fredrik Solvik Startet 29.Mai.2010 Del på Facebook Startet 29.Mai.2010 Hei Jeg leter etter et firma el. l. til å bygge en katamaran som skal vere rullestol vennlig. Båten skal vere 40–45 fot. Synst det er bortkastede penger hvis jeg skal kjøpe en splitter ny en på 40–45 fot, for så å rive ut alt helt til det bare er igjen et "halvfabrikat" Budsjettet er på ca 800 000 NOK, kan ikke "dra på prisen" så mye... Takk på forhånd MVH Fredrik S. Sitér dette innlegget MVH Fredrik Solvik Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.Mai.2010 Del på Facebook Svart 29.Mai.2010 Då vil eg og ha...... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
FjordHT Svart 29.Mai.2010 Del på Facebook Svart 29.Mai.2010 Finnes kanskje noe brukt som du kan kjøpe og få noen til å bygge om med masse nytt for å få det du ønsker? Ellers kjenner jeg desverre ikke noen som kan hjelpe deg, ihvertfall ikke som jeg kommer på nå, men håper det ordner seg :) Sitér dette innlegget Link to post
Catlina Svart 30.Mai.2010 Del på Facebook Svart 30.Mai.2010 Kjøp heller denne: http://www.ankarplats.se/ her er det mye for pengene. Disse båtene er av anerkjent design og seiler meget bra. Skulle tro den kan tilpasses rullestolbrukere. Er redd du ikke får noen ny båt for kr. 800 000. Katamaraner er dyre å bygge i utgangspunktet. Sitér dette innlegget Link to post
opus Svart 30.Mai.2010 Del på Facebook Svart 30.Mai.2010 (redigert) Husker det var en kar i Oslo / muligens Nesodden som leide ut en form til stor katamaran. Kanskje han hadde ferdig skog etc også. (ca noen måneder siden) En ny båt uten innredning, ville vel vært det ideèlle. Kanskje noen her inne har lagret finn-annonsen? Personlig ville jeg ikke kastet bort for mye av livet, ved å bygge en båt selv fra bunn av Det tar for mye tid å lære seg bygge båt, contra tjene pengene på vanlig jobb/ta opp lån i banken. Skal du på langtur, så kan du kjøpe rimligere i utlandet, og reise videre derfra. (redigert, så nå at lette etter firma til å bygge) Redigert 30.Mai.2010 av opus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fredrik Solvik Svart 30.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2010 Hei, Takk for alle svar og tips. Har ingen problem med å kjøpe/bygge i utlandet, bare jeg får mye for pengene så spiller det ingen rolle. Valget mellom vanlig seilbåt og katamaran var bare det at en får utnyttet plassen ombord mer effektivt, men jeg vil velge vanlig seilbåt hvis dette er mye billigere. Det som er viktig er at båten blir stor nok (bred nok) til å bygge om slik at rullestolbrukere kan komme seg runt på båten. Sitér dette innlegget MVH Fredrik Solvik Link to post
Frehau Svart 30.Mai.2010 Del på Facebook Svart 30.Mai.2010 Jeg tror jeg vil våge påstanden at budsjettet ditt er altfor lavt. Selv drar vi på langtur om 4 uker, og har utstyrt for 100000,- bare i normalt sikkerhets og komfort utstyr. Skal du lage fra bunn av må du ha ALT, og da snakker vi flere hundre tusen bare i utstyr. Så kommer båten i tillegg. Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
fredrik Solvik Svart 30.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2010 Kansje er et litt stramt budsjett, men vet det er gjennomførbart. Har en kompis som gjennomførte en jordomseiling med en båt som han kjøpte brukt for 100 000, men siden jeg nermest må bygge egen båt for å få det til å fungere så legger jeg budsjettet litt lengere opp. Når det gjelder navigasjonsutstyr ol. så får jeg dette av familie + vi har endel liggende, så 800 000 skal bare dekke komlett båt (interiør, rigg osv.) Sitér dette innlegget MVH Fredrik Solvik Link to post
Frehau Svart 30.Mai.2010 Del på Facebook Svart 30.Mai.2010 Jo, man kan dra langt med liten og bilig båt, men da snakker vi vel om en veldig gammel enskrogsbåt i 30 fot strl. Hvis du skal ha en rullestolbruker ombord, vil jeg ikke anbefale min egen båt på 42, den blir for liten. Da må du nok opp i en katamaran ja, og ikke en bitteliten en heller. Men for all del, alt er mulig, så lykke til! PS, det viktigste er å sette en dato for avreise og holde denne... Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
