskiner, og to 10.2L V8 fant en ombord i Laguna 10M og 11.5M... med turbo... og de fikk aldri et godt rykte som marinemotorer... Google DH637 + Toroflow, så finner dere mer informasjon... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Fru Jacobsen Svart 29.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2010 Peninsularen har jo sittet ombord der i 13 år da, kan vel ikke være såå dårlig - eller har forrige eier overhalt den hvert år? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Bartesam Svart 29.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2010 Kan vel hende at den ikke har hatt noe hardt liv da siden den ikke har havarert. Ville uansett tenkt meg om med denne motoren i denne båten. En kollega på jobben har skrudd mye amerikansk diesel V8, og har ikke mye godt å si om dette. Greit nok i bil, men motoren har ikker noe i en båt å gjøre. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
tkb Svart 29.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2010 Enig i det,men 7,3 D-Tronic er vel en brukbar motor. Sitér dette innlegget Link to post
Dekken Svart 29.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2010 Ligg unna amerikanske dieselmotorer med midre de heter Cat eller Cummins. Hvorfor ikke kjøpe en 24 weekender med volvo bensin 6er ligger jo en der på finn til 75000. byr du 65 så får du den sikkert...God båt (kjenner til den) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.