Jump to content

Webasto Thermo 90 S som stopper etter 1/2 time

roaldbj

Recommended Posts

Ombord er en Webasto Thermo 90 S vannvarmer. Den ville ikke tenne og det viste seg at brennkammeret var helt fullt av koksdannelse. Skiftet flammevakt, brennplugg og brennhus.

Webastoen starter nå. Det ryker noe forferdelig i de første 4 - 5 minuttene. Sirkulasjonspumpa fungerer tilsynelatende greit og det er høy varme i sirkulasjonsvannet til varmesystemet i alle fall 1/2 time - deretter slår varmeren seg av.

Har fått forklart av importør at CO-nivået må justeres i forhold til utetemperatur og lengde på eksosslange.

Hvordan stilles CO nivået på Webastoen?

Har hatt lignende problem - fant mye små gummipartikler i "motorhuset" til sirkulasjonspumpen som bremset opp pumpeeffekten. Renset og satte sammen, deretter har den funket bra.

Det er vel avhengig av layouten på slanger og varmer, jeg mistet kanskje et par liter væske totalt. Et par wisegriptenger er også kjekke å ha for å knipe igjen slangene.

Tenger er litt stygge med slangene. Jeg har tatt 2 rørbiter med 10mm kobberrør, borret hull i hver ende og skrur de isammen med en gjennomgangsskrue. Da blir slangen klemt fint og forsiktig med avrundete kanter, og en får de helt tette. Gjøres det med litt varmt vann i slangene, er slangene ekstra myke.

Har fått forklart av importør at CO-nivået må justeres i forhold til utetemperatur og lengde på eksosslange.

Hvordan stilles CO nivået på Webastoen?

Hvordan Justere CO har jeg også lurt på. Har en airtop 3500 og ikke noe vannvarmer. Men har forstått her på BP at det er mulig med CO- justering på Webasto luftvarmere. Og at det bør gjøres for å redusere soting.

Hvis en skal justere CO-nivået etter utetemp, vil det bli mye justering. Slik at dette burde være en enkel sak.

PS. båten brukes hele året. Varmeren tusler og går fra utetemp. +12-15 grader og nedover til -20

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Du finner en justeringsskrue på siden av varmeren, men du må også ha en CO-måler for å måle at utslippet blir riktig. Jeg har ikke gjort det på min 90S