Jawik Svart 30.Mai.2010 Del på Facebook Svart 30.Mai.2010 Katamaranen har to smale skrog og utnyttelsen der nede blir minimal og ikke enkel. Midtskroget er vel det eneste som egner seg kontinuerlig for rullestol. Selvfølgelig kan personen forflytte seg rundt på baken og da ville en rulleskinne påmontert et sete forflytte personen nede i skroget. Brei kjølbåt med passasje for rullestol i hele båtens lengde tror jeg vil egne seg bedre for en som bruker rullestol hele tiden. Inn og ombord i hekken med stolen og tilgang til all manøvrering av båten fra "styreposisjon". Nede forflytter en seg med en lett rullestol som kan gå på skinne i lengderetning uansett værets luner og båtens krenkning. Styrbord og babord side brukes til det øvrige en har behov for på langtur. Plaserer en "salong" og "toalett" henholdsvis helt forut eller akterut har en muligheten for at gjester kan finne seg behagelig sitteplass. Vurder også en trimaran som løsning da denne kan ha mye bedre utnyttelse en nevnte båttyper. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Ask Svart 30.Mai.2010 Del på Facebook Svart 30.Mai.2010 Hei Denne katamaranen er bygd for ein rullestolbrukar. http://www.impossibledream.org.uk/idream.html Det stod ein lengre artikkel om den i Practical Boat Owner for eit par år sidan. Den kosta nok meir enn 800 000 då den blei bygd. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Nonsense Svart 30.Mai.2010 Del på Facebook Svart 30.Mai.2010 Det dukker opp selvbyggerprosjekter/halvfabrikat som folk har gitt opp fra tid til annen. Jeg tror dette vil være det mest økonomisk gunstige utgangspunktet. Det blir sikkert lettere for ekspertisen på BP å komme med gode forslag om du presiserer hvor mange som skal være om bord, og hvor mange av dem som er rullestolbrukere, og evnt. hvilke funksjoner rullestolbrukeren(e) er tiltenkt. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 30.Mai.2010 Del på Facebook Svart 30.Mai.2010 Skal du seila jorda rundt, så ville eg hatt katamaran pga krenging. Er det innaskjærs kosebruk, så ville eg hatt enkelskrog pga tilkomst i havner. Ellers risikerer du å bli ombord. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Maika Svart 12.Juni.2010 Del på Facebook Svart 12.Juni.2010 Du kan jo prøve å stille spørsmålt på forumet til www.flerskrog.org, mange selvbyggere i det miljøet. Hvis du skal opp i 40+ fot med en skikkelig sentersalong, tror jeg dog at 800K er for lavt budsjett du skal få den bygget fra bunn av. Sitér dette innlegget Link to post
dhjerp Svart 12.Juni.2010 Del på Facebook Svart 12.Juni.2010 En kamerat har nettopp sjøsatt sin etter ca 7 års byggetid, men det er fortsatt et godt stykke før den er seilklar. Ca 45 fots katamaran som er bygget med plater jeg ikke husker navnet på og plastret med polyester. Bare skroget er en betydelig kostnad, så kommer innredning, seil, rigg, motor, elektrisk, opplegg for vann, septik etc. 800' som budsjett for å bygge tror jeg er alt for lavt dessverre. Mitt inntrykk er definitivt at ovennevnte båt hadde vært billigere å kjøpe ny/nesten ny, men det er for noen et livsprosjekt hvor byggingen er det viktigste. På Nesodden ligger det en form du kan få leie, men bare leieprisen er en god kostnad. Han leverer også skroget ferdig. Skal du ha et budsjett på 800' som er spikret kan det muligens la seg gjøre, men da må du bruke mye tid på å finne alt du trenger brukt/opphørssalg etc. Dersom du ønsker at noen skal levere et halvfabrikat, holder nok budsjettet ditt muligens til skroget. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Gyda Svart 12.Juni.2010 Del på Facebook Svart 12.Juni.2010 Vi har ei jente på 19 som er hjulbeint (sitter i stol), men hun har gitt opp seilerlivet. Det ble alt for mye hemp og lemp ombord i en enskrogs båt. Dersom du kan flytte deg omkring uten stol kan du kanskje fungere i en enskroger, men må du sitte i stol hele tiden er jeg ikke i tvil om at kattamaran er det riktige, men du må uansett ha med deg mannskap når du snakker ombåt en den størrelsen du gjør. Så for en del år tilbake et par der begge satt i stol. De fartet rundt i en motorbåt på ca 30 fot. Hadde bygget om deler av innredningen slik at de kunne forflytte seg med stol ombord. Stort selvlensende akterdekk med kalesje gjorde at de hadde god plass. De fortalte at de i hjemmehavn hadde rigget seg til så de kunne bruke båten alene, men når de var ute på tur reiste de i følge med enn annen båt som da la til først også ordnet med fortøyningene når de hjulbeinte kom. De hadde el rampe som de svingte ned og ut på flytebrygga sånn at de kunne komme seg i land. Flerskrogsbåter er vel relativt lite utbredt her hjemme og derfor ganske dyre på bruktmarkedet. Om du derimot ser mot Middelhavsområdet eller Karibien vil du nok kunne finne charter båter som selges til en gunstig pris. Om du klarer å administrere det vil en ombygging være svært mye billigere der nede enn her hjemme, om du ikke gjør det selv da. Uansett, lykke til med prosjektet! Sitér dette innlegget S/Y Gyda Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.