bukt Posted May 29, 2010 Share Posted May 29, 2010 Har en 3 meter lysåpnigs plass innerst i en fjord så er en rolig havn for bølger , båten er 293cm på bredest men det er litt over utliggerhøyden. Er denne plassen for trang hvis jeg har på bryggefendere på utliggere i stedet for vanlige fendere, står på liste til større plass så mulig dette løses greit nar jeg setter ut båten. Men som nødløsning går det greit at båten ligger inntil fendere så og si hele tiden? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
index Posted May 29, 2010 Share Posted May 29, 2010 Det burde gå greit, båten er nok minst 10-15cm smalere i utriggerhøyde. Men det hadde ikke gjort noe med en litt bredere plass da... Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Baatlaus Posted May 29, 2010 Share Posted May 29, 2010 Perfekt etter min mening. Behold plassen din du! ;) amerikanerne skrur fenderene fast med utliggerne om det er meldt storm. Husk det når du tror det er fordel med god plass i båsen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
bukt Posted May 29, 2010 Author Share Posted May 29, 2010 Bra å høre , da er det ikke noe krise om det går litt tid før bredere plass er i boks. Neste plassstørrelse er 340 lysåpning så greit å ha uansett når 3fot syke kommer snikende Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
opus Posted May 30, 2010 Share Posted May 30, 2010 Litt utenfor tema, men jeg har aldri angret på den dagen jeg fendret inn båsen min med bryggefendere. Kost/nytte kontra ta av og knyte på 8 fendere for hver eneste lille ettermiddagstur..... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
bukt Posted May 30, 2010 Author Share Posted May 30, 2010 Litt utenfor tema, men jeg har aldri angret på den dagen jeg fendret inn båsen min med bryggefendere. Kost/nytte kontra ta av og knyte på 8 fendere Ser den,kommer til det uansett jeg og Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
litt peiling Posted May 30, 2010 Share Posted May 30, 2010 Svar til spørsmål!!! Er du god til å sikte holder det med 0.1mm. Vi derimot har ca 30cm på hver side. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
bukt Posted May 30, 2010 Author Share Posted May 30, 2010 Er helt rå til å sikte.... plassen ligger i fartsretning inn fra fjorden så skal ikke være noe problem å treffe riktig på 1 forsøk... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
bukt Posted May 31, 2010 Author Share Posted May 31, 2010 Vil bryggefendere som ligger nære båten slite mye på gelcoat hvis de stadig er nær hverandre , eller er dette et ikkeproblem ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
blueline Posted May 31, 2010 Share Posted May 31, 2010 Jeg hadde 340 lysåpning til min Bavaria 30 som var 329 på det bredeste. I praksis hadde jeg vel 20 cm på hver side av båten. Hele båsen var fendret og med relativt stramme fortøyninger med gummidempere fungerte det fint. Jeg har alltid lurt på hvorfor mange ligger med fendere i egen bås. Etter mitt syn er det best å fortøye slik at fendring ikke er nødvendig. Fendring av båsen for meg er kun for å ta av når man legger til går ut. Før eller siden er man uoppmerksom og tar i litt og da er det greit med fast fendring. Legg litt arbeid i de faste fortøyningene og spleis eller knyt faste løkker slik at det bare er å hekte på og vær litt raus med diameteren på tauet. Ligger båten i båsen uten å berøre noe(inkludert fendere) sparer du gelcoaten og ditto poleringsarbeid. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts