Jump to content

har jeg stor nok dynamo i forhold til batteribank?

GeirV

Recommended Posts

Hei,

jeg har en VP MD21B med en dynamo som yter 240W i henhold til brukerveiledningen. videre har jeg 12 V anlegg. Dette tilsier vel at dynamoen yter 20 A. Batteribanken består av 2 stk forbruksbatterier, hver på 110Ah, samt et startbatteri på 60 Ah. Nå blander jeg sammen litt A og Ah her, men jeg leste et sted at det er en tommelfingerregel som tilsier at forbruksbanken bør være 3 ganger større enn dynamoens kapasitet. Dvs at jeg i henhold til tommelfingerregelen bør ha en dynamo på 55A evt 70A dersom man tar med lading av startbatteriet også. Nå vil jeg jo anta, slik det er beskrevet flere steder i ulike tråder som vedrører strøm ombord og lading, at dersom man har en liten dynamo, vil det (kun) ta lengre tid å lade batteriene enn dersom man har en dynamo med mer kapasitet. Allikevel spør jeg: Kan evt dynamoen eller batteriene ta skade på noen måte? Høres litt rart ut for meg hvis det skulle være tilfellet....noen kommentarer? noen som har hørt om den nevnte regelen? Hva er årsaken til en slik regel?

Problemet med for liten dynamo er som du selv sier at oppladingen tar lengre tid enn nødvendig. En annen sak er om dynamoen din VIRKELIG yter 240W/20A? Har den integrert regulator uten senseledning til batteriet kan jeg garantere at ytelsen ligger LANGT under de 240W som den er merket med...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

20A høres litt lite ut, men alt kommer an på ditt kjøremønster og mulighet for å lade batteriene i havna.

Ingen ting går i stykker, ladingen tar bare litt lengre tid.

Dersom du trekker inntil 100A av batteribanken din (større uttrekk enn dette vil skade batteriene),

betyr det at du må kjøre motoren i 5-8 timer i etterkant for å fylle opp igjen.

(Topplading tar alltid lenger tid fordi ladestrømmen går ned på slutten av ladeforløpet).

Alternativt kan du lade via landstrømslader på brygga,

eller kjøpe et solcellepanel som sakte men sikkert topper batteribanken når båten ikke er i bruk.

Men det enkleste er jo å ha en dynamo med litt kapasitet, og med det mener jeg i størrelse 70-90A hvis motoren drar dette greit.

Like viktig som kapasiteten i antall ampere på dynamo, er spenningen den kan levere.

Dette skal være 14,4 volt. Leverer den mindre enn dette, hjelper det ikke hvor stor dynamo du setter inn.

Sjekk derfor også dette med et voltmeter direkte på batteriene.

Du finner mye stoff om dette her på forumet hvis du søker litt.

Joda, dynamoen leverer 14,4 V ladespenning. Bruker også BEP laderegulator. Men det er dette med ladetiden da. Når vi ligger i uthavn, tar kjøleskapet mye av strømmen. Ser at det går noen timer før batteriene nærmer seg 80 - 90 % av kapasiteten igjen...Vurderer å bytte motor om et års tid, så jeg er litt usikker på om jeg skal investere i ny dynamo. Mulig at dynamoen ikke leverer så mye som 20 A engang, men jeg bor rett ved brygga der båten ligger (ikke strøm på brygga), og kan ta opp batteriene fra tid til annen for topplading.

Etter ei natt med kjøleskap på + litt lys, tar det rundt 4-5 timer før spenningen når 14,4 volt. Det skal sies at erfaringene er fra fjoråret, og jeg har kjøpt nye forbruksbatterier for i år. Båten + kjøleskapet er fra 1982 (ihvertfall båten, tipper kjølen er er fra samme tid).

Hei

Syns det tok lang tid før spenningen på batteri kom opp i 14.4 volt.

En enkel prøve du kan ta er å sjekke spenningen når batteri er utladet og dynamo skal toppe battteri.

La oss si slik du beskriver at etter en helg med kjøleskap og lys tar du noe målinger med ett voltmeter.

Først måler du spenning direkte på + uttak og - uttak på dynamo. Så måler du spenning på + og - på batteri. Disse to målingene bør være nesten like.

Grunnen til at jeg tar opp dette er at jeg har hatt noen båter og alle har stort spenningsfall mellom dynamo og batteri. Årsakene har vært for liten kabel fra dynamo til starter selv om denne bare er 0.5 meter. En annen årsak har vært for dårlig hovedbryter. Husk jord må også være god og riktig dimmensjonert.

Smaapala

Jeg er ikke nødvendigvis enig med Smaapala her, det som er viktig er at du har 14,4 på batteripolene. Har du f.eks diodeskiller og litt tap i kabler vil du gjerne måle 15-16V på dynamo når du har en ekstern regulator som jeg forstår du har.

