Jump to content

Little wonder watermakere , er det noen som kjenner disse ?


Enzo

Recommended Posts

http://www.wmjmarine.com/lw160.html

Denne koster 5000USD, har funnet en slik på ebay for 2000USD og vurderer å kjøpe den, er det noen som kjenner til disse og vet om de er ok ?

 

Fant en litt større i UK også http://cgi.ebay.co.uk/Village-Little-Wonder-LWM200-Watermaker-/110539198070?cmd=ViewItem&pt=UK_CarsParts_Vehicles_BoatEquipment_Accessories_SM&hash=item19bca64e76#ht_983wt_911

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser at den bare har et stempel på høytrykkspumpen. Kan heller ikke se at det er montert noen trykkutjevner. Alfa og omega for watermakere er jevnt trykk fra høytrykkspumpen. Membranet som er den dyreste komponenten får dramatisk kortere livslengde med pulserende trykk. Hvis du må bytte membranet ofte så kan det bli en dyr affære. I watermakere med flere stempler og trykkutjevning holder membranet i minimum 10 år .

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hva membran av typen Aqua Pro koster - har aldri hørt om det., men normalprisen for et membran er 7-8000 kr. avhengig av lengden. Ser ikke ut som høytrykkslanger og alle nipler og koblinger følger med - heller ikke panel som viser vannkvalitet (salinitet) og diagnose for low water flow og lav spenning innn til motor . Husk også på å sjekke om de membranene på de brukte watermakerene har vært fylt med væske under lagringen før salg. Hvis den har tørket ut så kan det hende den bare må kastes. Husk også på å sjekke at drivremmen inn mellom motor og høytrykkspumpe er av vanlig "bilkvalitet"

Sjekk også at lavtrykksfilteret er av vanlig "Biltemastørrelse"

En av grunnene til at mange gir opp watermakeren er at det kjøpes inn"eksotiske" merker som det ikke er lett å skaffe vanlige slitedeler til og da blir ofte watermakeren gitt opp..

De rimelige watermakerene koster ofte like mye som de fullt utstyrte større merkene når sluttregningen skal gjøres opp.

Link to post
Share on other sites

Membranet er ikke dyre komponenten, det er forbannet løgn, rykter, dikt og eventyr.

Pumpa er dyr, motoren er ganske dyr og styringa i fancy løsninger er dyr.

 

30 liter time oppsett, ca priser:

En pumpe er typisk 6000, motoren 2500, membrancontaineren snaue 2000 og selve membranet i overkant av 1000,-

 

Priser eks mva. USA.

 

Her er membraner i flere størrelser, spørsmålet er om det brukes standard greier eller proprietære greier.

http://www.boundlessoutfitters.com/RO-Membranes-s/58.htm

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Litt peiling !

 

Mener du at vi skal dusje og vaske kopper osv i vann fra flaske da blir det veldig lite miljøvennlig med pallevis med tomemballasje samt at det kommer til å ta mye plass.

2x5liter fra springen hjemme blir også litt vanskelig når det er tomt for vann i springen hjemme

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kompisen min har båt i Karibien og kjøpte uorginal membran fra et postordrefirma i Junaiten. Den holdt i under et år. Lurer på om den kommer fra samme firma i Kina som selger nesten ekte Rolex?? Bogus part ?

 

Sant å si har jeg hverken hørt om, lest eller sett Kinamembraner. Jeg ville nok uansett kjøpt originalt, i standard størrelser, produsert av Fibertech/DOW. Jeg tror også bla. dessalinator gjør det. Slike som disse regner seg rundt 40000 for jobben med å skru sammen og selge en modul med pumpe, motor, noen slanger, manometer, kraner og filtere fra forskjellige hyller rundt om med delekost til trolig godt under NOK 20k inkl mva. (Wm i størrelsesorden 30-40 l/time)

De burde klare det ettersom det er delekosten min og jeg har stort sett kjøpt en av hver bit. En skikkelig seriøs produsent kjøper selvfølglig fler av hvert og oppnår mye bedre priser.

De bruker nok også minst en formiddag på å skru sammen apparatet, slett ikke noen dårlig timesbetaling, eia var det meg.

 

Little wonder har kanskje ukurant størrelse (19") og iom at den også har en relativt simpel pumpe lurer jeg på om de ikke har gjort noe smart for å få membranet til å vare, noe som kanskje også gjenspeiles i prisen på membranet som er 25% høyere enn standard DOW membran i nærmeste størrelse over, hele $250 mot DOWS 21" til $180. Villagemarine som brander membranet jeg linket til hos boundlessoutfitters er også produsenten av Little Wonder, mao "original" vare.

Jeg har handlet fra boundlessoutfitters, prisene er reelle og de leverer, jeg er skråsikker på det fordi DOW-membranene mine derfra er ombord. De er forøvrig langt fra de eneste og kanskje ikke de billigste på membraner i denne størrelsen heller. Men de var best på mail og helt uten trøbbel ellers.

 

Det å sette på et eget lite klistremerke, gange prisen med 7 og spre rykte om at slike er fryktelige dyre og mumle besvergelser om funksjon og fordervelse det grenser til svindel, vel, ihvertfall oppleves det frastøtende og uredelig i min forstand.

 

Å ødelegge et membran på et år er ikke noe problem, uansett hvor det kommer fra kan en hvilken som helst idiot la det tørke ut, fryse, eller enda bedre flushe det med klora vann, voila og ødelagt på få minutter, selv de med helt ekte klistremerke.

 

Men det gjør egentlig ikke så mye, de koster ikke stort uten.

Link to post
Share on other sites

Det å sette på et eget lite klistremerke, gange prisen med 7 og spre rykte om at slike er fryktelige dyre og mumle besvergelser om funksjon og fordervelse det grenser til svindel, vel, ihvertfall oppleves det frastøtende og uredelig i min forstand.

 

 

 

 

Du har lever sikkert fint i din egen "gjør det selv" verden , men det er faktisk noen som har behov for å kjøpe off the shelf. Du er jo veldig kjapp til å strø rundt deg med kraftige karakteristikker av andres redelighet og hensikter. Det er faktisk ikke alle bedrifter og foretak som er ute etter å ta rotta på deg. Ang watermakere så har jeg hatt det i 10 år i egen båt og har en lang erfaring med det. Har møtt mange med hjemmelagete løsninger som har hatt max problemer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...