saver Startet 26.August.2004 Del på Facebook Startet 26.August.2004 Ser at det har blitt åpnet for å annonsere slike kurs her på åpent forum, og vil derfor benytte anledningen til å informere om at det vil bli startet opp et slikt kurs her i Trondheim også tirsdag 14. september. Interesserte kan ta kontakt for nærmere info. Kurset fører fram til sertifikat som gir rett til å være fører av fritidsbåter inntil 50 BT i stor kystfart og inneholder følgende teoretisk/praktiske hovedemner: * Navigasjon og navigasjonsinstrumenter * Sjøveisregler med radarplotting * Skipslære * Sikkerhetsopplæring * Motorlære Den praktiske delen av undervisningen i bruk av instrumenter etc. omfatter: * Praktisk bruk av navigasjonsinstrumenter * Orientering om nød og nødradioutstyr * Nautiske publikasjoner * Sjøveisregler/Lanternesimulator * Sikkerhetsfilm om brann og sjøredning Eksamen Denne består av skriftlig og/eller muntlig/praktisk prøve etter avsluttet emne. Karakteren 2 – to – må minst være oppnådd i samtlige fag for at vitnemål kan utstedes. Adm. gebyr ved utstedelse av vitnemål: kr. 350,- Fartstid For å få utstedt fritidsbåtskippersertifikat kreves det følgende fartstid/båtpraksis: – Minst to års fartstid som kan godkjennes for utstedelse av vanlig dekksoffisersertifkat, hvor minst 6 måneder må være faktisk tjeneste ombord, eller – i minst 3 år ha disponert og brukt regelmessig et fartøy som har større lengde enn 8 meter (26,6 fot), eller kan oppnå større fart enn 10 knop (18,5 km/t), eller har motor med større samlet bremseeffekt enn 7,35 kW (10HK), (motorytelse skal i denne forbindelse være antall HK oppgitt av motorfabrikanten), eller – fartstid som etter samlet vurdering finnes likeverdig med kravene som er angitt ovenfor. Det må dessuten kunne fremlegges erklæring om tilfredsstillende helse, syn, hørsel og farvesans i samsvar med de forskrifter som gjelder om legeundersøkelse av sjømenn. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 26.August.2004 Del på Facebook Svart 26.August.2004 – ..... eller kan oppnå større fart enn 10 knop (18,5 km/t), eller har motor med større samlet bremseeffekt enn 7,35 kW (10HK), (motorytelse skal i denne forbindelse være antall HK oppgitt av motorfabrikanten) God morgen saver, Den passussen som du tar med ovenfor har jeg også sett som påstand fra en annen skole, men jeg finner den ikke noe sted i forskrifter og retningslinjer for Fritidsbåtskipper fra Sjøfartsdirektoratet eller andre troverdige kilder. Det hadde vært fint om du opplyser hvor du har den ifra, slik at "godheten" kan vurderes. mvh Poseidon PS Jeg vet selvfølgelig at de nevnte størrelsene brukes i forbindelse med føring av båt for dem under 16 år, men det er noe heeeeeelt annet DS Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Guest Kaptein_Dyre Svart 27.August.2004 Del på Facebook Svart 27.August.2004 ("Det må dessuten kunne fremlegges erklæring om tilfredsstillende helse, syn, hørsel og farvesans i samsvar med de forskrifter som gjelder om legeundersøkelse av sjømenn. ") Dette er ikke helt korrekt. Kravene for helse, syn, og hørsel er blitt lempet på, og er det samme som for bilsertifikat, men fargesynet skal være tilfredstillende. Dette kan leses på Sjøfartsdirektoratet sine sider. Sitér dette innlegget Link to post
kai Svart 27.August.2004 Del på Facebook Svart 27.August.2004 Hvordan kommer man i kontakt med en eller annen for å melde seg på dette kurset. MVH Kai Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 27.August.2004 Del på Facebook Svart 27.August.2004 .... men det jeg lurer mest på er hvorfor man i Trondheim stiller HELT andre krav til fartstid/båtpraksis enn det som Sjøfartsdirektoratet opererer med .... mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
