Jump to content

Mercury 60 4-takt. 2004 mod, mangler kontrollstråle

Vidar99

Recommended Posts

Jeg har kjøpt meg en båt med denne motoren. Hvor lang tid tar det før kontrollstrålen av kjølevannet begynner å sprute?

I går hadde jeg motoren i gang i 50 minutter men ingen stråle. Motoren virker ikke overopphetet og det kommer heller ingen bip signaler om det.

Kan motoren få kjøling selv om ikke kontrollstrålen ut eksosen ser ut til å virke?

Noen ideer hva jeg bør gjøre?

Jeg tenker på 2 muligheter.

Enten er er det tett i eller før kontrollstråledysen eller så har en eller flere blader på impelleren gått slik at den pumper med redusert kapasitet. Siden du ikke får alarm kan det hende den pumper nok til tilstrekkelig kjøling, men ikke nok til å presse vannet ut til kontrollstrålen.

Man kan ofte se det samme når man kjører motoren på land med hageslange og "øreklokker" som ikke tetter tilstrekkelig. Plasserer man øreklokkene bedre (bedre tetting) eller kjører motoren i sjøen kommer da kontrollstrålen tilbake.

Jeg hadde prøvd og stake litt opp i dysen. Om ikke det hjelper ville jeg kikket på impelleren.

Edited by sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

takk for hurtig svar!! Når motoren "ikke går" har jeg blåst in i eksosen og da kan jeg blåse luft ned og det bobler i vannet ut der som vannintaket er.

Dette tyder vell på at det ikke er tett, men heller at impelleren er noe defekt?

Det er tendenser til små dråper som sprutes ut eksosen men veldig lite (når den gjøres)

Det er vell kanskje ikke så komplisert å skifte impelleren?

Hei Vidar99

Det er kansje kontrollstrålen som er tett.

Har hatt samme problemet med min 50hk 4T 2002 mod

Selv har jeg funnet ut at stivt blank forholdsvis tykk "fiskenylon" er det beste for å stake opp slangen til strålen.

Stiv men samtidig flexibel så den er fin å stake opp med.

Mvh Beertrip

Edited by beertrip (see edit history)

Hei, har en eldre (92mod) Yamaha 2 takter som fleire ganger ved oppstart etter vinteren mangler kontrollstrålen. Hver gang har det heldigvis kun vært at der kommer en propp av dritt i overgangen mellom kontroll gummislangen og "dysegjennomføringen" gjennom dekselet der kontrollstrålen kommer ut. Eneste eg trenger å gjere er å nappe av slangen og blåse opp/rense dysa så er alt i orden.

Etter min erfaring varer impeller i årevis uten at du må skifte den.

Håper det viser seg å vere like enkelt for deg.

Mvh R. Williams

Dette problemet har vært omtalt i mange tråder. Og nesten alltid er det, som flere påpeker her, en tetting i dysen som enkelt kan stakes oss. En impeller varer og varer, så finn frem en kraftig sene eller stålstreng så ordner dette seg på en enkel måte. Ikke bra å kjøre for lenge uten kontrollstråle.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Nekter å tro at impelleren er gåen på en så ny motor med mindre den har vært tørrkjørt. Som flere nevner er det mest sannsynlige at saltavleiringer har tettet hullet hvor stråle kommer ut. Åpnes enkelt med en stålstreng.