Jump to content

Skjæring av teakplater....


Frank v.

Recommended Posts

Skal gjøre om litt i båten og lurer derfor på følgende...

 

Hvordan skjære i teakplater uten at de flistrer seg opp?Når jeg har gjort dette tidligere så har resultatet blitt så som så...

Har prøvd med tape der jeg skal skjære,men uten stort hell.Kan være at jeg brukte feil fremgangsmåte,eller feil tape... Er det noen som har et godt råd på lur? :headbang:

 

Mvh

 

Frank v.

Link to post
Share on other sites

Hei Frank.

Når du skriver skjære så er det med el. stikksag regner jeg med. Da jeg skar teak til dørkene mine brukte jeg maskeringstape, bred type ikke kjøpt på Biltema :nono:, skarpe blader og lavt turtall på sagen slik at den fikk tid til å arbeide seg igjennom emnet :crazy:. Hvis ikke det er nok får du kjøpt sagblader hvor tennene vender ned mot emnet slik at flisingen eventuelt kommer på innsiden hvor det ikke syntes. Jeg har mest tro på skarpt verktøy uansett . Kan også bruke sirkelsag på rette kutt men da er betingelsen at sagen ikke skjærer dypere en emnet og at bladet er sylskarpt. Lykke til.

Mvh Heira :headbang:

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Link to post
Share on other sites

skarpe blader og lavt turtall på sagen slik at den fikk tid til å arbeide seg igjennom emnet :headbang:.

Skarp blad, ja

Tape, ja type maskeringstape - press veldig godt fast!

 

Men: jeg mener høyt turtall og liten fremdrift er tingen. Med hver bladbevegelse skal sagen sage lite. Dette oppnår du ved at sagen gjør flest mulig opp-ned-bevegelser for hver cm du fører den fremover. Hvis du har en pendelstikksag så slå av pendlingen.

Link to post
Share on other sites

Men: jeg mener høyt turtall og liten fremdrift er tingen. Med hver bladbevegelse skal sagen sage lite. Dette oppnår du ved at sagen gjør flest mulig opp-ned-bevegelser for hver cm du fører den fremover. Hvis du har en pendelstikksag så slå av pendlingen.

Dette er nok det mest riktige :wink:

 

Om du ikke har sagblad med tenner som vender nedover

kan du sage på baksiden.

Gjelder stikksag selvfølgelig  :wink:

Link to post
Share on other sites

Har skjært til mange teak plater etterhvert og min erfaring  er at jeg oppnår best resultat med skarpe blad, og plast foring som forhindrer flising.(Har også brukt blader som kutter nedover og det har fungert ok). Bruker tvinger og emne som anlegg å kjøre etter. Da blir snittet rett og rent.

 

mvh

GipsyGirl

Link to post
Share on other sites

Hvis du kan støve ned der du sager så er fresen med et tynt frese stål i fint

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Kall meg gjerne gammaldags, men min erfaring er at det blir best med en god skarp håndsag. En dyr Sandvik med riktig tanning. Det fliser mindre, og du slipper å spenne opp anlegg. I tillegg støver det mindre. Skal du skjære i buer må du nok bruke stikksag, men for rette kutt sverger jeg til håndmakt.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Har splitta mye plater med håndsag ja...slitsomt men bra resultat om man har riktig sag vel og merke!

Ellers har jeg brukt stikksag m/ høy hastig og hurtig mating, det er som og skjære i smør om man bytter blader ofte nok.

Ellers så har jeg bygningsag sjøl så den er flittig brukt. Anbefaler de med plass og kjøpe seg en sånn.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Åssen byggesag har du Bastad3000 ? Skal lage noe skap etc. om dagen, og sirkelsag duger ikke. Sitter å sikler på ei Dewalt eller Bosch GTS 10 bordsag. Dyr men bra. Kan jo argumentere med at den kan brukes til oppussing i huset ... :smash:

 

Suzuki

Jo, jeg har Norsk produsert Gjerdesagen 805!

Tror det er den minste og den ga jeg 6500,- for bare sagen i sin tid.

Rullebord kommer i tillegg.

Du har egentlig bruk for rulle bord bare på høyresiden av sagen (justeringsbordet)

Denne sagen er hendig og ta med seg da den ikke er så veldig tung.

Sørg for og ta med et fintannet blad i tillegg.

Også har jeg denne sagen fra Dewalt (love it)Dewalt

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

[

 

Men: jeg mener høyt turtall og liten fremdrift er tingen. Med hver bladbevegelse skal sagen sage lite. Dette oppnår du ved at sagen gjør flest mulig opp-ned-bevegelser for hver cm du fører den fremover. Hvis du har en pendelstikksag så slå av pendlingen.

Hei.

Prøv med blad egnet for stål med fine tenner, funker for meg :wink:.

Mvh Heira :seeya:

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Link to post
Share on other sites

Forsøkte å sage finer i går. Riktignok ikke finer, men hard finsk kassefiner ( mange lag, tror den er på 5-7 lag med 7mm tykkelse )

 

Resultatet ble rævva. Blei sur og gretten ( liker ikke å gjøre ting dårlig fra starten av... ),

så idag dro jeg innom Biltema og sjoppa nye blader til begge sirkelsagene, samt en ny aluminiumslinjal på 1 meter.

 

Forskjellen var himmelvid. Fra å flise og herje, fikk jeg i dag tilnærmete perfekte resultater ( vel ikke perfekte da, men svært mye bedre i alla fall )

 

Moralen er - skjærende verktøy må være skarpt. Dette er ekstra viktig på maskiner med hardmetallskær, fordi disse har "stor" spiss og fliser noe innmari når de er sløve.

 

Suzuki - med sag og høvel og fil, går det meste seg til...

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...