GeirV Posted May 28, 2010 Share Posted May 28, 2010 Hei, jeg har en VP MD21B med en dynamo som yter 240W i henhold til brukerveiledningen. videre har jeg 12 V anlegg. Dette tilsier vel at dynamoen yter 20 A. Batteribanken består av 2 stk forbruksbatterier, hver på 110Ah, samt et startbatteri på 60 Ah. Nå blander jeg sammen litt A og Ah her, men jeg leste et sted at det er en tommelfingerregel som tilsier at forbruksbanken bør være 3 ganger større enn dynamoens kapasitet. Dvs at jeg i henhold til tommelfingerregelen bør ha en dynamo på 55A evt 70A dersom man tar med lading av startbatteriet også. Nå vil jeg jo anta, slik det er beskrevet flere steder i ulike tråder som vedrører strøm ombord og lading, at dersom man har en liten dynamo, vil det (kun) ta lengre tid å lade batteriene enn dersom man har en dynamo med mer kapasitet. Allikevel spør jeg: Kan evt dynamoen eller batteriene ta skade på noen måte? Høres litt rart ut for meg hvis det skulle være tilfellet....noen kommentarer? noen som har hørt om den nevnte regelen? Hva er årsaken til en slik regel? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Posted May 28, 2010 Share Posted May 28, 2010 Problemet med for liten dynamo er som du selv sier at oppladingen tar lengre tid enn nødvendig. En annen sak er om dynamoen din VIRKELIG yter 240W/20A? Har den integrert regulator uten senseledning til batteriet kan jeg garantere at ytelsen ligger LANGT under de 240W som den er merket med... Quote Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
TideRace Posted May 28, 2010 Share Posted May 28, 2010 20A høres litt lite ut, men alt kommer an på ditt kjøremønster og mulighet for å lade batteriene i havna. Ingen ting går i stykker, ladingen tar bare litt lengre tid. Dersom du trekker inntil 100A av batteribanken din (større uttrekk enn dette vil skade batteriene), betyr det at du må kjøre motoren i 5-8 timer i etterkant for å fylle opp igjen. (Topplading tar alltid lenger tid fordi ladestrømmen går ned på slutten av ladeforløpet). Alternativt kan du lade via landstrømslader på brygga, eller kjøpe et solcellepanel som sakte men sikkert topper batteribanken når båten ikke er i bruk. Men det enkleste er jo å ha en dynamo med litt kapasitet, og med det mener jeg i størrelse 70-90A hvis motoren drar dette greit. Like viktig som kapasiteten i antall ampere på dynamo, er spenningen den kan levere. Dette skal være 14,4 volt. Leverer den mindre enn dette, hjelper det ikke hvor stor dynamo du setter inn. Sjekk derfor også dette med et voltmeter direkte på batteriene. Du finner mye stoff om dette her på forumet hvis du søker litt. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirV Posted May 28, 2010 Author Share Posted May 28, 2010 Joda, dynamoen leverer 14,4 V ladespenning. Bruker også BEP laderegulator. Men det er dette med ladetiden da. Når vi ligger i uthavn, tar kjøleskapet mye av strømmen. Ser at det går noen timer før batteriene nærmer seg 80 - 90 % av kapasiteten igjen...Vurderer å bytte motor om et års tid, så jeg er litt usikker på om jeg skal investere i ny dynamo. Mulig at dynamoen ikke leverer så mye som 20 A engang, men jeg bor rett ved brygga der båten ligger (ikke strøm på brygga), og kan ta opp batteriene fra tid til annen for topplading. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
