Frehau Posted May 28, 2010 Share Posted May 28, 2010 (edited) En kollega har nylig kjøpt en båt med twin 73 installasjon. Under jomfruturen gikk alt fint på marsfart. Nesten fremme dro de til full gass med det resultat at den ene motoren mistet turtall etter etter ca. 30 sek. Slakket av, åpnet luker og det kommer masse røyk. Først da kommer alarmen for høy temperatur. Ut med motor, og det viser seg at det ene stempelet var smeltet i topp, og sylinderforing sprukket. Det kan jo være mange grunner til at dette har skjedd, men mitt spørsmål er om dette har skjedd med andre og om det er kjente svakheter? Det er jo litt viktig å finne bakenforliggende grunn, slik at man ikke bare skifter delene og så skjer det samme igjen.. Edited May 28, 2010 by Frehau (see edit history) Quote www.leahnis.net Link to post Share on other sites More sharing options...
Thorlyn Posted May 28, 2010 Share Posted May 28, 2010 (edited) Skjæring på 1 eller flere syl på motorer har ofte skyltes manglene kjøling av stempel. Kjølingen av dette skjer ved at det sprutes olje opp under stempel. Denne underspylingen har på noen motorer gått tett grunnet avlæiringer i oljen som igjen tetter undersyling med dertil varmgang og skjæring. Avlæringene kommer ofte av slurvete oljeskift samt at båter i denne størrelse ofte blir kjørt "sure" på lavt turtall over lang tid med dertil koksing.. Hvem har vel ikke hørt om ungdommen som kjøper en bestemorkjørt bil med dertil havari etter en uke?? Desverre så blir veldig mange båter "daukjørt" i mange år for så og få ny eier som liker og kanskje marsje på normalt turtall... med dertil "normal" temperatur som igjen medfører at koksen løsner og blir tatt med rundt i system. Edited May 28, 2010 by Thorlyn (see edit history) Quote Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Posted May 28, 2010 Share Posted May 28, 2010 Ikke ofte man hører om havarier på 60 og 70 motorer. Disse er kjent for å være ordentlige steinknusere. Selv 20 - 30 år gamle motorer virker å gå å gå. Som Thorlyn skriver er tette underspylingsdyser en plausibel årsak, men da er det i så fall mulig at det blitt slurvet med olje og filterskift. Varmgang er også mulig, men da burde alarmen gått før det ble fare på ferde. Dog ikke mange sekundene å gjøre det på når motor går med høy eller full belastning. 73 er vel +- 10 år gamle. Hva er årgang og gangtid på motorene? Quote Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Frehau Posted May 29, 2010 Author Share Posted May 29, 2010 (edited) Årsmodell 1999, gangtimer: 460. Og med så få timer, høres jo bestemorkjøring fornuftig ut. De hadde dog hatt marsjfart i ca. en time før fullt pådrag. Edited May 29, 2010 by Frehau (see edit history) Quote www.leahnis.net Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.