ok67 Svart 3.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2004 På følgende side hos Trondheim Båtforening står faktisk også de samme kravene nevnt: http://www.trondheim-baatforening.no/friti...sertifikat.html Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 4.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2004 Det er vel ordet "eller" som er feilplassert, eller? Dette fant jeg på nettet: Fritidsbåtskippersertifikat med gyldighet til å være fører av fritidsbåt hvis største lengde er 15 meter eller mer tilkommer den som har fylt 18 år og har: a) erklæring på tilfredsstillende syn, fargesans og hørsel fra allmennpraktiserende lege b) bestått eksamen som minst tilsvarer eksamen som nevnt i andre ledd, eller som har bestått godkjent fritidsbåtskippereksamen; og c) minst 12 mnd. fartstid som kan godkjennes for utstedelse av dekksoffisersertifikat eller disponert og brukt regelmessig et fartøy lengre enn 8 meter i minst 3 år. d) Fartstid skal dokumenteres ved fremleggelse av sjøfartsbok, fartsoppgave eller erklæring som er bevitnet av politi eller andre som må anses å ha kjennskap til den fartstid som søkes godkjent. Mere info her og her Men spørsmålet er hvilket nødvendig BEHOV man har for å kunne føre båt på 15 meter ++ ?? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
KOB Svart 4.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2004 Det er vel ordet "eller" som er feilplassert, eller?Det er vel mer enn som så. I markedsføringen av kurset angis det at som alternativ til fartstid på båt over 8m holder det med fartstid i båt som har mer enn 10 hk eller som går fortere enn 10knop. Dette er det ikke dekning for å si. Det kreves 3 sesonger i båt > 8m, dog vet jeg at båtstørrelsen praktiseres med en viss lempe ut fra en totalvurdering av vedk. erfaring. Det er ikke krav om at båten > 8m også må ha mer enn 10hk og gå fortere enn 10knop, dersom det er det man har ment. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Poseidon Svart 4.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2004 Det er vel ordet "eller" som er feilplassert, eller? - - - - Men spørsmålet er hvilket nødvendig BEHOV man har for å kunne føre båt på 15 meter ++ ?? Heu igjen Marwin, For å ta det siste først, så er svaret: "stadig flere". Det viser seg nemlig at fritidsbåtflåten øker i størrelse år for år. Lystbåter over 15 meter er slett ikke noe sjeldent syn idag. Men heldigvis ser jeg også at ønsket om fritidsbåtskippersertifikat også styres av noe helt annet - nemlig lysten til å lære mer om navigasjon, navigasjonsinstrumenter, sjøveisregler, motor, sikkerhet, osv. På det siste kurset mitt var kun 2 deltagere (far og sønn) som hadde "behov" - de andre gikk av ren interesse - det synes jeg viser en kjempeflott holdning! - - - Når det gjelder "eller" - eller ikke.... Slik som kravet til praksis var oppstilt i annonsen skulle man tro at det holdt med tre sommersesonger i en jolle med 10 HK motor. Det er absolutt ikke noen selvfølge - og godt er det! Forøvrig vil jeg anbefale denne siden: http://www.norskebaatskoler.no her får man en grei oversikt over hvilke skoler som finnes hvor, og hva de forskjellige tilbyr. Ellers er dette den "offisielle" siden http://www.sjovett.no/fritidsbatskipper.htm Her er også henvisning videre til listen over de skolene som er godkjente - og som altså har nødvendig tillatelse fra Sjøfartsdirektoratet for å drive den omtalte undervisningen: http://www.sjovett.no/Godkjente%20kurs.xls mvh Poseidon (Som starter både Båtfører-, Fritidsbåtskipper-, og VHF-kurs i neste uke) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Marwin Svart 4.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2004 Jess Poseidon, det var det jeg også mente Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.