Frank v. Startet 26.August.2004 Del på Facebook Startet 26.August.2004 Skal gjøre om litt i båten og lurer derfor på følgende... Hvordan skjære i teakplater uten at de flistrer seg opp?Når jeg har gjort dette tidligere så har resultatet blitt så som så... Har prøvd med tape der jeg skal skjære,men uten stort hell.Kan være at jeg brukte feil fremgangsmåte,eller feil tape... Er det noen som har et godt råd på lur? Mvh Frank v. Sitér dette innlegget Link to post
joelle Svart 26.August.2004 Del på Facebook Svart 26.August.2004 Ett tips jeg har fått er att man tar en "tapet" kniv og skjærer gjenom det ytterste laget på plata. Videre blev det rekomandert ett blad med tenne nedover(?) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 26.August.2004 Del på Facebook Svart 26.August.2004 Ja, man får kjøpt finersag og finer sagblader til stikksak Sitér dette innlegget Link to post
heira Svart 26.August.2004 Del på Facebook Svart 26.August.2004 Hei Frank. Når du skriver skjære så er det med el. stikksag regner jeg med. Da jeg skar teak til dørkene mine brukte jeg maskeringstape, bred type ikke kjøpt på Biltema :nono:, skarpe blader og lavt turtall på sagen slik at den fikk tid til å arbeide seg igjennom emnet . Hvis ikke det er nok får du kjøpt sagblader hvor tennene vender ned mot emnet slik at flisingen eventuelt kommer på innsiden hvor det ikke syntes. Jeg har mest tro på skarpt verktøy uansett . Kan også bruke sirkelsag på rette kutt men da er betingelsen at sagen ikke skjærer dypere en emnet og at bladet er sylskarpt. Lykke til. Mvh Heira Sitér dette innlegget 30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær Link to post
kjetor Svart 26.August.2004 Del på Facebook Svart 26.August.2004 Tape med brei maskeringstape. Festo stikksag har noen unike plastforinger rundt sagbladet som hindrer utriv. Få saget platene på et snekkerverksted som har sag med risseblad ( blad som lager spor i platen på undersiden ) Sitér dette innlegget Link to post
Vinylester Svart 26.August.2004 Del på Facebook Svart 26.August.2004 har en svoger som er møbelsnekker som sier at en må bruke hard metall ved arbeide med teak da dette sliter på vanlige sagblader. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 26.August.2004 Del på Facebook Svart 26.August.2004 skarpe blader og lavt turtall på sagen slik at den fikk tid til å arbeide seg igjennom emnet .Skarp blad, jaTape, ja type maskeringstape - press veldig godt fast! Men: jeg mener høyt turtall og liten fremdrift er tingen. Med hver bladbevegelse skal sagen sage lite. Dette oppnår du ved at sagen gjør flest mulig opp-ned-bevegelser for hver cm du fører den fremover. Hvis du har en pendelstikksag så slå av pendlingen. Sitér dette innlegget Link to post
Scand_550 Svart 26.August.2004 Del på Facebook Svart 26.August.2004 Men: jeg mener høyt turtall og liten fremdrift er tingen. Med hver bladbevegelse skal sagen sage lite. Dette oppnår du ved at sagen gjør flest mulig opp-ned-bevegelser for hver cm du fører den fremover. Hvis du har en pendelstikksag så slå av pendlingen. Dette er nok det mest riktige Om du ikke har sagblad med tenner som vender nedover kan du sage på baksiden. Gjelder stikksag selvfølgelig Sitér dette innlegget Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 26.August.2004 Del på Facebook Svart 26.August.2004 Fremsiden blir veldig fin hvs der blir saget bakfra Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
