Frehau Startet 28.Mai.2010 Del på Facebook Startet 28.Mai.2010 (redigert) En kollega har nylig kjøpt en båt med twin 73 installasjon. Under jomfruturen gikk alt fint på marsfart. Nesten fremme dro de til full gass med det resultat at den ene motoren mistet turtall etter etter ca. 30 sek. Slakket av, åpnet luker og det kommer masse røyk. Først da kommer alarmen for høy temperatur. Ut med motor, og det viser seg at det ene stempelet var smeltet i topp, og sylinderforing sprukket. Det kan jo være mange grunner til at dette har skjedd, men mitt spørsmål er om dette har skjedd med andre og om det er kjente svakheter? Det er jo litt viktig å finne bakenforliggende grunn, slik at man ikke bare skifter delene og så skjer det samme igjen.. Redigert 28.Mai.2010 av Frehau (see edit history) Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
Thorlyn Svart 28.Mai.2010 Del på Facebook Svart 28.Mai.2010 (redigert) Skjæring på 1 eller flere syl på motorer har ofte skyltes manglene kjøling av stempel. Kjølingen av dette skjer ved at det sprutes olje opp under stempel. Denne underspylingen har på noen motorer gått tett grunnet avlæiringer i oljen som igjen tetter undersyling med dertil varmgang og skjæring. Avlæringene kommer ofte av slurvete oljeskift samt at båter i denne størrelse ofte blir kjørt "sure" på lavt turtall over lang tid med dertil koksing.. Hvem har vel ikke hørt om ungdommen som kjøper en bestemorkjørt bil med dertil havari etter en uke?? Desverre så blir veldig mange båter "daukjørt" i mange år for så og få ny eier som liker og kanskje marsje på normalt turtall... med dertil "normal" temperatur som igjen medfører at koksen løsner og blir tatt med rundt i system. Redigert 28.Mai.2010 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
sap_2000 Svart 28.Mai.2010 Del på Facebook Svart 28.Mai.2010 Ikke ofte man hører om havarier på 60 og 70 motorer. Disse er kjent for å være ordentlige steinknusere. Selv 20 - 30 år gamle motorer virker å gå å gå. Som Thorlyn skriver er tette underspylingsdyser en plausibel årsak, men da er det i så fall mulig at det blitt slurvet med olje og filterskift. Varmgang er også mulig, men da burde alarmen gått før det ble fare på ferde. Dog ikke mange sekundene å gjøre det på når motor går med høy eller full belastning. 73 er vel +- 10 år gamle. Hva er årgang og gangtid på motorene? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Frehau Svart 29.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2010 (redigert) Årsmodell 1999, gangtimer: 460. Og med så få timer, høres jo bestemorkjøring fornuftig ut. De hadde dog hatt marsjfart i ca. en time før fullt pådrag. Redigert 29.Mai.2010 av Frehau (see edit history) Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.