nab Posted May 28, 2010 Share Posted May 28, 2010 Hei. Har du målt hvor lang tid det tar før batterispenningen er oppe i 14,4V? Når spenningen er 14,4V så får batteriene så mye "mat" som de klarer å "spise", og da hjelper det ikke med større dynamo. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirV Posted May 28, 2010 Author Share Posted May 28, 2010 Etter ei natt med kjøleskap på + litt lys, tar det rundt 4-5 timer før spenningen når 14,4 volt. Det skal sies at erfaringene er fra fjoråret, og jeg har kjøpt nye forbruksbatterier for i år. Båten + kjøleskapet er fra 1982 (ihvertfall båten, tipper kjølen er er fra samme tid). Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Smaapala Posted May 28, 2010 Share Posted May 28, 2010 Hei Syns det tok lang tid før spenningen på batteri kom opp i 14.4 volt. En enkel prøve du kan ta er å sjekke spenningen når batteri er utladet og dynamo skal toppe battteri. La oss si slik du beskriver at etter en helg med kjøleskap og lys tar du noe målinger med ett voltmeter. Først måler du spenning direkte på + uttak og - uttak på dynamo. Så måler du spenning på + og - på batteri. Disse to målingene bør være nesten like. Grunnen til at jeg tar opp dette er at jeg har hatt noen båter og alle har stort spenningsfall mellom dynamo og batteri. Årsakene har vært for liten kabel fra dynamo til starter selv om denne bare er 0.5 meter. En annen årsak har vært for dårlig hovedbryter. Husk jord må også være god og riktig dimmensjonert. Smaapala Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Frehau Posted May 29, 2010 Share Posted May 29, 2010 Jeg er ikke nødvendigvis enig med Smaapala her, det som er viktig er at du har 14,4 på batteripolene. Har du f.eks diodeskiller og litt tap i kabler vil du gjerne måle 15-16V på dynamo når du har en ekstern regulator som jeg forstår du har. Om du skal investere i en ny dynamo kommer jo litt an på bruksmønsteret ditt også. Ligger du lenge ute av gangen, slik at du må lade flere ganger ila. turen, så taler det for ny dynamo. Er i tillegg favorittstedet ditt mindre enn ladetiden du trenger 4-5 timer unna, så taler det igjen for ny dynamo. Hadde jeg vært i dine sko, hadde jeg dog ikke vært i tvil. Hvis du allerede har en ekstern laderegulator, så kan du kjøpe en enkel og billig dynamo til et sted mellom 1 og 2 båtpenger. Jeg kjøpte min hos www.importex.no sist og det fungerte helt fint. Quote www.leahnis.net Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Posted May 29, 2010 Share Posted May 29, 2010 Litt snaue kabler fra dynamo til batteri og en regulator som regulerer etter dynamospenningen og ikke batterispenningen er en sikker og helt vanlig metode for å få dynamoen til å gjøre en dårlig jobb. Uansett hvilken dynamo du har eller kjøper så sørg for at den regulerer etter batterispenningen :smash: Quote Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Posted May 29, 2010 Share Posted May 29, 2010 Hadde du hatt en større dynamo på rndt 90A, så hadde nok ladespenningen vært 14,4V med en gang. Er i alle fall det i båten min, og den har 2X110Ah forbruk og 75Ah til start Quote Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
jfw69 Posted May 29, 2010 Share Posted May 29, 2010 Hei, jeg har en VP MD21B med en dynamo som yter 240W i henhold til brukerveiledningen. videre har jeg 12 V anlegg. Dette tilsier vel at dynamoen yter 20 A. Batteribanken består av 2 stk forbruksbatterier, hver på 110Ah, samt et startbatteri på 60 Ah. Nå blander jeg sammen litt A og Ah her, men jeg leste et sted at det er en tommelfingerregel som tilsier at forbruksbanken bør være 3 ganger større enn dynamoens kapasitet. Dvs at jeg i henhold til tommelfingerregelen bør ha en dynamo på 55A evt 70A dersom man tar med lading av startbatteriet også. Nå vil jeg jo anta, slik det er beskrevet flere steder i ulike tråder som vedrører strøm ombord og lading, at dersom man har en liten dynamo, vil det (kun) ta lengre tid å lade batteriene enn dersom man har en dynamo med mer kapasitet. Allikevel spør jeg: Kan evt dynamoen eller batteriene ta skade på noen måte? Høres litt rart ut for meg hvis det skulle være tilfellet....noen kommentarer? noen som har hørt om den nevnte regelen? Hva er årsaken til en slik regel? Som det ble nevnt senere i denne tråden så må du gå ut i fra at spenningen over dynamoen er 14,4 V. Om det står på dynamoen at den har en