TommyJ00 Svart 26.August.2004 Del på Facebook Svart 26.August.2004 Har skjært til mange teak plater etterhvert og min erfaring er at jeg oppnår best resultat med skarpe blad, og plast foring som forhindrer flising.(Har også brukt blader som kutter nedover og det har fungert ok). Bruker tvinger og emne som anlegg å kjøre etter. Da blir snittet rett og rent. mvh GipsyGirl Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 26.August.2004 Del på Facebook Svart 26.August.2004 Hvis du kan støve ned der du sager så er fresen med et tynt frese stål i fint Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Herman Svart 26.August.2004 Del på Facebook Svart 26.August.2004 Kall meg gjerne gammaldags, men min erfaring er at det blir best med en god skarp håndsag. En dyr Sandvik med riktig tanning. Det fliser mindre, og du slipper å spenne opp anlegg. I tillegg støver det mindre. Skal du skjære i buer må du nok bruke stikksag, men for rette kutt sverger jeg til håndmakt. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
M/S Bastard Svart 26.August.2004 Del på Facebook Svart 26.August.2004 Har splitta mye plater med håndsag ja...slitsomt men bra resultat om man har riktig sag vel og merke! Ellers har jeg brukt stikksag m/ høy hastig og hurtig mating, det er som og skjære i smør om man bytter blader ofte nok. Ellers så har jeg bygningsag sjøl så den er flittig brukt. Anbefaler de med plass og kjøpe seg en sånn. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 26.August.2004 Del på Facebook Svart 26.August.2004 Åssen byggesag har du Bastad3000 ? Skal lage noe skap etc. om dagen, og sirkelsag duger ikke. Sitter å sikler på ei Dewalt eller Bosch GTS 10 bordsag. Dyr men bra. Kan jo argumentere med at den kan brukes til oppussing i huset ... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
M/S Bastard Svart 26.August.2004 Del på Facebook Svart 26.August.2004 Åssen byggesag har du Bastad3000 ? Skal lage noe skap etc. om dagen, og sirkelsag duger ikke. Sitter å sikler på ei Dewalt eller Bosch GTS 10 bordsag. Dyr men bra. Kan jo argumentere med at den kan brukes til oppussing i huset ... Suzuki Jo, jeg har Norsk produsert Gjerdesagen 805! Tror det er den minste og den ga jeg 6500,- for bare sagen i sin tid. Rullebord kommer i tillegg. Du har egentlig bruk for rulle bord bare på høyresiden av sagen (justeringsbordet) Denne sagen er hendig og ta med seg da den ikke er så veldig tung. Sørg for og ta med et fintannet blad i tillegg. Også har jeg denne sagen fra Dewalt (love it)Dewalt Sitér dette innlegget Link to post
heira Svart 27.August.2004 Del på Facebook Svart 27.August.2004 [ Men: jeg mener høyt turtall og liten fremdrift er tingen. Med hver bladbevegelse skal sagen sage lite. Dette oppnår du ved at sagen gjør flest mulig opp-ned-bevegelser for hver cm du fører den fremover. Hvis du har en pendelstikksag så slå av pendlingen. Hei. Prøv med blad egnet for stål med fine tenner, funker for meg . Mvh Heira Sitér dette innlegget 30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær Link to post
Suzuki Svart 27.August.2004 Del på Facebook Svart 27.August.2004 Forsøkte å sage finer i går. Riktignok ikke finer, men hard finsk kassefiner ( mange lag, tror den er på 5-7 lag med 7mm tykkelse ) Resultatet ble rævva. Blei sur og gretten ( liker ikke å gjøre ting dårlig fra starten av... ), så idag dro jeg innom Biltema og sjoppa nye blader til begge sirkelsagene, samt en ny aluminiumslinjal på 1 meter. Forskjellen var himmelvid. Fra å flise og herje, fikk jeg i dag tilnærmete perfekte resultater ( vel ikke perfekte da, men svært mye bedre i alla fall ) Moralen er - skjærende verktøy må være skarpt. Dette er ekstra viktig på maskiner med hardmetallskær, fordi disse har "stor" spiss og fliser noe innmari når de er sløve. Suzuki - med sag og høvel og fil, går det meste seg til... Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.