Om du skal investere i en ny dynamo kommer jo litt an på bruksmønsteret ditt også. Ligger du lenge ute av gangen, slik at du må lade flere ganger ila. turen, så taler det for ny dynamo. Er i tillegg favorittstedet ditt mindre enn ladetiden du trenger 4-5 timer unna, så taler det igjen for ny dynamo. Hadde jeg vært i dine sko, hadde jeg dog ikke vært i tvil. Hvis du allerede har en ekstern laderegulator, så kan du kjøpe en enkel og billig dynamo til et sted mellom 1 og 2 båtpenger. Jeg kjøpte min hos www.importex.no sist og det fungerte helt fint.

www.leahnis.net

Litt snaue kabler fra dynamo til batteri og en regulator som regulerer etter dynamospenningen og ikke batterispenningen er en sikker og helt vanlig metode for å få dynamoen til å gjøre en dårlig jobb. Uansett hvilken dynamo du har eller kjøper så sørg for at den regulerer etter batterispenningen :smash: :smash: :smash:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Hei,

jeg har en VP MD21B med en dynamo som yter 240W i henhold til brukerveiledningen. videre har jeg 12 V anlegg. Dette tilsier vel at dynamoen yter 20 A. Batteribanken består av 2 stk forbruksbatterier, hver på 110Ah, samt et startbatteri på 60 Ah. Nå blander jeg sammen litt A og Ah her, men jeg leste et sted at det er en tommelfingerregel som tilsier at forbruksbanken bør være 3 ganger større enn dynamoens kapasitet. Dvs at jeg i henhold til tommelfingerregelen bør ha en dynamo på 55A evt 70A dersom man tar med lading av startbatteriet også. Nå vil jeg jo anta, slik det er beskrevet flere steder i ulike tråder som vedrører strøm ombord og lading, at dersom man har en liten dynamo, vil det (kun) ta lengre tid å lade batteriene enn dersom man har en dynamo med mer kapasitet. Allikevel spør jeg: Kan evt dynamoen eller batteriene ta skade på noen måte? Høres litt rart ut for meg hvis det skulle være tilfellet....noen kommentarer? noen som har hørt om den nevnte regelen? Hva er årsaken til en slik regel?

Som det ble nevnt senere i denne tråden så må du gå ut i fra at spenningen over dynamoen er 14,4 V.

Om det står på dynamoen at den har en effekt på 240 W per time, finner du strømmen (Amperen) per time ved å dele 240W på 14,4 V = 16,7 Ah

Enig med flere andre her at det høres snaut ut, dog jeg selv har dynastarter som lover å levere 11 Ah, men ekstra dynamo er snart under oppseiling :smiley:

Som det ble nevnt senere i denne tråden så må du gå ut i fra at spenningen over dynamoen er 14,4 V.

Nei, du må gå ut fra at det er 14,4 volt spenning målt på batteriene.

Det betyr at utspenningen på dynamo gjerne må være godt over 15 volt hvis det er tap i kabler, brytere eller skilledioder på vei til batteribanken.

Det er kun spenningen på batteriene som er interessant.

Dynamoen må yte det som skal til for at batteriet skal skal motta 14,4 volt målt på polene.

GeirV oppgir at han har en BEP Laderegulator, så da tolker jeg det slik at denne har senseledning på batteribanken,

og at dynamoen leverer det den skal målt på batteribanken.

Har den ikke senseledning, men leverer 14,4 volt på dynamo, er antagelig spenningen for lav på batteribanken.

Iht. VPs produktbulletiner som kan lastes ned ved å skrive inn "MD21B" her så har MD21B enten en 35A/420W eller en 50A/600W dynamo med intern regulator (så sant den er original da). Den ser _ikke_ ut til å ha ekstern senseledning som senere "Valeo"-dynamoer fra VP har. Hvis ikke "BEP-regulatoren" regulerer etter spenning på batteriene så er det kanskje en god ide å ordne dette slik SveinHa er inne på.

Redigert av Fantino (see edit history)

Hei Lanber

Å kjøre en stor batteri bank helt ned å starte opp å la gå på litt over tomgang en halvtime er en noe uheldig fremgangsmåte.

Vekselstrømsdynamoens egenskap er at den kan levere maks strøm ved lavt turtall på motor. Da kommer en annen ting inn i bildet. Kjøling av dynamo. Derfor bør du legge ifra og kjøre motor med høyere turtall slik at vifta på dynamo får peist skikkelig med luft igjennom dynamo.

Nå vet jeg at det kan finnes tempføler på dynamoer men vanligvis ikke på standard dynamoer.

Smaapala

Na kommer jeg litt utenfor det trådstarter egentlig spør om, men men. Dra til en lokal bilopphugger å let etter dynamoer på gamle saaber. Der står bosch-dynamoer med uttakbar laderegulator. Passer perfekt inn på motoren. Er du heldig og hvis du demonterer den selv, får du den sikkert for under 500-lappen. Billig investering, og ny regulator til de fleste dynamoer av denne typen ligger rundt 300-lappen. Disse dynamoene utgjør 50A. Har selv gjort akkurat dette pga liten effekt fra original dynamo, og kom vel så billig ut av problemet. Lykke til :cheers_wine: Nb . Har samma motor som deg..

Redigert av AndreHugo (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...