effekt på 240 W per time, finner du strømmen (Amperen) per time ved å dele 240W på 14,4 V = 16,7 Ah Enig med flere andre her at det høres snaut ut, dog jeg selv har dynastarter som lover å levere 11 Ah, men ekstra dynamo er snart under oppseiling Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Tilde Posted May 29, 2010 Share Posted May 29, 2010 Som det ble nevnt senere i denne tråden så må du gå ut i fra at spenningen over dynamoen er 14,4 V. Nei, du må gå ut fra at det er 14,4 volt spenning målt på batteriene. Det betyr at utspenningen på dynamo gjerne må være godt over 15 volt hvis det er tap i kabler, brytere eller skilledioder på vei til batteribanken. Det er kun spenningen på batteriene som er interessant. Dynamoen må yte det som skal til for at batteriet skal skal motta 14,4 volt målt på polene. GeirV oppgir at han har en BEP Laderegulator, så da tolker jeg det slik at denne har senseledning på batteribanken, og at dynamoen leverer det den skal målt på batteribanken. Har den ikke senseledning, men leverer 14,4 volt på dynamo, er antagelig spenningen for lav på batteribanken. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Posted May 29, 2010 Share Posted May 29, 2010 Viktig med godt tverrsnitt på kablene mellom dynamo og batteribank. Jeg hadde 16mm2 i snekka, hele veien gjennom skillerele til respektive banker, og hadde aldri plager med lading etter at jeg gjorde denne jobben med kabler, skikkelig regulator og skillerele som tåler godt med strøm(A) Quote Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Posted May 29, 2010 Share Posted May 29, 2010 (edited) Iht. VPs produktbulletiner som kan lastes ned ved å skrive inn "MD21B" her så har MD21B enten en 35A/420W eller en 50A/600W dynamo med intern regulator (så sant den er original da). Den ser _ikke_ ut til å ha ekstern senseledning som senere "Valeo"-dynamoer fra VP har. Hvis ikke "BEP-regulatoren" regulerer etter spenning på batteriene så er det kanskje en god ide å ordne dette slik SveinHa er inne på. Edited May 29, 2010 by Fantino (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Lanber Posted May 30, 2010 Share Posted May 30, 2010 Jeg kjørte mine 2x135ah forbruksbatterier ganske så langt ned her ei helg tidlig i år, hadde varme og kjøleskap igang hele helga. Startet opp 1/2t før vi skulle dra og da gikk det ei god stund før jeg fikk spenning opp på 14V og det luktet svidd fra dynamoen. Har standard 115A dynamo. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Smaapala Posted May 30, 2010 Share Posted May 30, 2010 Hei Lanber Å kjøre en stor batteri bank helt ned å starte opp å la gå på litt over tomgang en halvtime er en noe uheldig fremgangsmåte. Vekselstrømsdynamoens egenskap er at den kan levere maks strøm ved lavt turtall på motor. Da kommer en annen ting inn i bildet. Kjøling av dynamo. Derfor bør du legge ifra og kjøre motor med høyere turtall slik at vifta på dynamo får peist skikkelig med luft igjennom dynamo. Nå vet jeg at det kan finnes tempføler på dynamoer men vanligvis ikke på standard dynamoer. Smaapala Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
AndreHugo Posted May 30, 2010 Share Posted May 30, 2010 (edited) Na kommer jeg litt utenfor det trådstarter egentlig spør om, men men. Dra til en lokal bilopphugger å let etter dynamoer på gamle saaber. Der står bosch-dynamoer med uttakbar laderegulator. Passer perfekt inn på motoren. Er du heldig og hvis du demonterer den selv, får du den sikkert for under 500-lappen. Billig investering, og ny regulator til de fleste dynamoer av denne typen ligger rundt 300-lappen. Disse dynamoene utgjør 50A. Har selv gjort akkurat dette pga liten effekt fra original dynamo, og kom vel så billig ut av problemet. Lykke til Nb . Har samma motor som deg.. Edited May 30, 2010 by AndreHugo (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.