Anabelle Startet 26.August.2004 Del på Facebook Startet 26.August.2004 Vet det har blitt diskutert noe lignende her tidligere, men fant ikke akkurat det jeg var ute etter. Har følgende problemstilling: Har tappet en av mine batterier ganske langt ned, men ikke verre enn at jeg får startet. Etter kort tids gange lukter det svidd gummi. Dynamoen og reima har blitt veldig varme. Er dette vanlig? Eller kan dette skyldes noe feil med laderegulatoren eller så? Når jeg switcher over til det andre batteriet som er toppladet går alt greit. Noen tips om hva jeg kan gjøre? Har strammet reima, men det hjalp ikke mye. Dynamoen sitter på en Yanmar 2QM 15. Dynamoen er 3 år gammel. Anabelle Sitér dette innlegget MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 26.August.2004 Del på Facebook Svart 26.August.2004 Hvis du måler riktig ladespenning er det nok ikke noe feil med dynamo/regulator. Hadde en 55 Hk Yanmar for noen år siden. Monterte YA-12 laderegulator og jeg oplevde det samme som deg. Dynamo ble mye varmere enn før ved lading av nedtappede batterier. Dynamo ble mye tyngre å dra og kileremmen sluret. Prøvde å stramme, men det hjalp ikke lenge. Bytta kilerem og problemet var løst. Kjøp orginalrem! Jeg prøvde en som skulle passe fint først(kjøpte på Mekonomen)- det gjorde den ikke. Husk at remma er ganske så annerledes i tykkelse etc når den er mye slitt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Anabelle Svart 27.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2004 Reima var ny i fjor, men kan jo for ordens skyld prøve å skifte den. Anabelle - venter på sol. Tar meg en så lenge Sitér dette innlegget MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirKS Svart 27.August.2004 Del på Facebook Svart 27.August.2004 Andre med tilsvarende problem rapporterer at en skikkelig (dyr) "heavy-duty" rem varer vesentlig lengre enn billig remmer fra Biltema o.l.. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 27.August.2004 Del på Facebook Svart 27.August.2004 remmer er ikke remmer. Har ikke tall på de remmer som er skiftet på mekanisk utstyr siste 15 år, enkelte billigremmer går noen titalls timer, mens andre går på tilsvarende applikasjon i årevis. Skal man ha skikkelig kvalitet, kan det ofte lønne seg å kontakte noen som driver med remmer til industien. Se på gulesider under "transmisjoner / kraftoverføring". Men da må du i det minste vite hva profil remmen har, samt lengde. I 98 % av alle tilfeller står dette skrevet bak på reima. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirKS Svart 27.August.2004 Del på Facebook Svart 27.August.2004 Ja, når Suzuki er inne på det, det er viktig å få riktig profil på remma, dette er visst diskutert før på forumet. Det ryktes at enkelte typer amerikansk ræl har en ennen profil på reima. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 27.August.2004 Del på Facebook Svart 27.August.2004 Dersom varmgangen skyldes at reima slurer selv etter at du har strammet denne korrekt er nok årsaken til dette at reima bunner i reimhjulet. Bunner reima vil den slure uansett hvor mye du strammer. Hvorfor bunner så reima ? 1) reima er for smal fordi den er slitt eller fordi feil reim er montert. 2) sporet i reimhjulet (vanligvis på dynamoen) er utslitt fordi reima har sluret for mye. Hør på Suzuki's råd og kjøp kvalitetsreimer. Nye reimer må alltid etterstrammes etter noen tids kjøring. NB! Overstramming ødelegger dynamolagerne. En dynamo som leverer maksimalt blir alltid varm og må derfor ha tilgang til kald kjøleluft. Mitt råd er å legge frem en friskluftkanal til akterkant av dynamoen. Mangelfull kjøling er årsaken til de fleste dynamohavarier i båt. (I en bil er det alltid frisk kjøleluft) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
880 Svart 27.August.2004 Del på Facebook Svart 27.August.2004 Et tips er å ta et rør som tar luft fra utsiden og legge åpningen forran eller bak dynamoen og vips du har en kraftig motor romsvifte. I tillegg til å kjøle dynamoen får du masse frisk luft til motoren................... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 27.August.2004 Del på Facebook Svart 27.August.2004 bmo ! Lufttilførselen bør være i akterkant der hvor vifta suger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
880 Svart 27.August.2004 Del på Facebook Svart 27.August.2004 bmo ! Lufttilførselen bør være i akterkant der hvor vifta suger. Helt rett, røret bør ha så stor diameter at det kan trees uten på dynamoen for å få max effekt. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.